Ska bli skoj att hoppa in i den här tråden om några år, elpriserna är säkert flera gånger dyrare och även installation av solpaneler, många ångrar sig att dom väntade
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
Den ena är med batteri och den andra är utan.

Många tycker det är korkat att köpa med ett batteri "för det blir aldrig lömsamt". Men skillnaden är ju bara ca 15.000kr för att få med ett batteriet på 9,6kWh.
Jag har tittat på din kalkyl och kommer fram till att du räknat på 20 års livstid för att komma fram till 0,45 - 0,50 kr / kwh. Om du ska räkna på 20 år så måste du väl räkna in att verkningsgraden på panelerna minskar med ca 1% per år. Det ger ju i snitt bara 90% av första årets produktion utslaget på 20 år. Du måste räkna med att byta inverter och batterier efter ca 10 år. Rabatterna på denna utrustning gäller bara i samband med nyinstallation av solceller med dagens regler. Du får då lägga på ca 75.000:- för detta inklusive arbete. Med detta i beaktande kommer du upp i närmare en krona per kwh i st 0.50 räknat på 20 år. Om jag missförstått dina kalkyler så får du gärna rätta mig.
 
Redigerat:
C Crank skrev:
Du kommer bara ångra dig att det inte kunde installeras redan nu, men bra att du fått ett pris nu, för för om du beställer samma i sommar så kommer det vara ett helt annat pris.
Jag fick en höjning på en av offerterna från 1 april. Från 143 000 till 150 000 för 10kwp. Velade om jag skulle tacka ja innan höjningen, men ville vänta in fler offerter. I slutändan fick jag 11.5kwp för 128000, annars hade prishöjningen varit jäkligt retfull.
 
C Crank skrev:
Många som har dåliga förhållanden och inte kan få bra el från solceller är negativa och tycker det är fult. Kan lätt garantera att dom allra flesta som tycker det är fult också har dåliga förhållanden för solceller.
Håller inte alls med. Jag tycker det är fult rätt ofta. Tex för mig själv med rött tegeltak och flera kupor blir det plottrigt och fult. Men väljer ändå att installera på mina platta tak där det syns mindre och blir mer sammanhängande ytor.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D
C Crank skrev:
Ska bli skoj att hoppa in i den här tråden om några år, elpriserna är säkert flera gånger dyrare och även installation av solpaneler, många ångrar sig att dom väntade
Jag ångrar mig varje dag att jag inte gjorde det för fem år sedan och jag har fortfarande inte gjort det...
 
  • Gilla
ebolasmurf och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Sorry, de lönar sig sbsolut. Det som Hemsol skriver får stå för dem. De kanske har mindre marginaler på dem eller något?


Har varit med om att kalkylera och optimera en installationsserie som vi räknade på för nybyggen av ett 10 tal villor. De flesta gick in i projektet.
Det var 50000 kr i bidrag per villa (60%) av kostnaden. Utrymme 83000 kr.
Sedan var det ROT på dragningar. Total kostnad cirka 78000 kr. Nettokostnad 28000 kr. Avbetalat på cirka 8 år. Lite kr tillkommer utöver det för effektreducering.
Hållbarhet 15 år. Därefter 15-20 år 80% Total livslängd minst 23 år.
Dessutom kommer man, planerat år 2024, kunna göra avtal med nätbolag för frekvensutjämning, vintertid främst. Det ger ett antal tusen kr per år extra. Kortar ned nedskrivningen betydligt.
Tester pågår redan idag för fullt. Spännande!

Tex norrut har minst antal per person där skaffat lager, trots att de är mest gynnsama där, p.g.a ljuset sommarhalvåret och vintern där för frekvensutjämningen. Storstäderna söderut har folk mest satsat på dem.
Fast totalt i hela landet rör det sig om färre än 2000 st.

