D
A AndersS skrev:
Nja, det var nog vad jag skrev och inget med att tanka hemma. Jag är positiv till att någon gång framöver kunna skaffa en elbil men för mig och flera är de modeller som finns idag och priserna inte passande och det är garanterat flera än en "liten klick".
Men idag finns det begränsningar som gör att elbilen inte är en komplett produkt ännu både i bilarnas funktioner och laddningsmöjligheter.
Och det jag nu skriver igen är att man ska kontrollera att det fungerar för den personen som vill skaffa sig en elbil. Så att nedsättande text raljera om "fantasier" och påstå att andra har "felaktigt upplever" förstör en objektiv dialog.
I min värdering av ett transportmedel har jag även en bekvämlighetsnivå, dvs jag skulle inte acceptera att åka runt för att hitta en laddare eller vänta i 30 min för att få ladda. Vilket är en viktig aspekt för vissa medan andra accepterar det.
Jag är själv en fossilförare fortfarande så jag är inte omedveten om vad du menar men vi gör oss alla skyldiga till ganska grava felbedömningar, allt kommer med ett pris och bara för att man blundar för fossilindustrins belastning så försvinner den inte, det är riktigt att en elbil medför att man får ändra på vissa rutiner men att säga att den därför "inte fungerar" köper inte jag, det är nog ren slöhet och bekvämlighet i de flesta fallen, rent praktiskt gör det kanske mindre skillnad eftersom en omställning ändå inte kan hända över en dag men jag anser inte att argumentationen håller, annat än känslomässigt.

Öppnar dörren för att det förmodligen finns några enstaka fall där det inte funkar, det kommer förmodligen bli så dyrt för dessa framöver att de kanske ställer om iaf, vad vet jag.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, nu är vi ju inne på subjektiviteter och om du tycker att Lexusen har bra styrning så är det ju så för dig, ska erkänna att jag kört ett par bilar med elektriskt servo som jag tycker är acceptabelt men då är det mycket dyra sportbilar som också är mycket opraktiska :)
Som jag skrev tidigare är styrservo bara en liten del i hur bilen uppträder med styrrespons.
Många av de med körkort upplever t.ex. bilar med exakt styrning, t.ex. sportbilar, som känsliga då hela bilen är konstruerad för just det och att minsta rörelse gör att bilen vill "vandra", lite nervös (enkel förklaring).
Det här är något som blivit vanligare även än på standardbilar i takt med införande av "självkörande" funktioner.
Vår bil med sådant system har tillverkarens andra generation (har haft det i fem år nu), där de nya som nu levereras har generation 3 som har fått ett styrservo som är just mera finkänsligt för att förbättra bilens uppträdande vid kurvtagning när man kopplat in att bilen själv ska styra.
Egentligen inget nytt, när jag en gång i tiden fuskade lite med biltävlingar gjorde vi på samma sätt att montera styrkomponenter som reagerade snabbare och mera exakt, samt att man aldrig behövde släppa ratten vid stora utslag.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Som jag skrev tidigare är styrservo bara en liten del i hur bilen uppträder med styrrespons.
Många av de med körkort upplever t.ex. bilar med exakt styrning, t.ex. sportbilar, som känsliga..
Varför de med körkort, det gör väl ingen skillnad?
 
D djac skrev:
Jag är själv en fossilförare fortfarande så jag är inte omedveten om vad du menar men vi gör oss alla skyldiga till ganska grava felbedömningar, allt kommer med ett pris och bara för att man blundar för fossilindustrins belastning så försvinner den inte, det är riktigt att en elbil medför att man får ändra på vissa rutiner men att säga att den därför "inte fungerar" köper inte jag, det är nog ren slöhet och bekvämlighet i de flesta fallen, rent praktiskt gör det kanske mindre skillnad eftersom en omställning ändå inte kan hända över en dag men jag anser inte att argumentationen håller, annat än känslomässigt.

Öppnar dörren för att det förmodligen finns några enstaka fall där det inte funkar, det kommer förmodligen bli så dyrt för dessa framöver att de kanske ställer om iaf, vad vet jag.
Är inget jag funderar över för att det finns inte elbilar att köpa till alla, vissa modeller har 6 månader eller t.o.m. först 2023 som leveranstid idag och det kommer att ta x år innan det finns.
Varför då inte fokusera på där dagens elbilar fungera alldeles ypperligt och gör störst nytta, än att lägga kraft på att övertyga alla andra?
Och du har helt rätt, min bekvämlighet värderar jag men det kan vi inte lösa i den här tråden oberoende av vad du anser. Då får vi starta en tråd om beteendevetenskap;) Eller en tråd om hur vi gör miljö eller klimatpåverkan.
Så låt oss istället fokusera på det som är bra med en elbil, vilka funktioner har den till exempel där man ärligt anger hur det fungerar och inte börjar leta i personers beteenden. Nötegårdsgubben gör det på ett bra objektivt sätt i beskrivning av sina resor hur man får ladda och att det inte är helt problemfritt.
 
