BirgitS
D Dilato skrev:
Vi kan ju lägga ner eller i vart fall kraftigt skära ner en stor del av alla dessa myndigheter som inte uträttar något vettigt men betalas av statlig skatt. Merparten ligger i Stockholmsregionen så vi andra bidrar via vår statliga skatt till kommunalskatten i de stockholmskommuner där dessa statligt anställda bor.

Eller varför inte flytta dom till exempelvis Malmö, det finns ju ingen vettig anledning att dom alla ska ligga i Stockholm.

Jag tror t.ex.inte att hemslöjd är en stor grej i Stockholm, men Nämnden för hemslöjdsfrågor ligger där, extremt centralt med, förmodar jag, hög hyra och högt löneläge.
Det finns många myndigheter som inte ligger i Stockholm, utan i Borlänge, Karlstad, Visby m.fl.

Just den nämnd som du tar upp består av 9 personer i själva nämnden och 2,5 person på kansliet samt där då nämndens ledamöter är bosatta på alla möjliga håll i Sverige (Malmö, Kiruna t.ex.) och eftersom det är synnerligen ont om direktflyg mellan Sturup och Kiruna så är det ju tidsbesparande (=pengabesparande) att träffas i Stockholmsområdet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tillgången på direktflyg ska väl inte styra var en myndighet har sitt kontor?

Varför ska dom flyga för att träffas, finns väl inget i deras verksamhet som är så bråttom att dom inte kan ta tåg?
Egentligen behöver dom väl inte träffas "in person" alls, Skype, Zoom och allt vad det heter funkar väl?

NFH är också arbetsgivare för en nationell utvecklartjänst med inriktning slöjd- och hållbarhetsfrågor och fokus på ull som har sin arbetsplats vid kansliet.
Är det rätt man/kvinna på rätt plats, hur mycket verksamheter med ull eller ens ull finns i Stockholm?

Den stora frågan är väl om detta är något som staten ska hålla på med överhuvud taget, vilken samhällsnytta skapas?

Egentligen bryr jag mig inte längre, det är bara roligt att "tjöta" lite ;)

.Det är för mig uppenbart att det är en utopi att hoppas på att landets styrning ska vara rationell, effektiv och kompetent. :p
 
  • Haha
Spikkalle
  • Laddar…
Snailman
D Dilato skrev:
Cirka 8 000 personer bor i Malmö men arbetar och betalar inkomstskatt i Danmark. Totalt går Malmö därmed miste om cirka 1 miljard kronor i skatteintäkter.

För detta betalar Danmark kompensation till Sverige. Men den går inte direkt vidare till de svenska pendlarkommunerna utan förs istället in i det kommunala utjämningssystemet. Därifrån fördelas pengarna proportionellt till samtliga landets kommuner, regioner och landsting enligt principerna för utjämningssystemet.

Genom nuvarande sätt att hantera kompensationen från Danmark på skapas en felaktig bild över Malmös förhållanden.
[länk]

Jag bor inte i Malmö och jag anser också att arbete skapar välfärd...
Det sämsta med det kommunala utjämningssystemet (som jag tror Göran Persson införde). Är att det inte gör någon skillnad om en kommun ser till att arbetslösa i kommunen får jobb. All kommunalskatt från alla kommuner slås ihop till en gemensam pott, sedan fördelas den utan någon hänsyn till var pengarna kom ifrån, utan den fördelas enbart efter hur många invånare varje enskild kommun har.

