1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En uppsäkring över 25 A betyder i de allra flesta fall att man måste byta utrustning i mätarskåpet för att stödja gänga III. I samband med det behöver även matning och servis ses över, och kanske bytas, då man normalt sett inte har dimensionerat för mer än vad som är max för gänga II.MRLINDELL skrev:
Om vi bara tittar på löpande kostnader för att köra en bil, så är en elbil billigare att framföra då vi har en kostnad på 4-6 kr milen för elbil vid hemmaladdning, medan en fossilbil kostar 12-15 kr milen. Sedan finns ju allt andra kostnader kring fordon (ja vet).
Hur många räknar ut den totala kostnaden per mil, när skatt, försäkring, reparation, värdeminskning mm summeras ihop? Det är ju också så att det är först efter ägandet av bilen som jag vet vad den verkligen kostat. Har skrivit detta tidigare, men har haft bil som kostat över 100 kr milen pga av måndagsexemplar, medan andra bilar har kostat ca 20 kr milen. Jag tror att många av oss ser bara de direkt löpande kostnaderna.
Hur många räknar ut den totala kostnaden per mil, när skatt, försäkring, reparation, värdeminskning mm summeras ihop? Det är ju också så att det är först efter ägandet av bilen som jag vet vad den verkligen kostat. Har skrivit detta tidigare, men har haft bil som kostat över 100 kr milen pga av måndagsexemplar, medan andra bilar har kostat ca 20 kr milen. Jag tror att många av oss ser bara de direkt löpande kostnaderna.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Det är olika vad som är vanligast. Har installerat rätt många boxar i Sth området och i ex Täby/Danderyd och Lidingö är det väldigt vanligt med GIII servis medan i ex Sollentuna eller områden med nyare hus är det GII. Troligen kan man se ett mönster i om husen är byggda före eller efter det var OK med direktverkande el och om det är väldigt stora hus.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 270 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 270 inlägg
Jag skulle gärna tanka hemma. Inte för att jag tycker det är så jobbigt att svänga in på macken och fylla på bensin, men jag skulle inte tacka nej till att tanka hemma om det vore möjligt. Om det dessutom vore väldigt mycket billigare att tanka hemma än på en vanlig bensinstation så skulle det vara ännu mer lockande. Tänk om jag istället för att betala 20 kr/liter kunde betala 4-5 kronor om jag tankade hemma på nätterna, då skulle jag gärna göra det.N Nerre skrev:
Sen vet jag att det finns vissa personer som tycker det är jättejobbigt att koppla in en sladd i bilen så för de är det såklart inte så lockande.
Kan bara hålla med.Dowser4711 skrev:Själv lägger jag 5-10s (Egentligen något mindre på att koppla i och ur en sladd, men bättre att avrunda uppåt) per dag på att tanka hemma, helt utan omvägar eller väntetid.
Startar alltid morgonen med "full tank" och färdigvärmd/kyld bil. (Har inte skrapat rutorna på åratal)
Helt oavsett priset är det grymt mycket smidigare än alla fossil-bilar jag har haft tidigare och jag vill verkligen mycket hellre tanka hemma än på mack.
Självklart är det mycket enklare och går mycket fortare att köra en 500 meters avstickare till macken, öppna tanklocket, sätta i betalkortet i pumpen och knappa in koden, stoppa in soppaslangen och tanka i två minuter, hänga tillbaks slangen och skruva på tanklocket än att stoppa in en sladd när man har klivit ur bilen hemma. @Nerre kan väl inte ha fel?
Jag är en sån. Mitt lyckliga billiv började när jag fick parkeringsvärmare och inte längre behövde mickla med motorvärmarsladden hela tiden. Å andra sidan tycker jag även att det är fruktansvärt skitjobbigt att då och då behöva:Fairlane skrev:
Så för mig handlar det om pest eller kolera tills vi får fungerande elbilsteknik. I valet mellan lite pest hemma varje kväll eller mycket kolera en gång i veckan på macken väljer jag nog ändå pesten, om än knappt...useless skrev:
Skillnaden hybrid, dvs att i princip vara tvingad att ladda efter varenda gång man varit iväg nånstans, jämfört med en riktig elbil där man kanske laddar en gång i veckan känns som värsta lyxen. I-landsproblem förstås, men ändå
Som tur är ladd kontakten mycket lättare att plugga in än sladden till motorvärmaren..Alfredo skrev:Jag är en sån. Mitt lyckliga billiv började när jag fick parkeringsvärmare och inte längre behövde mickla med motorvärmarsladden hela tiden. Å andra sidan tycker jag även att det är fruktansvärt skitjobbigt att då och då behöva:
Så för mig handlar det om pest eller kolera tills vi får fungerande elbilsteknik. I valet mellan lite pest hemma varje kväll eller mycket kolera en gång i veckan på macken väljer jag nog ändå pesten, om än knappt...
Ungeför som att jämföra tankning med dunk och vid station
Ryktena här säger att Eon dyrast. Man har inget val, de har monopol på sin verksamhet.J jocke31 skrev:
Bara Belgien har dyrare nätbolag än Sverige.
455 låter billigt.
Elbolagen och nätbolagen känar ju på att man förbrukar mera El. Höga avgifter på uppsäkring borde vara destruktivt för dem själva.
Ja, vi har ren tur att ha ett bra och billigt nätbolag - Boo energi. Går ju dessvärre inte att styra detta själv, med mindre än att man flyttar.MRLINDELL skrev:
Det sämsta med att ladda hemma är att man inte längre kan smygköpa några dubbel-Snickers och MÖLA i sig på vägen hem som tidigare. Det här kommer få en allvarlig påverkan på folkhälsan framöver...useless skrev:Självklart är det mycket enklare och går mycket fortare att köra en 500 meters avstickare till macken, öppna tanklocket, sätta i betalkortet i pumpen och knappa in koden, stoppa in soppaslangen och tanka i två minuter, hänga tillbaks slangen och skruva på tanklocket än att stoppa in en sladd när man har klivit ur bilen hemma. @Nerre kan väl inte ha fel?
Va?G Greger_08 skrev:
Min värmarsladd hänger redo i garaget när jag kommer hem, sen har jag en till jobbet som tar 5-10 sekunder att koppla in. Givetvis är timern färdiginställd på min tid. Dvs min plats, ingen annan får ta den Till hösten får jag tyvärr byta parkeringsplats på jobbet. De ville inte sätta stolparna där jag står