Köpte två plasmaskärare idag. Klockan var närmare 17.00 och då hade dom tre kvar. (på pallen som stod framme iallafall). Nånn annan som var beordrad av sonen tog en och sedan nöp jag två stycken. Tänkte ha en i reserv och för att ev. plocka delar av.
Hittade inte kitet med slitdelar och sånt.

Fick ett uselt kassakvitto så jag vet inte om jag kommer att kunna dra av momsen.
Framgick inte vad jag hade köpt. Det stod nått som kan ha varit betäckningen på skäraren men det är osäkert just nu..
 
B bryggstun skrev:
Köpte två plasmaskärare idag. Klockan var närmare 17.00 och då hade dom tre kvar. (på pallen som stod framme iallafall). Nånn annan som var beordrad av sonen tog en och sedan nöp jag två stycken. Tänkte ha en i reserv och för att ev. plocka delar av.
Hittade inte kitet med slitdelar och sånt.

Fick ett uselt kassakvitto så jag vet inte om jag kommer att kunna dra av momsen.
Framgick inte vad jag hade köpt. Det stod nått som kan ha varit betäckningen på skäraren men det är osäkert just nu..
Kvittona är ibland kassa. Köpte deras bilningsmaskin för 200 ist för 1399 eller vad de begärde innan, men kvittot sa i princip inget. Kvittar iofs för 200
 
T Taxture skrev:
Är väl bara pilotlågan som skiljer?
Lite lättare att få igång skärsnittet då eventuell färg och rost inte är lika stort hinder och så ökar väl livslängden på slitageartiklarna lite?

Tror det egentligen bara är olika ”slangpaket och skärhandtag”
Det är bara slangpaketet (pilot) och återledaren som skiljer. Återledaren på B2 är klen med 4mm2 koppar. För den nya B3 är återledarens koppartvärsnitt 10.5 mm2 (AWG 7)
 
john68 john68 skrev:
Kvittona är ibland kassa. Köpte deras bilningsmaskin för 200 ist för 1399 eller vad de begärde innan, men kvittot sa i princip inget. Kvittar iofs för 200
Tycker Lidls kvitto säger precis vad man köpt!
 
  • Skärmdump av kvitto från Lidl med tydligt listade varor som köpts och den totala kostnaden, delvis överstruket med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nissenhj skrev:
Tycker Lidls kvitto säger precis vad man köpt!
Mitt sa bara ."12345" 200 kr
Ingen spec vad.
Kanske pga utförsäljningen.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
T Thullen skrev:
Fans ett 10-tal kvar i Linköping nu på morgon.
Åkte dit och hoppades nästan att de skulle va slut så jag hade ett konkret skäl att inte köpa en, men nu fanns de ju och villhöver-behovet fick bestämma ;):cool:
Om de har kvar en massa om någon vecka och sänker priset med 33% eller kanske t.o.m 50% så kanske det puttar mig över kanten .. ;)
 
En plasmaskärare är till för att skära i metall? Har jag fattat rätt?
Kan man änvända den till nått mer?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
En plasmaskärare är till för att skära i metall? Har jag fattat rätt?
Kan man änvända den till nått mer?
Den kan också bryta säkringar. Det är väl något just den här modellen verkar extra bra på då den kan dra över 16 A från en fas! :D
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Är det bättre med pilotlåga om man ska skära ner en T72/T80/T90?...
 
  • Gilla
  • Haha
onaka och 2 till
  • Laddar…
Dagens uppgradering PPS 40 B3: Körde en del med den nya varianten av plamaskäraren igår. Vad jag märkte var att återledaren och pigtailens kontaker glappar och är svåra att dra ihop. Orsaken är att dimensionerna på mässingdelarna har dåliga tolleranser och gummihylsorna är för mjuka.Detta var inte fallet på min B2. Sagt och gjort så har jag bytt till Migatronic och Binzelkontakter som jag hade i lådan. Funkar perfekt nu.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F
C corre skrev:
Pilotlåga behöver inte jorda arbetsstycket, utan den har jorden i handtaget för att starta plasmabågen. Fördel om man ska kapa i rostigt, krokigt eller målat.
så är det väl inte vaa? Den har pilottändning, HF som på en tig. Jorden slipper du nog inte..
 
F
Dan1891 Dan1891 skrev:
En plasmaskärare är till för att skära i metall? Har jag fattat rätt?
Kan man änvända den till nått mer?
man kan faktiskt skära glas om man är lagd åt det hållet. Annars är det mest kassaskåpsbryt som är marknaden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Den kan också bryta säkringar. Det är väl något just den här modellen verkar extra bra på då den kan dra över 16 A från en fas! :D
Den bröt säkringen! Trodde inte den skulle göra det..
Nästa gång ska jag köra via ett trefasuttag och byggcentral. Hoppas dom säkringarna inte är lika känsliga..

Annars funkar den men jag vill ha gärna ha fler slitdelar och helst tillbehörssatsen.
Ståltråden som håller distansen la jag ju mot nått varmt så jag brände upp det mesta av den.

Hur är det med jorden då? Jag hade extremt dålig anslutning mot arbetsstycket. Har inte testat helt utan.

Hur grovt material har ni lyckats köra?
 
F
J j-e.m skrev:
Lidl säljer en oljefri vertikal kompressor den här helgen, 50 liter, 1500 Watt,
[länk]

Är det något att ha? Jämfört med Julas Stanley Fatmax? (alla dessa är oljesmörjda)

(Hittar ingen kommentar i tråden så frågar, tack på förhand)
Den från Lidl skall vara jävligt brötig och rätt mycket sämre kapacitet än specen säger enligt uppgift. Stanley är ofta Italienska Nuair instegs/lågprismodeller säkert bättre än Lidl även om Stanley köper in och brandar mycket skit numera.
 
  • Gilla
j-e.m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.