M Morgan1 skrev:
Men Biltema och Jula blandar de till den kulör du vill ha?
Norden Paint blandar NCS.
 
johnsilver johnsilver skrev:
Billigaste färgen är den bästa enligt test av Folksam förra året och det är Biltema o Rusta som säljer den färgen
Min erfarenhet av Biltema är att de byter leverantör på innehållet i deras burkar och kartonger lika ofta som en annan byter kalsonger.
Men jag tvivlar inte på att deras färg var väldigt bra vid tidpunkten för när färgerna till testet köptes in.
De kan dessutom spara in kostnad på att sälja färdigbruten färg i ett fåtal kulörer.
 
  • Gilla
petoll och 2 till
  • Laddar…
M molndal skrev:
Skatter skatter skatter - tur att vi får bidrag (speciellt de som jobbar hemma )
Tack för infot. Har handlat kakel i Norge tidigare och fönster i Danmark...

Kanske även trä (Plywood, golv ,m.m.) är billigare?

Har någon något tips på bygghandel i södra Norge? (Typ nära Göteborg).
Ja det är bra underligt varför så mycket är så mycket dyrare I Sverige.
Jag kan köpa att det är 10% dyrare I butik jfm näthandeln. Men när priserna är 30-150% dyrare I Sverige på extremt mycket så anar man att något är galet.

Har sedan länge köpt färg, bildelar, elektronik, däck, heminredning, kläder på nätet från tex Tyskland.
Nu för bara ett par dagar sedan ett bosch bilbatteri och en bosch borrhammare via Amazon.se.

Otroligt mycket billigare än i Sverige.
Köper nästan aldrig färg i butik numera.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja det är bra underligt varför så mycket är så mycket dyrare I Sverige.
Jag kan köpa att det är 10% dyrare I butik jfm näthandeln. Men när priserna är 30-150% dyrare I Sverige på extremt mycket så anar man att något är galet.

Har sedan länge köpt färg, bildelar, elektronik, däck, heminredning, kläder på nätet från tex Tyskland.
Nu för bara ett par dagar sedan ett bosch bilbatteri och en bosch borrhammare via Amazon.se.

Otroligt mycket billigare än i Sverige.
Köper nästan aldrig färg i butik numera.
Vilka företag handlar du färg från?
Planerar att måla huset, men har inte råd med svensk pris.
 
M Morgan1 skrev:
Vilka företag handlar du färg från?
Planerar att måla huset, men har inte råd med svensk pris.
Monér i Halden.
 
  • Gilla
northbe@ch
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min erfarenhet av Biltema är att de byter leverantör på innehållet i deras burkar och kartonger lika ofta som en annan byter kalsonger.
Men jag tvivlar inte på att deras färg var väldigt bra vid tidpunkten för när färgerna till testet köptes in.
De kan dessutom spara in kostnad på att sälja färdigbruten färg i ett fåtal kulörer.
Håller med. Min fasad är för värdefull för att använda annat än känt varumärke. Biltema/Jula och liknande duger till insidan på en garderob eller ruttet skjul.
 
H Hallerudsbo skrev:
Köpte nordsjö färg i Norge förra året.
Kosta den i sverige 2500 kr och Norge tog 1100 nok.
Då kronkursen var rätt väg då så blev det i svenska ca 1000 kr så 1400 billigare i Norge.

såg nu att priset i Sverige är 2095 och Norge tar ca 1500 svenska för 10 liter.
Jag köper alltid färg här i Norge och tar hem till Sverige när jag behöver.
Så gör jag med. Lite panik blev det under Coviden fick göra uppehåll i ett år med målning..
 
R Robban1234 skrev:
Monér i Halden.
...finns det möjlighet att utnyttja prisgaranti som t.ex. Bauhause har??
Atår det i villkoren att det måste vara i Sverige
 
P
Hela bygg svängen i sverige försöker ju mer eller mindre med Ahlsells prislista då man har en lång tradition av att lura kunderna på materialet så priserna hålla upp under kartell liknande verksamhet med hittepå prislistor som sen hantverkarna har stora rabatter på då vi har felaktigt låga timpenningar.. man trodde dårskapet skulle tas bort av rotavdraget men branchen har fastnat och vägrar förändras..

