E etompau skrev:
1. Beakta avstånd mellan beg.kablarna så kan det funka. Notera att klipparen kan ta sig in i den smala korridoren under klippfasen och där snurra runt en tid.

2. Tomten är så pass liten så dragning av guide är okritisk.

3. Nej.

4. Kanske 50-100 m. Beror på var du placerar gateway.
Det kommer vara ca 1m mellan beg kablarna hela vägen fram till gräset
 
S Soppatorsk skrev:
Det kommer vara ca 1m mellan beg kablarna hela vägen fram till gräset
OK, det ska vara tillräckligt. Lägg guiden med största avstånd till den vänstra beg. sett in mot laddare, detta då klipparen alltid kör till vänster om guide vid ut och hemgång.

Klippmotorn är avstängd under ut och hemgång, övrig tid är den aktiv oavsett underlag som klipparen kör på.
 
  • Gilla
Soppatorsk
  • Laddar…
Håller tummarna för att någon kan ge ett snabbt svar, eftersom jag redan börjat lägga och gräva ner begränsningskabeln och pausat det nu när jag insåg att det blev fel i planeringen.

Installerar en nyinköpt gardena smart sileno life 750, och har en skiss på hur linan var tänkt att dras:
Handritad skiss av trädgård för installation av robotgräsklippare med markeringar för laddstation, guide- och begränsningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ovan: Laddstationen (lila box) Guidekabel (orange) Begränsningskabel (grön)
I mitten ses huset, nere till höger ses O1 och O2, odlingslådor.


Måste erkänna att när skissen ritades hade jag tillfälligt fått för mig att det gick att koppla två guidekablar till klipparen vilket jag sedan insåg inte var fallet.
Sedan hade jag läst i manualen att funktionen CorridorCut kunde användas för passager som är 60 cm breda, men såg inte förrän senare i ett annat stycke att detta syftade på avståndet mellan begränsningskablarna - inte mellan de fysiska hindren.

Så två stycken missar som jag nu försöker lösa. Jag börjar med att fråga ifall någon har något förslag rakt av på hur de hade ritat upp en lösning?

Jag tänkte såhär:
Handritad skiss av trädgård för robotgräsklippare med laddstation, guidekabel och begränsningskabel markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Ett alternativ är att flytta laddstationen till området "Grus" nere till höger om man lägger några plattor som underlag, eller ifall den sista svängen in i gruset blir för skarp kan man flytta stationen lite längre ut så att den ligger precis till höger om O2.
  • I så fall kan guidekabeln dras genom odlingslådorna och så får klipparen helt enkelt försöka ta sig in till höger om sandlådan självmant. Om man hade satt laddstationen längst till vänster i trädgården hade man t.o.m. kunnat dra guidekabeln in i sandlådeområdet men det är ont om ställen att placera laddstationen till vänster i bild.
  • Då kan man ställa in den att köra corridorcut i passagen och att börja i bortersta änden emellanåt.

Det förutsätter dock att man kan lösa passagen mellan odlingslådorna.
Det ser ut såhär i mer detalj:
Skiss över trädgård med mått, visar odlingsbäddar och gångväg mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild: Odlingsbäddarna är lite sneda men trångaste passagen är 81 cm. Övriga mått i bilden är 90-95 cm.
Övre odlingsbädden (O1) är en ö och nedre bädden (O2) är avgränsad med begränsningskabeln.

Det svåra här är att kablarna ska dras 35 cm från vardera odlingsbädd och då skulle guidekabeln hamna på den 11 cm passage som finns kvar i mitten och enligt manualen rekommenderas minst 30 cm mellan guide- och passagekabel så det kanske inte håller att göra så.

En idé ifall folk inte tror att det funkar är att helt enkelt skita i att göra den övre odlingsbädden till en ö, alltså inte lägga någon kabel alls runt den. I så fall hamnar begränsningskabeln 35 cm från nedre odlingsbädden och om jag då ändå sätter laddningsstationen till vänster om huset kan jag lägga guidekabeln nära (5 cm?) från övre odlingsbädden. Eftersom det står att klipparen bara åker till vänster om kabeln sett till laddningsstationen kanske den då kan passera området med CorridorCut? och så får den helt enkelt stöta i den övre odlingsbädden.


Krångligt, krångligt..
 
Hmm, inte inläst på corridor cut just nu men jag hade nog gjort en ö av o1 med anknytning till o2. På så vis kan laddstationen placeras bredvid sandlådan, förutsatt att det finns el och utrymme. Krävs dock att man ser över lösningen vid odlingslådorna. Kanske gräva bort och lägga plattor eller grus där istället? Dvs avgränsa hela området.

Sen visst det går att tråckla in laddstationen enligt ditt förslag men det tåls å fundera på om det blir bra eller ej och överväga alternativen, precis som du nu gör.
 
  • Gilla
Jkwon
  • Laddar…
Tackar för svar, skönt att höra hur någon annan resonerar kring det.