D djac skrev:
Varför de med körkort, det gör väl ingen skillnad?
Ok, byter ord då till "förare", "den som kör en bil", etc. De som kör en bil.;)
Det skiljer mellan oss som person och erfarenhet av bilkörning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har man elbil behöver man normalt inte ladda på jobbet.
Jo, om man saknar laddmöjlighet hemma.
 
D djac skrev:
Nä, och för de som vill "tanka hemma" så är fossilbil inget bra alternativ,
Men vem "vill" tanka hemma? Jag har aldrig sett nåt behov av att tanka hemma, det är enklare att tanka på vägen. Jag kör ju på vägarna med bilen, längs vägarna finns bensinmackar. På väg till jobbet passerar jag minst 5-6 mackar, troligen fler om jag accepterar 500 m omväg.
 
D djac skrev:
och bara för att man blundar för fossilindustrins belastning så försvinner den inte, det är riktigt att en elbil medför att man får ändra på vissa rutiner men att säga att den därför "inte fungerar" köper inte jag,
Det jag undrar är ju, alla de elbilsägare som nu framför fossilbilarnas belastning på miljön som ett argument, vad har de gjort tidigare för att minska sin bilkörnings belastning på miljön?

Har de dragit ner på sitt bilkörande och försök resa mer kollektivt? Cyklat istället för tagit bilen kortare resor? Det är riktigt att man får ändra på vissa rutiner man att säga att det "inte fungerar" köper inte jag.
 
N Nerre skrev:
Det jag undrar är ju, alla de elbilsägare som nu framför fossilbilarnas belastning på miljön som ett argument, vad har de gjort tidigare för att minska sin bilkörnings belastning på miljön?

Har de dragit ner på sitt bilkörande och försök resa mer kollektivt? Cyklat istället för tagit bilen kortare resor? Det är riktigt att man får ändra på vissa rutiner man att säga att det "inte fungerar" köper inte jag.
Är det många som påstår det? Förutom miljötalibanerna möjligtvis! Jag känner ingen , elbil skaffar de flesta pga andra anledningar….
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På väg till jobbet passerar jag minst 5-6 mackar, troligen fler om jag accepterar 500 m omväg.
Bara en fråga av ren nyfikenhet. Om jag minns rätt så åker du kollektivt till jobbet. Kliver du av bussen och fyller en reservdunk då?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag provat att ”tanka hemma” i några månader och det är ju otroligt bekvämt. Dessutom känns det bra i plånboken.
Om man idag passerar 5-6 mackar ( bensin/diesel) på väg till jobbet så kan det vara intressant att fundera över hur många av dessa kommer att erbjuda fossilbränsle om 2 år, 5 år, 10 år… jag har inte svaret men tror att det kommer att ändras fort.
Idag ställa ofta frågan, kan man ha elbil i övre Norrland ? Om några år kan frågan vara, kan man ha fossilbil i övre Norrland ?
 
  • Gilla
karny889 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men vem "vill" tanka hemma? Jag har aldrig sett nåt behov av att tanka hemma, det är enklare att tanka på vägen. Jag kör ju på vägarna med bilen, längs vägarna finns bensinmackar. På väg till jobbet passerar jag minst 5-6 mackar, troligen fler om jag accepterar 500 m omväg.
Jag har närmsta mack 400 meter från mig. Men jag vill gärna inte tanka där. Därför beställde jag en elbil för just att köra till jobbet och alla mindre turer. Det blev faktiskt dyrare att byta ut min 10 år gamla diesel till en diesel eller bensin som är max 3 år gammal och runt 200 000.

Så då kan jag tanka hemma och på jobbet, inte gratis men jag kommer få en kyld bil iallafall när jag kör hem :D
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intressant info.

Elbilsträff, de flesta har Easee hemma. Hälften har sk lastbalansering dvs en styrd strömbegränsning från antingen givare med mätare eller direkt via elmätaren beroende på vilken elmätare man har eller hur gammal den är.

Men många ställer ändå strömbegränsning i laddboxen. Problem beroende på hur lastbalanseringen installerats.

Det är inte så mycket balans som man tror. Det är egentligen en strömbegränsning som styrs av en mätare. Problem och brunna säkringar vintertid.

Flera önskade göra det så halva tiden gick åt att visa hur man ställer strömen i Easee laddboxen.
 
  • Gilla
Jorentz
  • Laddar…
Det är 20A huvudsäkring på många.
De som har 25A och 30A har oftast inget strul.
Det kan ju bero på att effekten räcker till.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis
Du gillar inte lastbalanserare? Eller vad vill du få sagt? :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.