MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det är 20A huvudsäkring på många.
De som har 25A och 30A har oftast inget strul.
Det kan ju bero på att effekten räcker till.
Vi har 20A idag. Utan lastbalansering. Går bra nästan jämt. Utom när vi laddar ”stora” bilen med 11 kWh samtidigt som vi använder 3 plattor på spisen, ugnen och kör torktumlaren/tvättmaskinen vintertid vid minusgrader. Har bränt kanske 5 säkringar under säsongen vid dessa tillfällen.
Så vi funderar på att säkra upp till 25A.
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jo, om man saknar laddmöjlighet hemma.
Och hur många gör det av dem som har elbil?

Så återigen, normalt behöver de som har elbil inte ladda på jobbet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det handlar inte om att gilla, har man slängt ut några tusen för funktionen vill man att det skall fungera.
20A verkar svårstyrt. Med 25A behövs kanske ingen lastbalansering.
Säkra upp är en lösning.

Alt strömbegränsa i laddaren, som blev vår lösning tills vidare.
Säkra upp kostar lite, att ta ut elektriker och felsöka med testutrustning kostar lite ...
Olika effekttuttag på faser, stora skillnader.
Svårt att få ett humm om vad som händer.

Men säkringar går både med och utan balansering. Det var därför jag hoppade över det. Har en äldre mätare och det behövdes en del krafs som jag inte hade lust att få installerat.
 
@
Z Zsam skrev:
Nu har jag provat att ”tanka hemma” i några månader och det är ju otroligt bekvämt. Dessutom känns det bra i plånboken.
Om man idag passerar 5-6 mackar ( bensin/diesel) på väg till jobbet så kan det vara intressant att fundera över hur många av dessa kommer att erbjuda fossilbränsle om 2 år, 5 år, 10 år… jag har inte svaret men tror att det kommer att ändras fort.
Idag ställa ofta frågan, kan man ha elbil i övre Norrland ? Om några år kan frågan vara, kan man ha fossilbil i övre Norrland ?
Ja, visst är det praktiskt å "tanka" hemma! Har tankar hemma denna månad (hittills) för hela 172 kronor. Laddat i publika laddare: 0 kr!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det jag undrar är ju, alla de elbilsägare som nu framför fossilbilarnas belastning på miljön som ett argument, vad har de gjort tidigare för att minska sin bilkörnings belastning på miljön?

Har de dragit ner på sitt bilkörande och försök resa mer kollektivt? Cyklat istället för tagit bilen kortare resor? Det är riktigt att man får ändra på vissa rutiner man att säga att det "inte fungerar" köper inte jag.
Jag förstod inte tidigare hur stor belastning co2 är för miljön. Jag kan inte ändra det jag gjort, men kan ändra hur jag gör framåt i tiden. Lämnade tillbaka min phev passat igår. Nu kommer vi satsa på att downsizea till en beg Zoe 40kWh. Får se om det funkar. Jag har även skaffat en elspark så jag kan ta pendeln till jobbet. Jag räknar med att minska mitt avtryck rejält. Jag hade hellre kört en Tesla, men även om jag kanske skulle ha råd så är det inte något jag just nu vill prioritera. Får återkomma hur det hela funkar. Framförallt tror jag det är Zoeyns begränsningar i fråga om passagerar/lastutrymme, avsaknad av radar och ingen äkta snabbladdning som kommer göra att jag kommer sakna pheven och inte kan ha den till 100% av resorna. Eftersom det i princip inte just nu finns beg elbilar med krok inom min budget fick det bli en fossil-backup. Jag övervägde en id4 via jobbet, men det är nästan ett års leveranstid så det var inte ett alternativ nu... Några gånger i månaden har vi ett bekvämlighetsbehov av två bilar, så det är en bonus...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
dof dof skrev:
Hur stort problem skulle detta kunna bli?
[länk]
Är det bara snabbladdare som kör med dc?
Märklig toppdomän på länken. Har aldrig hört talas om den tidigare. Varifrån kommer den?
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Vi har 20A idag. Utan lastbalansering. Går bra nästan jämt. Utom när vi laddar ”stora” bilen med 11 kWh samtidigt som vi använder 3 plattor på spisen, ugnen och kör torktumlaren/tvättmaskinen vintertid vid minusgrader. Har bränt kanske 5 säkringar under säsongen vid dessa tillfällen.
Så vi funderar på att säkra upp till 25A.
Behövs det verkligen laddas med 11kW?
Det är från ett tomt till ett fullt 110kWh-batteri på 10 timmar!
Hur stort batteri har ni egentligen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Han kanske vill spara tior per enskild laddning (med timtaxa) genom att betala hundralappar extra i fast avgift. ;)
 
