BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Det är väl ingen större skillnad mot vad jag skrev. Fundera en stund så fattar du nog det.
Du skrev:
Snailman Snailman skrev:
utan den fördelas enbart efter hur många invånare varje enskild kommun har
Det är väldigt stor skillnad på det och fördelning utifrån skattekraft, andel äldre, andel barn osv.

Snailman Snailman skrev:
Drog man in bidraget så skulle ju staten kunna sänka momsen och arbetsgivaravgiften, så skulle ju fler företag kunna drivas och man skulle klara sig med mindre lön och ändå kunna köpa lika mycket varor som idag.
Det hjälper ju inte kommuner i glesbygdskommuner med en mycket stor andel pensionärer. Det skulle ju bara leda till att kommunerna fick mindre pengar till hemtjänst och äldreboenden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gick in på hemnet å kolla. Personlig tycker jag det rostiga taket direkt ger ett sjabbigt intryck. Uppväxt 7-8 mil ifrån och Älvsbyn är ett känt Kallhål om vintrarna, men driftkostnaderna kanske stämmer. Men extra isolering behövs, får man en tanke om.

Personligen tycker jag stället mer ger intryck av ett sommarställe för någon som vill bygga och jobba mycket med fastigheten. Är lite för gammalt i yttre och inre för tilltala många fast boende. Sänka priset är väl enklast. En trigger som sålt fastigheten hade väl varit hästhagar och stall. Just djurhållning tilltalar många. Såg inte hur det var med garage. Men ett stort jädra garage med smörjgrop och plats för jänkare och traktorer hade nog oxå triggar köpare. Det är riktigt att många tyskar o andra nere på kontinenten köper hus o gårdar i Norrland. Men oftast vill de ha hus som är mer moderna. 750-900 tusen är ett pris jag ser framför mig. Egentligen Piteälven som gör det värdet.
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Anonymiserad 539907 skrev:
Hej. Jag behöver hjälp och tips, för nu börjar jag få panik! Vi har en gård i Norrbotten som legat ute på Hemnet i ganska många veckor nu och fortfarande inte blivit såld. I mitten av augusti flyttar vi utomlands! Då måste MÅSTE vi ha blivit av med gården, men hur? Det är en gammal gård, gammalt hus med timmerstomme och ett flertal gamla halvskruttiga charmiga ekonomibyggnader plus en nybyggd ladugårdsdel inredd för får. Plus skog och mark. Det är ett idealiskt ställe för off-grid och självhushållning, bland annat kan driftskostnaderna hållas väldigt låga genom att vattnet kommer från kallkälla med självtryck (0 kr) och uppvärmningen med ved från egen skog (=enbart arbetstid i kostnad). Det borde passa perfekt in på dagens fastighetsmarknad, i kristider och med rusande energipriser. Ändå verkar alla spekulanter enligt mäklaren vilja ha allt färdigt, modernt och bekvämt? Då ska man väl titta på lägenhet i stan och inte gammal gård på landet? Hur kan vi nå ut och hitta en köpare som liksom vi älskar det här stället? Charmen och läget gör att det är en dröm att bo där, för oss. Är vi verkligen ensamma i världen om att tänka så? Alla tips och råd om hur vi går vidare mottages tacksamt, för som sagt, tiden är en viktig faktor här. Många utländska turister finns i området främst under sommaren. Går det att marknadsföra mot tex en tysk/nederländsk marknad? Hur gör man det?
Norrbotten=långa vintrar blir en prisfråga. Finns det plats för djur som får gris häst? Finns det bete och finns det möjlighet att ta vinterfoder?
 
Orealistisk prisbild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.