Sen ibland har man för höga påslag och ibland är det för många led som alla ska tjäna sitt påslag även om man inte gör ett skit och i slutänden så är det kunden som får stå för alla dessa påslag..

Finns tak produkter som säljs för utpris på llångt över 1000kr st men som vem som helst kan beställa från tillverkaren i polen där kostar dom ca 90 kr stycket men du måste köpa en pall. men det berättar vilka påslag man har på vissa produkter.. det handlar inte om rätt ärlig prissättning utan bara om vad man kan ta ut och oftast lyckas. Vi skulle behöva bygghandlaqre som hade en mer ärlig och hederlig inställning
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 4 till
  • Laddar…
optimum
Jag beställde Demidekk terasslasyr på nätet idag. Även lite annan färg också.

1395 kr för 10 liter fraktfritt. I butiken kostar den 2350 kr.
Sparar 1000 kr på en 10 liters hink.
 
gräns handel försiggår i dom flesta länder att ett pris och kvalitet är bättre. här åker dom till england och handlar färg först för kvaliteten ska vara bättre och sen priset
 
Kanske köra på linoljefärg i stället? Miljövänligt och snyggare än plastfärgen?

Inte så dyrt heller om man ser till hur långt färgen räcker.

.
 
  • Gilla
petoll och 1 till
  • Laddar…
M Morgan1 skrev:
Vilka företag handlar du färg från?
Planerar att måla huset, men har inte råd med svensk pris.
Har köpt på div olika sidor men oftast från denna svenska.
Betydligt bättre priser på Norsk Gjöco oljefärg än i färgbutiker i Sthlm.
Otroligt bra support också vid frågor.

https://www.lassesiryd.se/farg

Kör bara med Gjöco efter att pappa målade om med den för 20år sedan, den panelen ser fortfarande riktigt fin ut.
Toppbetyg i folksams färgtest men blev inte rekommenderad då den ansågs giftig...

Superhärlig att måla med.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Jag beställde Demidekk terasslasyr på nätet idag. Även lite annan färg också.

1395 kr för 10 liter fraktfritt. I butiken kostar den 2350 kr.
Sparar 1000 kr på en 10 liters hink.
Var beställde du din färg?
 
Disse produktene har "alltid" vært billigere i Norge enn i Sverige. Alle nordmenn med sommarhus i Båhuslän kjøper fasadfärg (på norsk: "maling" eller "beis" (lasyr)) med seg fra Norge. Jotun er jo norsk (fabrikken ligger i Sandefjord) og er markedsleder i Norge. Alle byggvarehus selger (og blander) Jotun. Men Beckers og en del mindre norske merker selges også.

Jotun-produktene er identiske i Norge og Sverige. Alle har infotekst på norsk og svensk, og engelsk og/eller dansk. Alle nye Jotun-kulører har nå engelske navn, tidligere var det forskjellige navn i Norge og Sverige (men nummeret foran var det samme). Jotun blander stort sett etter NCS.

Fra Göteborg inn i Norge langs E6 er Halden første stad. De har Montér (www.monter.no) og Byggmax (www.byggmax.no). Montér har prismatch mot andre på malingsprodukter; dvs at de matcher prisen fra andre byggvarehus om de er billigere.

Maxbo er Norges største byggvarehuskjede. Første Maxbo langs E6 mot Oslo er i Sarpsborg (www.maxbo.no). Der er også Fargerike (www.fargerike.no).

Litt lenger mot Oslo (ved Vestby like ved E6) ligger Bauhaus. Husk at hvis du kjører lenger enn Halden, så er det bompenger på E6 ("post-payment", dvs de ta bilde av bilen og du får faktura eller kan betale på nettet (se www.autopass.no for deltaljer).

Vi norske som bor rundt Oslo og som har sommarhus i Sverige kjører inn i Sverige via Svinesund (ny eller gammal bro) og det er ekstremt sjelden at det er tull-kontroll. Det er ofte polis (gräns)-kontroll på Svinesund, men de siste 15 årene har jeg aldri opplevd tullkontroll.
 
  • Gilla
jsoderholm47 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.