hej,

Är väldigt sugen på att köpa en Husqvarna Automower men det som främst avskräcker är priset. Surfade runt lite och hittade 3 alternativa fabrikat: Robomow, Wiper och Ambrogio. Någon som har erfarenhet av dessa vad gäller kvalitet/funktion och pris?
 
Köp automovern du kommer inte att ångra dig.
andra säsongen för mig nu, den är helt grym.
Folk undrar hur jag lyckats få så fin gräsmatta, och hur mycket jobb jag lagt ner :)
jag har inte gjort ett skit mer än öst på lite stroller kombi 2-3 ggr om året.
Inte ett ogräs inga maskrosor ingen mossa, inget jobb.
 
Jag köpte min automower för 19 000 för ca 1 månad sedan detta är mina erfarenheter hittills:

*Den klipper helt underbart! Jag har ställt in timern att klippa mån, ons, fre. 8-12 och 17.30-21.30
*Man störs inte av ljudet när den klipper OM man inte försöker sova med öppen dörr och klipparen går ute. Det rasslar i knivarna när den skär av grässtråna
*Den blir repigt på skalet framtill på siden. Du lägger ut en begränsningslinga runt muren tex, men problemet är att den räknar med att man alltid kör 90 gradig vinkel mot muren (vilket man självklart inte gör) Detta innebär att den blir lite repig, men det får man leva med!
*Tyvärr klipper den inte enda in till muren/häcken, detta gör att man måste ut med trimmern ca 1 gång i veckan beroende på hur mycket det växer.

Om du har 19 000:- så tveka inte, det är underbart att sitta ute och äta/fika och titta på den klippa samtidigt som grannarna sliter med sina 1-2 ggr i veckan. Och klippresultatet blir verkligen en 10:a samt att gräset blir tätare...

Jag köpte automower pga att jag litar inte på att de maskinerna gör ett lika bra jobb för 10 000:- och skall man allvarligt talat köpa en klipapre för 10k så kan man lika gärna ta en för det dubbla, man har endå alldeles för mycket pengar om man lägger det på en klippare :)

Tveka inte att höra av dig om du har frågor. Jag kan skicka lite bilder på vad den inte klarar av om du vill.

//Anders
 
Jag tycker det verkar häftigt men vi har ett antal nivåskillnader på tomten, många rabatter och häckar och prydnadsbuskar, kulllerstensgångar, murar och inte en enda rak gräsmatta. Klarar den detta eller är det inte lönt med en robot på en sådan här tomt?

mvh plexi
 
En viktig sak att tänka på är ljudnivån. Automowern ligger enligt specen på låga 63 dB, medan konkurrenterna som exempelvis Robomow har en ljusnivå på smått fantastiska 85 dB! Det verkar vara skrämmande högt, särskillt om jag jämför med min handputtade elgräsklippare från Gardena, Easymove, som skryter om att den är så tyst som 89 dB, och jag brukar gå med hörselskydd ändå...

Brasklapp: Jag äger ingen automatisk gräsklippare (bara en Roomba), men går i inköpstankar.
 
Jag kör den "gamla" version 1 av automowern, och är supernöjd!:cool:

Köpte den förra året till vår helt nya gräsmatta, och jag kan bara instämma med övriga talare, Automowern funkar skitbra.
Det är ingen störra skillnad på nya och gamla modellen, utom att version 1 skall ha en "sökslinga" för att hitta hem, och att den inte har någon grafisk display.

Köpte via Blocket av en kille som tar in och renoverar, för sedan att sälja med ett års garanti. 8000 för en välfungerande maskin - inte dåligt, tycker jag!
 
aedwall,

Hur stor är din gräsmatta?

MVH

/Per
 
Gräsmattan är ca 700 m2 med mycket böjar, då den går runt huset till framsidan oxå.

//Anders
 
slänter, dvs lutning etc. Hur klarar den det. Eller måste det vara relativt slätt?

Är nyfiken
 
Badger skrev:
slänter, dvs lutning etc. Hur klarar den det. Eller måste det vara relativt slätt?

Är nyfiken
FÖrst och främst så klarar den en gropig gräsmatta som är mycket ojämn. Vi har en sådan då vi sådde gräs i våras och trots vi packade väl så har det bildats massor med ojämnheter (Vilket vi går och fyller ut efterhand).

Vi har ingen sluttning alls på vår tomt så med 100% säkerhet vet jag inte, MEN jag det enda som kan vara problem är om det är väldigt blött på gräset så kan roboten tänkas slira om det är en brant sluttning, men jag vet inte med säkerhet.
 
Haha! Nu slog jag till och köpte en jag med. Helnöjd, hittills.

Den är mycket, mycket tyst... Så tyst att den går 24/7 under högsäsong utan att det märks. Nästa månad skall jag börja höstprogrammera den. Det märks att det inte behövs klippas lika mycket nu, trots att jag har 1300 kvadratmeter i en komplex U-formad trädgård.

:)
 
Går också i köptankar, dock tycker jag dom är hiskeligt dyra, 22000:- för en som skall klara 1800kvm. Har kikat en del på robomower och den har väl nästan dubbelt så bred klippbredd .. 53cm, men hur snabb den är har jag ingen aning om. Den kostar iaf 10.000:- i USA, det är ju lockande :)
 
Som jag nämde tidigare i tråden; Robomower har lika hög ljudnivå som en gräsklippare, så den kan du inte ha igång alltid. Automowern låter som en mild viskning och kan därför köra 24/7 i vilket villakvarter som helst utan att störa.

22 tusen förresten? Var hittar du det? Pricerunner listar billigaste 220 AC-modellen för 19 300 SEK, jag fick lite rabatt av min snälla lokala återförsäljare och hamnade på 19 blankt.

Prisvärt.
 
Ojj såg på pricerunner, fel av mig. Ok 19.000 då, men ändå mycket för en maskin som inte har någon komplicerad motor eller sådant, det är ju inte direkt advancerad förutom elektroniken och programeringen men sådant är ju busbilligt.

85dba för Robomower .. låter ju ruskigt mycket för att vara en maskin utan motor, förstår inte vad som låter så kraftigt .. märligt.
 
Har kollat maskinerna noga och mitt val föll på Amrogio.Den är mycket robustare än Automower och lite billigare.Har även fler funktioner tex regnkännare bladmodulation laddstation med tak mm mm.Desutom har den riktig kniv och litiumbatteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.