Närbild av ett grönt Makita DUH523 häcksaxmärke och specifikationsetikett på verktygets hölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver lite hjälp!

Snart dags att flytta till hus. Har känt och klämt på lite olika märken/system och har fastnat för Makitas 18V serie.

Dock så känns det som en DJUNGEL för någon som inte är insatt.

Första inköpet kommer att bli en Borrskruvdragare, samt eventuellt en lövblås.
Är också sugen på ett Multiverktyg och Häcksax.

/Jocce
Jag har en DUH523 häcksax.
Rekommenderas

//AA
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag letar efter en slagskruvdragare men har inte bråttom att köpa. DTD171 verkar trevlig men det ryktas om att en bättre DTD172 är på väg. Detta har dock varit på gång länge utan att komma hit än. Någon som vet om den kommer till Sverige?

Den verkar gå att köpa från olika ställen utomlands ifrån, och även den japanska modellen TD172 som ska vara ännu bättre.
 
S saiter skrev:
[bild]

Jag har en DUH523 häcksax.
Rekommenderas

//AA
har också häcksaxen. Lätt och smidig jämfört med en bensinare. Lövblås känns dock tveksamt. Beror väl på om man skall blåsa lite torra löv som ligger på en stenläggning eller om man som jag, behöver blåsa bort barr och blöta löv från en gräsmatta…
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Fick bli en sån här idag. Stod och höll i en ryobi för 400kr mindre, men det blev en makita till slut. Den hade dB angivet till 83 och det kändes ok. Kan bara jämföra med en grön bosch som lät jättemycket. Av någon anledning har jag blivit av med den. Kan vara utlånad (?)
Så, fullständigt meningslöst inlägg där ända motiveringen är märket, precis som det skall vara i den här tråden :cool:
 
  • Makita slipmaskin på arbetsbänk med en dammpåse och andra verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
J john.h skrev:
Precis som ovan, skippa kitet med Ddf482 och Dtd152 och gå på borstlöst. :)
Det här tycker jag är det viktigaste tipset - köp inte Ddf482. Jag har bränt två stycken, utan att de använts speciellt hårt. Har läst att flera andra har samma erfarenhet.
Jag har ca 10 st Makita 18V-maskiner - mycket nöjd med alla utom just ddf482.
Ddf484 har jag bara läst gott om - min gissning är att du kommer bli nöjd med alla skruvdragare som är borstlösa (står BL på dem).
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
har också häcksaxen. Lätt och smidig jämfört med en bensinare. Lövblås känns dock tveksamt. Beror väl på om man skall blåsa lite torra löv som ligger på en stenläggning eller om man som jag, behöver blåsa bort barr och blöta löv från en gräsmatta…
Jag har en DUB362Z Lövblås och det är ett av de mest använda verktygen i arsenalen. Använder den till allt från att blåsa löv på hösten (den har lite jobbigt med vår lönnlöv om de är blöta och ligger i tjocka mattor), blåsa bort skräp från gångar/uppfart/studsmatta mm. Den ärmhålen suverän när man sågar en massa och vill sprida ut sågspånen på gräsmattan.
Ända nackdelen är batterierna inte räcker så länge så två batterier till och en extra laddare står på inköpslistan.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tack för all input! Mycket nyttig info.

Kommer troligen bli en DDF484RTJ (om jag förstått rätt är detta med två batterier och Väska), Lövblås (inte bestämt om det blir DUB184 eller DUB362 ännu, verkar som att de är ungefär likvärdiga men den ena har dubbla batterier, men kostar också dubbla nästan?)

Kom på att grästrimmer kommer jag behöva också, frågan är vilken man ska ha där? Kommer mest "finklippa" kanter, då robotgräsklippare skall införskaffas, så räcker en DUR181, eller ska man kika på någon av de större maskinerna?
Lite svårt att jämföra på Makitas hemsida då all data inte finns...


/Jocce
 
mjo allt med RTJ är 2batt och laddare med macpac
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tack för all input! Mycket nyttig info.

Kommer troligen bli en DDF484RTJ (om jag förstått rätt är detta med två batterier och Väska), Lövblås (inte bestämt om det blir DUB184 eller DUB362 ännu, verkar som att de är ungefär likvärdiga men den ena har dubbla batterier, men kostar också dubbla nästan?)

Kom på att grästrimmer kommer jag behöva också, frågan är vilken man ska ha där? Kommer mest "finklippa" kanter, då robotgräsklippare skall införskaffas, så räcker en DUR181, eller ska man kika på någon av de större maskinerna?
Lite svårt att jämföra på Makitas hemsida då all data inte finns...


/Jocce
Jag har 181 och den duger till gräskanter enligt mig.
Edit: Mer än duger, föredrar klart batteri till gräskanter.
Till grövre sly kör jag bensindriven Husqvarna med stålklinga.
För att fälla flera träd eller större dimensioner är också bensin fortfarande ohotad.
 
Kan varmt rekommendera er att försöka besöka något av ställena Makita stannar på under sin roadshow i samarbete med Optimera.
Mycket bra priser!!

Jag var i Malmö idag och köpte DTD171z för 1.495:- och DTM52z för 1.624:-
Fick en hoodie och ett par Makita-kalsonger på köpet :rofl:

Makita roadshow utanför Optimera med tält, flaggor och kunder som handlar verktyg.


https://fb.watch/cMEwnZLbpG/
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Kan varmt rekommendera er att försöka besöka något av ställena Makita stannar på under sin roadshow i samarbete med Optimera.
Mycket bra priser!!

Jag var i Malmö idag och köpte DTD171z för 1.495:- och DTM52z för 1.624:-
Fick en hoodie och ett par Makita-kalsonger på köpet :rofl:

[bild]


[länk]
Köpte DTD171Z för 1516kr i oktober så det skulle väl vara för hoodien och kalsongerna då :crysmile:
 
  • Haha
Chentin
  • Laddar…
T TCG skrev:
Köpte DTD171Z för 1516kr i oktober så det skulle väl vara för hoodien och kalsongerna då :crysmile:
Priset på 171:an var förhandlingsbart, men eftersom jag är så dålig på sånt så blev det vad det blev.;)
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Har 181:an och trimmar gräskanterna med.
Rekommenderas.

//AA
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
Samma :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.