FreQa FreQa skrev:
Behöver inte vara trärent och dessutom kan man måla över alla färger. Den fäster på trä, plast och metall (har målade hängrännor som hållit i 10 år utan ommålning)
Ja den är jättedryg och behöver kanske målas var 7e till 10e år om det ska vara "fint". Klarar man lite patina så upp till 20 år är färgen tekniskt ok men visst ok den är matt. Hur många moderna färger klarar det?
Vem vill bo i en blank låda?
Ok det var inte många rätt jag hade :oops:
 
Samma i Finland. När vi målar vårt hus åker vi de 13 milen från Luleå till Finland och köper och sparar tusenlappar. Dessutom, enligt en vän som arbetat inom färghandeln, har de finska "bättre" gifter, dvs de är inte så miljövänliga som svenska men att de är bättre på att hålla längre tid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nu är väl detta forum för i huvudsak hemmapulare! Har stor förståelse för yrkesfolket. Är dock ledsen att den traditionella oljefärgen lösningsmedelsbaserad med högre blankhet, som användes till fönster, dörrar o lister saknas. Alternativen blir inte lika snygga, hur dyra penslar man än köper. Finns dessa produkter kvar i Europa?
Brukar verkligen traditionell linoljefärg vara mer än olja+pigment (+ kanske spädning m lite terpentin till första strykningen). Alkydfärg däremot brukar nog innehålla både alkydolja och lösningsmedel.
 
M molndal skrev:
Skatter skatter skatter - tur att vi får bidrag (speciellt de som jobbar hemma )
Tack för infot. Har handlat kakel i Norge tidigare och fönster i Danmark...

Kanske även trä (Plywood, golv ,m.m.) är billigare?

Har någon något tips på bygghandel i södra Norge? (Typ nära Göteborg).
Följdfråga: Andra platser nära gränsen är förstås intressanta för andra forumdeltagare. Vet någon t.ex. hur långt man får räkna med att åka från Charlottenberg, Kongsvinger? Magnor? och vilka bygghandlar som är bra där?
 
A
H Hallerudsbo skrev:
Ja, där sparar man en del i veckan när man pendlar att tanka i norge.
tror det va 17 kr litern nu.
inga Eu-skatter där inte
 
H
electroluxaren skrev:
inga Eu-skatter där inte
nja Norge följer eu regler med inblandning av miljöbränsle i bensin och diesel.
De har dock i endast så mycket som eu kräver.
Sverige ska ju va bäst i klassen och ha i mer än resterande av eu.
Om vi blandar in lika lite som eu kräver så skulle bränslet va samma nivå som Norge.

dock så har ju Norge 2 typer av diesel på mack.
En billig :p
Och vanlig lite dyrare.
 
Som gammal bohusläning är jag fascinerad över att det finns saker som är billigare* i Norge…:rofl:

* Som liten pojk åkte vi ibland till Halden för att köpa säckar med mjöl och socker. Brukade bli ett gäng kneippbröd också.
 
H HeadQuaker skrev:
Samma i Finland. När vi målar vårt hus åker vi de 13 milen från Luleå till Finland och köper och sparar tusenlappar. Dessutom, enligt en vän som arbetat inom färghandeln, har de finska "bättre" gifter, dvs de är inte så miljövänliga som svenska men att de är bättre på att hålla längre tid.
samma med botten färg i norge

https://sverigesradio.se/artikel/26...öper,svart marknad med norska båtbottenfärger.

industri färg ska vara billigare i norge med har jag hört
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Som gammal bohusläning är jag fascinerad över att det finns saker som är billigare* i Norge…:rofl:

* Som liten pojk åkte vi ibland till Halden för att köpa säckar med mjöl och socker. Brukade bli ett gäng kneippbröd också.
Vi var i Norge över helgen. Diesel ca 5,5 kr billigare per liter… Även blöjor är enormt mycket billigare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag köpte Alcro täcklasyr till fabrikspris av grannen i början på 90 talet.
En 12 liters hink kostade då ca 600 i butik, jag gav 150.
Målade hela huset för 1500 spänn !!!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H
P Pickadollen skrev:
Vi var i Norge över helgen. Diesel ca 5,5 kr billigare per liter… Även blöjor är enormt mycket billigare.
om man törs så kan man tanka avgiftsfri med den är ytterligare någon krona billigare.
 
Inte konstigt alls. Allt är inte billigare i Sverige. För ca 15 år sedan bytta jag till treglasfönster. Alla svenska var dyrare, ville jag dessutom ha aluminium på utsidan och ventil i varje fönster drog det i väg ytterligare. Hos H-vinduet var det standard. Totalt tjänade jag 11000:- på att köpa i Norge efter kurs och momsinbetalning vid tullen.
Hur det sur ut idag med priserna vet jag inte, men då var byggvaror, färg mm billigare i Norge.
 
J
Inget svar på hur det är möjligt, men det har väl alltid varit det såvitt jag vet.
Minns både bekanta och familj som redan för 30 år sedan handlade färg i Norge till sina sommarhus i norra Bohuslän. Hutlöst mycket billigare, trots att NOK då alltid var betydligt högre än SEK.
 
J jaronsso skrev:
Inget svar på hur det är möjligt, men det har väl alltid varit det såvitt jag vet.
Minns både bekanta och familj som redan för 30 år sedan handlade färg i Norge till sina sommarhus i norra Bohuslän. Hutlöst mycket billigare, trots att NOK då alltid var betydligt högre än SEK.
För 30 år sedan var värdet SEK NOK rätt lika dagens….
 
J
R Robban1234 skrev:
För 30 år sedan var värdet SEK NOK rätt lika dagens….
Var den?
Valutor fluktuerar naturligtvis och numera är det knappt någon valutaskillnad mellan Sverige och Norge och har inte varit på flera år.
”Förr” såsom 20-30 år tillbaka stod NOK inte sällan i 1,20-1,30, vilket procentuellt är väldigt mycket högre än idag.
Trots valutapåslag på 30% var det betydligt billigare med färg.
Idag är inte valutapåslaget mer än 5%.

Men du kanske hade egen växlingskurs på den tiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.