D
N Nerre skrev:
Men vem "vill" tanka hemma? Jag har aldrig sett nåt behov av att tanka hemma, det är enklare att tanka på vägen. Jag kör ju på vägarna med bilen, längs vägarna finns bensinmackar. På väg till jobbet passerar jag minst 5-6 mackar, troligen fler om jag accepterar 500 m omväg.
Exempel Helge, den typen av argument som framförs som förklaring på varför folk absolut inte kan köra elbil. Sen är det väl enkelt att hitta på ett sånt scenario, så som folk påstår att de bor, det räcker du har 30mil till mataffären och 55 mil till en bensinstation så vill man ju kunna tanka hemma?
 
D
N Nerre skrev:
Det jag undrar är ju, alla de elbilsägare som nu framför fossilbilarnas belastning på miljön som ett argument, vad har de gjort tidigare för att minska sin bilkörnings belastning på miljön?

Har de dragit ner på sitt bilkörande och försök resa mer kollektivt? Cyklat istället för tagit bilen kortare resor? Det är riktigt att man får ändra på vissa rutiner man att säga att det "inte fungerar" köper inte jag.
Nä, jag håller med dig och det verkar ju som om ekonomerna till sist får rätt, dessa anpassningar gör vi nog inte förrän plånboken bromsar oss, och så lär det bli förr än vi anar, spår jag.

Sen är det ju många problem som elbilen inte påverkar alls, köerna in till storstäderna, parkings och trängselproblematiken i dessa, osv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Behövs det verkligen laddas med 11kW?
Det är från ett tomt till ett fullt 110kWh-batteri på 10 timmar!
Hur stort batteri har ni egentligen?
Nej, det behövs sällan. Oftast så laddar jag när bilen har kanske 50-80% kvar i batteriet som har 68 kWh användbar kapacitet. Laddar den bilen kanske varannan/var tredje dag och den andra bilen var tredje/fjärde dag eller så.
Men jag har inte orkat koppla upp vår box så det blir maxfart jämt. Den andra bilen har bara enfasladdning, så den laddar bara med 3,7 kWh.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han kanske vill spara tior per enskild laddning (med timtaxa) genom att betala hundralappar extra i fast avgift. ;)
Haha, nej då - vi har bundet elpris. Laddar när vi vill. Stoppar i sladden vid behov utan att fundera över timpriset.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det är 20A huvudsäkring på många. De som har 25A och 30A har oftast inget strul.
Menar du 25A/35A? Tror väldigt låg andel av vanliga "villor" har 35A /gänga III.
 
N Nerre skrev:
Men vem "vill" tanka hemma? Jag har aldrig sett nåt behov av att tanka hemma, det är enklare att tanka på vägen. Jag kör ju på vägarna med bilen, längs vägarna finns bensinmackar. På väg till jobbet passerar jag minst 5-6 mackar, troligen fler om jag accepterar 500 m omväg.
Själv lägger jag 5-10s (Egentligen något mindre på att koppla i och ur en sladd, men bättre att avrunda uppåt) per dag på att tanka hemma, helt utan omvägar eller väntetid.
Startar alltid morgonen med "full tank" och färdigvärmd/kyld bil. (Har inte skrapat rutorna på åratal)

Helt oavsett priset är det grymt mycket smidigare än alla fossil-bilar jag har haft tidigare och jag vill verkligen mycket hellre tanka hemma än på mack.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du 25A/35A? Tror väldigt låg andel av vanliga "villor" har 35A /gänga III.
Den info jag fick. Vi har olika nätdistributörer och verksamheter. Vattenfall har 20/25/35A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.