Sedan klagar många på dyr el. Den kommer att bli ännu dyrare så det är vettigt att se om sitt hus redan nu.
Om du gör om den kalkylen med dagens bidragsregler, vad får du då för siffror?
 
Logad Logad skrev:
Om du gör om den kalkylen med dagens bidragsregler, vad får du då för siffror?
Förra gången fanns ingen pott, fritt fram för alla alltså, under perioden.
Man behöver vara med i matchen och passa på när den är igång, inför nästkommande år.
Nu är det valår, så det blir fördröjningar. Senare i höst?
 
B
J Jan Young skrev:
Vi anger inte den, vi anger bara funktionen. Alltså vad man får ut i slutänden, med garanti. Det är det som är det viktiga.
Va? Så köper man ett batteri från er så får man inte reda på om det är 1kWh eller 10kWh? Om det är 5kW effekt eller 5w?

Grisen i säcken funkar ganska dåligt att sälja.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
B
J Jan Young skrev:
Sorry, de lönar sig sbsolut. Det som Hemsol skriver får stå för dem. De kanske har mindre marginaler på dem eller något?


Har varit med om att kalkylera och optimera en installationsserie som vi räknade på för nybyggen av ett 10 tal villor. De flesta gick in i projektet.
Det var 50000 kr i bidrag per villa (60%) av kostnaden. Utrymme 83000 kr.
Sedan var det ROT på dragningar. Total kostnad cirka 78000 kr. Nettokostnad 28000 kr. Avbetalat på cirka 8 år. Lite kr tillkommer utöver det för effektreducering.
Hållbarhet 15 år. Därefter 15-20 år 80% Total livslängd minst 23 år.
Dessutom kommer man, planerat år 2024, kunna göra avtal med nätbolag för frekvensutjämning, vintertid främst. Det ger ett antal tusen kr per år extra. Kortar ned nedskrivningen betydligt.
Tester pågår redan idag för fullt. Spännande!

Tex norrut har minst antal per person där skaffat lager, trots att de är mest gynnsama där, p.g.a ljuset sommarhalvåret och vintern där för frekvensutjämningen. Storstäderna söderut har folk mest satsat på dem.
Fast totalt i hela landet rör det sig om färre än 2000 st.

Sedan klagar många på dyr el. Den kommer att bli ännu dyrare så det är vettigt att se om sitt hus redan nu.
Det är max 50% bidrag. Betalar man 28 000 netto av 78 000 total kostnad så är det någon som fuskar med bidraget.

Ange gärna källa som visar att några kW kapacitet frekvensutjämning ger tusenlappar per år i ersättning. Finns det ens systemstöd för frekvensutjämning med i typiska solcellsbatterier?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Förra gången fanns ingen pott, fritt fram för alla alltså, under perioden.
Man behöver vara med i matchen och passa på när den är igång, inför nästkommande år.
Nu är det valår, så det blir fördröjningar. Senare i höst?
Vadå pott? Det är ett bidrag på 15% respektive 50% för batteri som dras direkt på fakturan av installatören. Inget man ansöker om. Samma system som ROT och RUT. Och nej, ingen ROT om man får det gröna bidraget.
 
B Bengt Persson1 skrev:
Jag har tittat på din kalkyl och kommer fram till att du räknat på 20 års livstid för att komma fram till 0,45 - 0,50 kr / kwh. Om du ska räkna på 20 år så måste du väl räkna in att verkningsgraden på panelerna minskar med ca 1% per år. Det ger ju i snitt bara 90% av första årets produktion utslaget på 20 år. Du måste räkna med att byta inverter och batterier efter ca 10 år. Rabatterna på denna utrustning gäller bara i samband med nyinstallation av solceller med dagens regler. Du får då lägga på ca 75.000:- för detta inklusive arbete. Med detta i beaktande kommer du upp i närmare en krona per kwh i st 0.50 räknat på 20 år. Om jag missförstått dina kalkyler så får du gärna rätta mig.
Beräkningen är baserad på 25 år och panelens medelproduktion inkl försämrad verkningsgrad (snitt 7,5%) över samma tid. Lägger jag till ett inverterbyte på 20k så blir det 52 öre/kWh.

