Ah smart :ok:
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Lite panel på g…
Tänk på att panelbrädor är lite tjockare på mitten än i ändan av brädan! Så slå inte ihop dom helt!
Den har torkat och krympt lite mer i ändan sedan brädan rikthyvlades.
Flukta längs brädan eller använd en laser, annars är det lätt att få en solfjäder eller vågmönster.
Mät med skjutmått så ser du att bräder är olika breda beroende på var i packen dom legat, och hur tätt mellan årsringarna, det kan skilja flera mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tänk på att panelbrädor är lite tjockare på mitten än i ändan av brädan! Så slå inte ihop dom helt!
Den har torkat och krympt lite mer i ändan sedan brädan rikthyvlades.
Flukta längs brädan eller använd en laser, annars är det lätt att få en solfjäder eller vågmönster.
Mät med skjutmått så ser du att bräder är olika breda beroende på var i packen dom legat, och hur tätt mellan årsringarna, det kan skilja flera mm.
tack för tipset!
Jag har märkt att det blir lite glipor i ändarna.
Tänkte slå lite linjer efterhand. Slog en i botten för att väga in det då golvet kanske inte var 100 jämnt. Sjukt nog slog det mindre än 2mm på 7,5 meter…

Jag spikar bara snett i fjädern så att det kan röra sig lite vid noten utan att spricka.
 
Måste säga att när du säger att "den inte syns så mycket" så skulle jag säga precis tvärt om. Det är det små detaljerna som gör att saker blir väldigt bra och den lampfoten får jag säga var jävlig snygglösning! Det hade nog varit de första jag tittat på med stora ögon om jag klev in där. Bra jobbat!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Måste säga att när du säger att "den inte syns så mycket" så skulle jag säga precis tvärt om. Det är det små detaljerna som gör att saker blir väldigt bra och den lampfoten får jag säga var jävlig snygglösning! Det hade nog varit de första jag tittat på med stora ögon om jag klev in där. Bra jobbat!
Tack:)
Jag gör det ju bara för mig själv och då är det trevligt att inte behöva gå och reta sig på småsaker
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lite uppdatering såhär en torsdagskväll. Sågat lite ventilation. Jag försökte förgäves hitta något snyggt vent-galler, men det fick bli standard till slut.
Utsågad cirkel i vit byggplank med hålsåg och borr för ventilation på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Standard vit ventilationsgrill monterad på ljus träpanelvägg med lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag spenderat orimligt lång tid på att försöka kapa egna lister i 112 grader:
Utsågade trälistdelar och bitar utspridda på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysågad trälist i kapmaskin med måttmarkeringar, omgiven av sågspån och fler lister i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att gett upp det försöket fick det bli två färdiga smyglister varav den ena kapades i 22 grader för att passa mot taket.
Två trälisters ändar kapade i vinkel, i fokus mot suddig bakgrund av ett rum och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med sågat ventilationshål och monterade smyglister i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett rum under renovering med en stege, verktyg och material utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med sågade ventilationsskivor, verktyg och smyglister i ett oinrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Storstädning idag. Plattsättaren kommer i veckan :cool:

lutar åt att det blir foder och tröskel i ek till det stora glaspartiet. Då passar det också bra med lite modernare foder i ek till resterande väggar. Bra att bryta upp allt vitt. Dessutom brukar inte vita foder hålla sig särskilt vita över tid.
 
  • Träaltan med stor glasparti och renoveringsmaterial framför en vit villa med skogsbakgrund i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt: Uthus med stort glasparti intill en vit villa omgiven av tallar och blå himmel, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omfattande glasparti i ett rum redo för plattsättning, utan lister, med syn på trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort vitt rum med högt glasparti och dörrar som leder ut till trädäck i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Burit ut 750 kg golv idag. Testat lite olika läggning. Det får bli diagonalt
 
  • En modern villa med stora fönsterpartier och paket med golvplank framför en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvplankor staplade på en hög nära en vit husvägg och ett träd, med en trädgårdsslang på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvadratiskt område med schackrutigt golv i diagonalt mönster framför en glasdörr som leder ut till en däckad terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med betonggolv och planlagd diagonalt lagd schackrutigt golvavsnitt nära glasdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Spikat egna foder idag, skall målas in i samma färg som väggen.
Närbild på hemmagjorda foder av trä som ligger på en presenning utomhus i solljus, redo att målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egenmonterade foder runt ett fönster som ännu inte målats, i ett rum med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen installerade dörrfoder runt en skjutdörr, redo att målas, med utsikt mot en trädgård och däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu linjerar det lite snyggare mot fönsterna. Skulle beställt 2,10-fönster istället. Är väl en miss som man inte skall berätta om egentligen ;)
Hemmabyggda foder runt vita fönster och terrassdörr, målade i samma färg som väggen, med utsikt över en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Just det, golvis har vatt här också :cool:
 
  • Golv med nyinstallerade svartvita kakelplattor och avståndshållare innan fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt rum med högt i tak, schackrutigt golv, stora fönster och en taklampa med flera ljuskällor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat rutigt golv i ett soligt inglasat uterum med vita träväggar och öppna glasdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Blir riktigt snyggt, tack för att du delar med dig och inspirerar. :ok:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Kul att börja komma in på sluttampen på denna nu långa tråd. Jag har läst mycket på bh innan jag registrerade mig. Även i denna tråd har jag fått mycket hjälp, särskilt i början med konstruktionen. Kul att fortsatta inlägg uppskattas. Det är ju egentligen först nu man börjar se hur allting visualiseras, det jag själv bara haft i huvudet. Jag tänker kanske fixa en lite komprimerad tråd/blogg/artikel när det är helt klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Gamla bänkskivor får nytt liv. Idag bygger vi en tröskel :cool:

har försökt få tag i en lagom stor ekplanka för att kunna ha en hel 3200mm tröskel, men det var svårt visade det sig. Jag vill inte heller ha stavlimmad tröskel, så det fick bli många snitt. Tanken är ett kubbgolv, fast som tröskel istället.
 
  • Ekplanka på sågbockar bredvid bordssåg med byggmaterial på gårdsplan, för tillverkning av tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppskurna träplankor på marken för att bygga en tröskel av återanvänt bänkskivor-material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppskurna ekplankor förbereds för att byggas om till en tröskel, med verktyg och lim synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekplankor som sammanfogas till en tröskel med hjälp av flera skruvstäd på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
Långsamt framåt
 
  • Installation av trägolv med lim, klämmor och golvplankor i en uterumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.