Positiva åtgärder som kostar lite pengar men får stora positiva effekter, blir helt enkelt förlustaffär er för en kommun. Hela Sveriges gemensamma komunalskattepott kommer att öka en aning, så typ en tusenden av de pengarna kommer tillbaka till kommunen

Många år med ett sådant skattesystem lär medföra ganska negativa saker på sikt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
All kommunalskatt från alla kommuner slås ihop till en gemensam pott, sedan fördelas den utan någon hänsyn till var pengarna kom ifrån, utan den fördelas enbart efter hur många invånare kommunen har.
Nej, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kanske dags återgå till trådens ämne? :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Nu är vi rätt OT, men Gotland, Åre, Norrtälje m.fl. är exempel på kommuner med många fritidshusägare från andra delar av landet. Dvs, de betalar sin kommunala inkomstskatt någon annanstans men belastar ’fritidskommunen’ med allehanda kostnader.
Skulle vilja veta vilka dessa belastningar är…

Vad jag vill säga med detta är bara att det inte finns någon absolut ekonomisk rättvisa mellan olika delar av landet.
 
B b8q skrev:
Nu är vi rätt OT, men Gotland, Åre, Norrtälje m.fl. är exempel på kommuner med många fritidshusägare från andra delar av landet. Dvs, de betalar sin kommunala inkomstskatt någon annanstans men belastar ’fritidskommunen’ med allehanda kostnader.
Betalar dom inte den kommunala fastighetsavgiften till den kommun som fastigheten ligger i ?
 
D Dilato skrev:
Betalar dom inte den kommunala fastighetsavgiften till den kommun som fastigheten ligger i ?
Jo, men den är bara några tusenlappar. I jämförelse med inkomstskatten är det inte mycket.
 
Tyvärr kan man inte välja var man betalar sin skatt, det bestämmer skatteverket via reglerna för folkbokföring.

Man betalar inte heller inkomstskatt i den kommun man vistas i på semester eller i jobbet, men det brukar jämna ut sig.

Undrar vad kommunerna i ditt exempel skulle välja mellan, att du inte kom till stugan överhuvudtaget för du belastar ’fritidskommunen’ med allehanda kostnader (vilka dom nu är) eller att du kommer och spenderar pengar i kommunen ?
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Undrar vad kommunerna i ditt exempel skulle välja mellan, att du inte kom till stugan överhuvudtaget för du belastar ’fritidskommunen’ med allehanda kostnader (vilka dom nu är) eller att du kommer och spenderar pengar i kommunen ?
https://sverigesradio.se/artikel/418586
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B b8q skrev:
[länk]
Så dom går minus netto på sommarstugorna totalt? Jag vet inte...
 
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, se [länk]

Det är väl ingen större skillnad mot vad jag skrev. Fundera en stund så fattar du nog det.

Kommuner med låg skattekraft får bidrag upp till 95 procent av målet om 115 procent av medelskattekraften i riket. Kommuner med mer än 115 procent relativ skattekraft betalar upp till 80 procent av överskottet
Okej, det är inte så många procent av bidraget som kommer från kommunerna, det är staten som betalar, men statens pengar kommer ju in på tex arbetsgivaravgifter och moms och annat. mycket av det belastar ju alla som bor i landet, varje gång man köper något blir det ju moms. Drog man in bidraget så skulle ju staten kunna sänka momsen och arbetsgivaravgiften, så skulle ju fler företag kunna drivas och man skulle klara sig med mindre lön och ändå kunna köpa lika mycket varor som idag. Det vore ju skillnad om vi tex fick de 160 miljarder som det kostar staten skickade till oss från tex USA, men så är det ju inte alls.
 
Redigerat:
Vad hände med TS?

Anonymiserade hen bort sig från forumet för ingen tyckte det var ett fantastiskt hus till rätt pris?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Unikt namn
R Robert-san01 skrev:
Vad hände med TS?

Anonymiserade hen bort sig från forumet för ingen tyckte det var ett fantastiskt hus till rätt pris?
Orsaken är troligen tråkiga kommentarer som denna...
 
Det är ganska vanligt att TS försvinner snabbt eller kanske glömmer tråden och kommer på sig några veckor senare. I detta fall kanske man skulle ha bytt tak, "sminkat inredningen", rensat ogräs på uppfarten/gården osv osv för att kunna locka fler köpare. Många köpare vill inte/orkar inte börja ett köp med renoveringar.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.