Batteriet tror jag inte kommer vara nödvändigt om 10 år för man behöver lösa Sveriges energiproblem på högre nivå och då kommer energipriserna stabiliseras. Lagringen bör ske i nätet och inte i ett lokalt batteri i huset. En inverter kostar ca 15k utan batterianslutning och 23k med batterianslutning. Om något år eller 2 så tror jag att alla har batteriutgång och att priserna sjunker till 17k för en 10-15kW inverter. Batteritekniken utvecklas och om några år kommer säkerligen mycket billigare batterier komma till marknaden. När det gäller solcellerna så kommer det innom 5 år vara standard med solceller som ger 50% mer per kvm än dagens paneler.. dvs man går från 20% verkningsgrad till över 30%. tekniken finns redan...

Visst kommer man behöva byta Inverter.. men batteriet tror jag inte kommer bli någon bestående succe, dvs om energipriserna stabiliseras. Jag tänker då på att i takt med att alla ska ladda sin elbil på natten, nya energilagringslösningar (pumpkraft, vätgas mfl) kommer göra att el-priset även blir högt nattetid. Då försvinner nyttan med ett batteri vintertid. På sommaren så är det generellt lägre priser och batterilagringen kostar nog mer än det smakar.. bättre att sälja elen och köpa tillbaks än att lagra i dyra batterier. Men om vi får billiga batterier så kanske det ändras.. vem vet..

I min kalkyl är det 45 öre/kWh som gäller tills att man får byta invertern om typ 12-13 år. Då är nog även batteriet dåligt.. I mitt fall kommer nog bara en vanlig inverter utan batteri monteras.. dvs 17k + 3k i montering, tot ca 20k. Om jag räknar in detta i min kalkyl så skulle kWh priset bli 52 öre.

Och ang att inga rabbater gäller.... finns ens solcellsfirman man nyttjat kvar då? Jag handlar nog min inverter där den är billigast på nätet och sedan installerar min lokala elektriker den. Svårare än så tror jag inte att det är..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
Beräkningen är baserad på 25 år och panelens medelproduktion inkl försämrad verkningsgrad (snitt 7,5%) över samma tid. Lägger jag till ett inverterbyte på 20k så blir det 52 öre/kWh.

Batteriet tror jag inte kommer vara nödvändigt om 10 år för man behöver lösa Sveriges energiproblem på högre nivå och då kommer energipriserna stabiliseras. Lagringen bör ske i nätet och inte i ett lokalt batteri i huset. En inverter kostar ca 15k utan batterianslutning och 23k med batterianslutning. Om något år eller 2 så tror jag att alla har batteriutgång och att priserna sjunker till 17k för en 10-15kW inverter. Batteritekniken utvecklas och om några år kommer säkerligen mycket billigare batterier komma till marknaden. När det gäller solcellerna så kommer det innom 5 år vara standard med solceller som ger 50% mer per kvm än dagens paneler.. dvs man går från 20% verkningsgrad till över 30%. tekniken finns redan...

Visst kommer man behöva byta Inverter.. men batteriet tror jag inte kommer bli någon bestående succe, dvs om energipriserna stabiliseras. Jag tänker då på att i takt med att alla ska ladda sin elbil på natten, nya energilagringslösningar (pumpkraft, vätgas mfl) kommer göra att el-priset även blir högt nattetid. Då försvinner nyttan med ett batteri vintertid. På sommaren så är det generellt lägre priser och batterilagringen kostar nog mer än det smakar.. bättre att sälja elen och köpa tillbaks än att lagra i dyra batterier. Men om vi får billiga batterier så kanske det ändras.. vem vet..