Ja, ärligt talar hade vi pratat rätt mycket om att ha plattor mellan odlingsbäddarna och har suttit lite och skissat på hur det skulle se ut. Landar nog faktiskt på att det enklaste är att bara skippa hela det där området med klipparen och köra stenplattor istället. Då får vi en rak och fin kant som klipparen kan förhålla sig till och den slipper krångla in sig i några av de där utrymmena som just nu är gräsbelagda mest för att de råkade vara det när vi flyttade in. Största nackdelen utöver arbetet att lägga plattorna som jag kan komma på är att det blir mycket smutsigare på plattorna när man spiller jord från trädgårdsarbetet. Gräs absorberar upp jorden rätt fint och det var därför vi låtit gräset vara kvar, men man får väl lära sig att vara lite rumsren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, tråckla inte in dig i för smala passager i onödan. Med bara en guide och klipparen i mitten enligt första förslaget skulle jag bara dra ner en guide till mellan odlingslådorna och garaget(?). Vänstersidan är så öppen att klipparen lär hitta både dit och därifrån lätt nog ändå.
 
  • Gilla
Jkwon
  • Laddar…
J Jkwon skrev:
Tackar för svar, skönt att höra hur någon annan resonerar kring det.

Ja, ärligt talar hade vi pratat rätt mycket om att ha plattor mellan odlingsbäddarna och har suttit lite och skissat på hur det skulle se ut. Landar nog faktiskt på att det enklaste är att bara skippa hela det där området med klipparen och köra stenplattor istället. Då får vi en rak och fin kant som klipparen kan förhålla sig till och den slipper krångla in sig i några av de där utrymmena som just nu är gräsbelagda mest för att de råkade vara det när vi flyttade in. Största nackdelen utöver arbetet att lägga plattorna som jag kan komma på är att det blir mycket smutsigare på plattorna när man spiller jord från trädgårdsarbetet. Gräs absorberar upp jorden rätt fint och det var därför vi låtit gräset vara kvar, men man får väl lära sig att vara lite rumsren.
Finns sopkvast ;)
Jag tror fördelarna överväger eventuella problem.
 
  • Gilla
gruskalle
  • Laddar…
Faktum är att om vi sätter stenplattor hade vi tänkt göra det i ett större område där så att även de andra konstiga passagerna blir stenbelagda delvis så att vi slipper bekymra oss om klippningen där :)

Ritade upp flera olika alternativ men detta kändes mest harmoniskt av det vi kommit fram till:
Ritad trädgårdsdesign som visar stenplattor arrangerade i harmoniska passager med gräsytor inramade av en tegelmur.
 
Kopplade in och körde igång min nyinköpta (begagnade) Life. När jag kopplat in begräsningsslingan och guide, så lyser inte lampan på laddstationen. Men allt funkar å den har kört ett par varv.
Är det normalt? Signalen ser väl OK ut eller vad anser ni?
Skärmdump av användargränssnittet för signalsensorer som visar kvalitet och signalvärden för två sensorer.
 
davidgp davidgp skrev:
Kopplade in och körde igång min nyinköpta (begagnade) Life. När jag kopplat in begräsningsslingan och guide, så lyser inte lampan på laddstationen. Men allt funkar å den har kört ett par varv.
Är det normalt? Signalen ser väl OK ut eller vad anser ni?
[bild]

Normalt, nej. Sannolikt en defekt lysdiod.
Dioden ska alltid lysa med någon färg när laddstationen är spänningssatt.
 
  • Gilla
davidgp och 1 till
  • Laddar…
Då börjar det snart bli dags att köra igång min Sileno 750 igen efter vintern. Första gången jag startar upp den efter en vinterförvaring, något speciellt man bör tänka på ?
 
J J1jet skrev:
Då börjar det snart bli dags att köra igång min Sileno 750 igen efter vintern. Första gången jag startar upp den efter en vinterförvaring, något speciellt man bör tänka på ?
Jag brukar under vintervilan eller senast innan drifttagning:
  • Skruva isär den
  • Tvätta/rengöra
  • Byta knivar
  • Se över delar och byta trasiga delar vid behov
  • Rengöra/borsta av ladduttaget på klipparen
  • Uppdatera med senaste mjukvara (inte gjort iår ännu)
Sen finns det lite annat såsom att se över laddplats och dess bleck/kontakter samt se så att begränsningsslingan är hel såklart.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Har en Gardena Sileno Life 750 som jag haft på vinterförvaring.

När jag nu tagit fram den igen så kör den igång som den ska enligt schema, men den kör inte tillbaka till laddstationen när batteriet börjar ta slut.

Fungerade klockrent förra året och jag har inte gjort några förändringar. Vad är det som har hänt?
 
S SoldF99 skrev:
Hej!

Har en Gardena Sileno Life 750 som jag haft på vinterförvaring.

När jag nu tagit fram den igen så kör den igång som den ska enligt schema, men den kör inte tillbaka till laddstationen när batteriet börjar ta slut.

Fungerade klockrent förra året och jag har inte gjort några förändringar. Vad är det som har hänt?

* Stänger klipparen av klippmotorn vid aktivering av hemgångsfasen?
* Du har inte valt att den ska klippa "biyta", då kör den tills batteriet är slut.
* Lyser dioden grönt i laddstationen?
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
E etompau skrev:
* Stänger klipparen av klippmotorn vid aktivering av hemgångsfasen?
* Du har inte valt att den ska klippa "biyta", då kör den tills batteriet är slut.
* Lyser dioden grönt i laddstationen?
Vet inte om den stänger av klippet och ska kolla det med biyta. Tror laddstationen blinkar grönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.