Hej,
Jag håller på med en renovering av ett badrum i lägenhet. Huset är från 94 och badrummet var från byggnadsåret. I gamla badrummet satt då ett vattenburet element. Vår plan var att ta bort det (och ersätta uppvärmningsbehovet med golvvärme).

Men det sa föreningens fastighetsförvaltare nej till med motivering att elementen måste sitta kvar "annars kan det bli problem centralt med elementen i huset". Kan inget om sånt här själv och tänkte då att man kanske får ha ett litet element då. Jag frågade fastighetsförvaltaren om man kan ha ett mindre element eftersom vi adderar ny värmekälla, men att vi då inte skulle påverka det centrala i huset. Det blev också nej. Värmeeffekten skulle vara exakt samma.

Då pratade jag med Epecon vars element det var som satt i badrummet tidigare. För att få hjälp att beräkna värmeeffekten i det gamla och köpa ett nytt med motsvarande effekt. Men deras teknisk säljchef tyckte det var vansinne att jag skulle behöva sitta in ett element om jag ändå ska ha golvvärme. Jag frågade om grejen med påverkan på det centrala systemet, men det sa han med 100% bestämdhet att det inte ska påverka. Och att förvaltaren helt enkelt har fel.

Så nu är jag rådvill. Svårt att kringgå fastighetsförvaltarens krav. Men ska man behöva köpa och sätta in ett element i onödan.

Någon som har koll? Vem har rätt? Vad att göra?
 
Det kommer inte påverka! Kan tänka mig att dom inte vill att du river i ledningar ivägg etc, men det är ju bara plugga rören där elementet skulle sitta. Om de mot förmodan får reda på det så kan du ju låtsas hänga dit ett litet element så länge de tittar...
 
  • Gilla
Gunilla Arvidson
  • Laddar…
Normalt så tillhör hela radiatorkretsen bostadsrättsföreningens ansvar.

Vad hade ni tänkt för typ av golvvärme, el/vatten?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
B
Det framgår inte om det är ett enrörssystem eller tvårörssystem i fastigheten. Jag förstår att de är konservativa, de du gör kan ju medföra en viss påverkan på huset som helhet, framförallt om du gör fel....
 
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
Tack alla för svar.

Golvvärmen är eldriven.

Frågan är också om det är bra att ha ett element ändå? Badrummet är ca 5,8 kvm stort. Ena kortsidan av badrummet är mot husets yttervägg och har ett litet fönster. så det är kanske inte otänkbart att det kan bli lite kallt på vintern? Frågan är om golvvärmen parerar det tillräckligt.

Det kommer även sitta två st (eldrivna) handdukstork-"pinnar". Sådana vertikala.
 
Ett element hit eller dit lär inte påverka något nämnvärt men försvinner många kan jag tänka mig att det blir problem med balans mellan olika värmestammar osv.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Du vill ersätta uppvärmningen i badrummet från vattenburen som ingår i avgiften till elektrisk som du betalar för?
Du vill ha elektriska handdukstorkar i stället för vattenburna?
Låter inte klokt i i mina öron.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 24 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du vill ersätta uppvärmningen i badrummet från vattenburen som ingår i avgiften till elektrisk som du betalar för?
Du vill ha elektriska handdukstorkar i stället för vattenburna?
Låter inte klokt i i mina öron.
Jag vill få bort ett fult element.
Vattenburen handdukstork får man inte ha enligt föreningen.
 
J J0n4s skrev:
Golvvärmen är eldriven.
Vem installerar elektrisk värme i dag?
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
D
J J0n4s skrev:
Jag vill få bort ett fult element.
Vattenburen handdukstork får man inte ha enligt föreningen.
Men kan du inte ersätta elementet med golvvärme som läggs under elslingan? Så har vi gjort i vårt badrum (i eget hus). Du får det bästa av två världar: lägre egenkostnad och alltid skönt badrumsgolv. Ev kan det behövas shunt men det är sällan BRF-vatten är väldigt hett.
 
useless useless skrev:
Vem installerar elektrisk värme i dag?
D datja skrev:
Men kan du inte ersätta elementet med golvvärme som läggs under elslingan? Så har vi gjort i vårt badrum (i eget hus). Du får det bästa av två världar: lägre egenkostnad och alltid skönt badrumsgolv. Ev kan det behövas shunt men det är sällan BRF-vatten är väldigt hett.
Tydligen tillåter de inte det. Endast eldrivet.

Den enda vattenburna värmen man får ha är panelelement. Inte heller vattenburen handdukstork.

Men låter på kommentarerna som att det är klokt att behålla elementet oavsett vad föreningen kräver.
 
J J0n4s skrev:
Vattenburen handdukstork får man inte ha enligt föreningen.
Men du får hänga handduken på elementet?
Behovet av handdukstork är överdrivet, handduken torkar ändå.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D
J J0n4s skrev:
an

Tydligen tillåter de inte det. Endast eldrivet.

Den enda vattenburna värmen man får ha är panelelement. Inte heller vattenburen handdukstork.

Men låter på kommentarerna som att det är klokt att behålla elementet oavsett vad föreningen kräver.
Vad vi f ö gjorde när vi byggde om vårt badrum i lägenhet var att vi som du också lade en elvärmeslinga i golvet (elen var billigare 2005) och flyttade ut elementet till hallen.
 
J J0n4s skrev:
Tack alla för svar.

Golvvärmen är eldriven.

Frågan är också om det är bra att ha ett element ändå? Badrummet är ca 5,8 kvm stort. Ena kortsidan av badrummet är mot husets yttervägg och har ett litet fönster. så det är kanske inte otänkbart att det kan bli lite kallt på vintern? Frågan är om golvvärmen parerar det tillräckligt.

Det kommer även sitta två st (eldrivna) handdukstork-"pinnar". Sådana vertikala.
J J0n4s skrev:
Tydligen tillåter de inte det. Endast eldrivet.

Den enda vattenburna värmen man får ha är panelelement. Inte heller vattenburen handdukstork.

Men låter på kommentarerna som att det är klokt att behålla elementet oavsett vad föreningen kräver.
Jag kan delvis förstå föreningen när dom inte vill att bostadsrättsägarna installerar ”egna” handdukstorkar/golvvärme som kopplas in på radiatorkretsen.
Föreningen vill troligen ha så lika som möjligt i alla lägenheter på de system som dom ansvarar för.

Att de kräver att det sitter en vattenburen radiator är för att det ingår i systemet.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Det finns ju radiatorer som är rätt snygga och ser typ ut som handdukstorkar (de är väl både och) så får man ersätta radiatorn går det väl att installera en sådan och få det bästa av två världar. Nackdelen med att ha radiator och golvvärme är ju att det blir varm nog i luften men golvet upplevs inte som lika varmt om fossingarna om det slås av. Men du lär spara en bra slant kontra att värma det med el om du inte behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.