I min kalkyl är det 45 öre/kWh som gäller tills att man får byta invertern om typ 12-13 år. Då är nog även batteriet dåligt.. I mitt fall kommer nog bara en vanlig inverter utan batteri monteras.. dvs 17k + 3k i montering, tot ca 20k. Om jag räknar in detta i min kalkyl så skulle kWh priset bli 52 öre.

Och ang att inga rabbater gäller.... finns ens solcellsfirman man nyttjat kvar då? Jag handlar nog min inverter där den är billigast på nätet och sedan installerar min lokala elektriker den. Svårare än så tror jag inte att det är..
Jag har också räknat och kommer till ungefär samma resultat.
10 år kalkylerad livslängd för invertern är lågt. Även lågprisvarianterna från Kina lär hålla längre än så. Jag valde en europeisk som är byggd enligt automotive standard, dvs samma komponentkrav som på bilar. Jag jobbar med elektronikproduktion och även om jag inte är expert så skulle jag gissa att kalkylerad livslängd bör sättas till runt 20 år.
En inverter uppskattar jag kommer att kosta 25-30% av vad den kostar I dag när den är dags att byta.
Batterier har jag dålig kunskap om, men jag har sett att batterier som byts i 10 år gamla Nissan Leaf, återanvänds för att lagra solel. De har då ca 80% kapacitet.
Mina beräkningar tar inte hänsyn till inflation. Beroende på hur kapitalkostnad beräknas och vilken inflationstakt man gissar så påverkas kostnaden olika, men oavsett så blir den verkliga kostnaden lägre.
 
  • Gilla
Anders Stuve och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Varje pryl man skaffar sig innebär merarbete i någon form och man ska därför tänka över noga innan man skaffar saker. :)
Min tanke är att få mer pengar på banken och mindre arbete framöver. Jag kommer ju inte att behöva åka och tanke bilen tex när vi bytt gasbilen och bensinbilen mot 1-2 elbilar och en laddstation. Som det ser ju just nu kommer jag om 25 år att bli fattigpensionär men med rejält kapital och väldigt billigt boende.

Men det handlar ju givetvis om att inte skaffa mer och mer prylar utan att samtidigt ta bort minst lika många. Än så länge är mopeden såld, den var det ingen som använde, och döttrarna är på väg att flytta ut, de kräver ju rätt mycket arbete ;)

Det blir heller inga nya husdjur när de fyra vi har idag blir för gamla.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
D djac skrev:
läckage
Vad är det för läckage du tänker på?
Solceller är ju helt elektriska?
Är det solfångare du tänker på? :thinking:
Finns ju en mer eller mindre experimentell variant där man kombinerar solceller och solfångare och där solfångaren då kyler solcellerna så att man får högre verkningsgrad på elen OCH varmvatten. Men de är väldigt ovanliga, iallafall än så länge.
 
Invertern kanske håller 10år och med dagens slösa släng o köp nytt strategi så blir det dyrt, är övertygad om att den går att laga istället för att köpa ny, eller så byter man den mot en reparerad inverter. Det är ju inte så att alla komponenter går sönder efter 10år heller.

Även min strategi är att få ner fasta kostnader så att man bor billigt när man blir pensionär, senaste räkningen för el, elnät, vatten och sopor blev nästan 0kr och så blir det 10år framåt från mars till oktober .

Och som jag sagt tidigare så vill jag inte ha alla mina besparingar på börsen så jag tog en del av mina räntefonder till att köpa solceller, nu är jag jätteglad att se dessa pengar ge garanterade 8-10% avkastning istället för ca 1%. Och snart ännu mer nu när inflationen börjar spinna på.

Sen finns det ju många som har låg belåning på sin hus och kan baka in en solcells installation i bolånet utan att det knappt märks på månadskostnaden men samtidigt få ner elkostnader rejält.

Det är alltid svårt att räkna på lönsamhet då alla har olika förutsättningar för finansiering, men säkert är att det höjer värdet på huset minst lika mycket som kostnaden för installationen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.