D danfri skrev:
Exakt, samma situation här i Finland. ID4 är billigare att ha som förmånsbil och vem köper en GTE ny privat med alla risker som batteri/laddteknikutveckling innebär... här kostade min GTE över 55k€ enlig leasingofferten :( tur den är relativt billig i förmånsleasing.
Eftersom vi bara kan välja från VW gruppen på jobbet så kikade jag på vilka av VWs (audi etc) bilar som var bäst att välja. I kostnadsordning Seat Cupra Born, ID3, Skoda iV Oktavia, ID4, Eniaq (den med litet batteri var marginellt billigare än ID4 och den med stort batteri marginellt billigare), Passat GTE landade som dyrast i denna "klunga" där det för mig skiljde ca 1500 mellan billigaste och dyraste. Sen kommer Audis elbilar har jag för mig. Det fanns nån enstaka "fossilbil" som landade billigare än en Cupra Borne (tror det var en Seat Ibiza 1.0), annars hamnar de nånstans mitt i (typiskt en oktavia eller golfkombi). Mest för pengarna var altså en Cupra/ID3, men ingen av dem har krok eller takräcke. Med de väntetider och osäkerheter det är i leveranstid och bonus/malus/förmånsvärde valde jag att kliva av. Jag har lämnat tillbaka min passat denna vecka och kör nu sen 2 dagar en beg Renault Zoe. Men jag fortsätter att tjuvläsa denna tråden. ;) Någon mer passat blir det dock inte för mig är jag rätt säker på. Både att köpa begagnat, privatleasa eller ha förmånsbil känns just nu mycket osäkert, räntor, konjunktur, förmånsvärden, bonus/malus, teknikskifte, leveranstider, tillgång på begagnade bilar. Det är inte lätt att göra ett rationellt val just nu. För mig blev det lite en interrimslösning. Hittils överaskar den franska Zoe med att det som strulat på passaten verkar funka på zoe. Men bilen som sådan är ju väldigt billig och plastig. En Cupra Born som är bra mycket bättre hade kostat mig lika mkt per månad som en 3 år gammal Zoe, men med skillnaden att efter 4 år kommer jag betalt denna Zoe. Men, det fanns inga Cupra att tillgå så...
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
D danfri skrev:
Exakt, samma situation här i Finland. ID4 är billigare att ha som förmånsbil och vem köper en GTE ny privat med alla risker som batteri/laddteknikutveckling innebär... här kostade min GTE över 55k€ enlig leasingofferten :( tur den är relativt billig i förmånsleasing.
En ren elbil kommer tyvärr inte fungera om det inte är t ex en Tesla som iofs också eventuellt finns som val. Kommer ta ut den som förmånsbil och inte privat men som någon annan här skrev, det är ingen självklarhet att man tar ut en bil. För tre år sedan så var det ett enkelt val.
 
H Holmspel skrev:
En ren elbil kommer tyvärr inte fungera om det inte är t ex en Tesla som iofs också eventuellt finns som val. Kommer ta ut den som förmånsbil och inte privat men som någon annan här skrev, det är ingen självklarhet att man tar ut en bil. För tre år sedan så var det ett enkelt val.
Jag tror de prioriterar att sälja elbilar mot fossil, så vid ev brister där samma flaskhals för el eller phev/fossil gissar jag fossilen får stå tillbaka.

För många funkar elbilarna, även andra än Tesla, alla bor inte i Norrland eller drar och lastar. De andra börjar komma ikapp Tesla.
 
M
B Bo Berglund skrev:
En helt annan sak ang servicen:
När jag köpte bilen tog jag också ett "serviecavtal" för 99:-/mån på 3 år.
Det blir alltså 1200:-/år
Nu har jag utnyttjat det för andra gången och blir åter förbluffad över vad jag får:
- Service med oljebyte och genomgång av bilen (kostar 4800:- utan avtal)
- Lånebil under servicen, kostar bara bensin (skall tankas upp innan återlämning)
- Biltvätt utvändigt och invändigt! Den är som ny inne nu!

Är detta vad man alltid erbjuds när man köper en VW eller hade jag bara tur?
Jag köpte en begagnad diesel passat från 2018 med serviceavtal för 75:-/månad i 3år men någon tvätt och lånebil har de inte erbjudet mig. Ser till att boka inspektionsservice så fort bilen säger till så jag skall hinna med 3st innan tiden eller milen går ut :) Kan verkligen inte klaga på 2st oljebytesservice och 3st inspektionsservice för totalt 2700kr!
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag köpte en begagnad diesel passat från 2018 med serviceavtal för 75:-/månad i 3år men någon tvätt och lånebil har de inte erbjudet mig. Ser till att boka inspektionsservice så fort bilen säger till så jag skall hinna med 3st innan tiden eller milen går ut :) Kan verkligen inte klaga på 2st oljebytesservice och 3st inspektionsservice för totalt 2700kr!
Låter billigt, onekligen.

Bo, du har nog valt en bra verkstad. Jag gick över till att serva på Norell och Nilsson i Rotebro/Sollentuna, där får man lånebil. På VW kista eller VW Södertälje får man det inte, däremot har de snyggare lokaler, soffa, gott kaffe och nån receptionist som ler mot en när man kommer in. I Rotebro (rutiga bubblan) är det riktiga mekaniker man möter, en pinnstol och automatkaffe. Men de är skitbra att ha att göra med!
 
  • Gilla
danfri och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet hur man stänger av rörelselarmet när man ska åka färja? Passat GTE 2020.

Frugan är iväg till Danmark och fick nyss mail om att larmet gått. Tänkte hon kunde stänga av larmet på hemresan..
 
Är det inte samma som kupelarmet på b-stolpen?
 
Hur funkar det då?
 
Man trycker på knappen innan man lämnar och larmar bilen så är kupelarmet bortkopplat så tex en hund kan sitta kvar utan att larmet går.
 
Tack!
 
Jag har en GTE 2020, men jag förstår inte vad ni diskuterar för larm...
Är det ett tillval när man beställde bilen? Har inget minne av att det nämndes.
Vilken knapp? Var sitter den? Vad är det för slags funktion?
 
Längst ner på b-stolpen.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har en GTE 2020, men jag förstår inte vad ni diskuterar för larm...
Är det ett tillval när man beställde bilen? Har inget minne av att det nämndes.
Vilken knapp? Var sitter den? Vad är det för slags funktion?
Om man åker färja så guppar det ibland. Det vanliga stöldskyddslarmet i bilen har som många andra larm en rörelsefunktion. Denna gör att larmet går om bilen guppar/lutar för mycket. Tex. Om någon försöker sno dina fälgar eller på nåt sätt förflytta bilen när den är larmad. Åker man färja så brukar det stå på biljetten att de vill att man stänger av denna funktion så att inte hela bildäck orsakar Mozarts tredje symfoni.

Jag fick exempelvis ett mail nyss när frugan åkte färja om att larmet var igång på bilen och att larmet upptäckt en förflyttning av bilen.

Funktionen stänger även av rörelselarmet inne i kupén så att man kan larma på skalet men inte inne i kupén.

Kolla på B-stolpen på förarsidan så ser du en knapp långt ner. Denna avaktiverar tydligen denna funktion.
 
Storsockret
Finns den knappen alltså på nyare årsmodeller? Har ingen på min, förvisso inte GTE, 2018. Måste in i menyerna för att stänga av kupéövervakning. Får för mig att låsa genom att trycka två gånger snabbt på låsknappen på fjärren ska vara motsvarande men aldrig testat.
 
Ingen aning. Det var det jag frågade några inlägg längre upp och fick svaret att den fanns där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.