Jag ska uppgradera övervakningssystemet och sätta upp en kamera vid ett magasin som ligger ca 50 meter från huset. Dagens WIFI når nätt och jämnt dit så jag är inne på att gräva ner en nätverkskabel dit och samtidigt förlänga den lite för att nå det närliggande garaget. Det finns el tillgängligt i både magasinet och garaget.

Jag har kikat på Reolinks kameror som kan drivas av ström via nätverkskabel (POE) men jag har inte kollat runt jättemycket. Jag har lite frågor på hur jag ska dra nätverket.

Här är en skiss som visar förutsättningarna:

Skiss som illustrerar layouten för ett övervakningssystem med nätverksplan för kamera, magasin och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Jag tänker att jag lägger ner en skärmad Cat 6 kabel i ett kabelskyddsrör för svagström. Låter det vettigt?
  • Inne i huset borrar jag ett hål i väggen och ansluter nätverkskabel i utanpåliggande nätverksuttag. Vilket verktyg behövs för att fippla med småtrådarna?
  • 50-60 meter ska inte vara några problem för nätverkskabel och bibehållen kapacitet?
  • Finns det någon vits med POE då jag ändå har el i magasinet?
  • Hur kopplar jag nätverkskabeln i punkt B för att gå vidare med nätverket till garaget? Enklast är väl att sätta upp en switch i punkt B och plugga i en nätverkskabel och dra den vidare till garaget men det känns lite B. Borde jag sätta upp någon form av kopplingsdosa i punkt B? Vad heter en sådan och vad krävs för verktyg?
  • I punkt D tänkte jag sätta upp en switch så att jag får tillgång till ett par nätverksuttag i garaget.
Mer allmänt: tips på övervakningskamera? Totalt sett har jag behov av 4 kameror och budgeten är ca 5000 kr.

Tacksam för all hjälp!
 
A AndreasBe skrev:
  • Jag tänker att jag lägger ner en skärmad Cat 6 kabel i ett kabelskyddsrör för svagström. Låter det vettigt?
  • Skärmat eller inte är närmast en religös fråga. Betänk att varje RJ45-nätanslutning klarar minst 1500V kortvarigt. Båda ändar är galvaniskt skilda från elektroniken i router/switch. [/QUOTE]
  • Inne i huset borrar jag ett hål i väggen och ansluter nätverkskabel i utanpåliggande nätverksuttag. Vilket verktyg behövs för att fippla med småtrådarna?
  • Köp en väska/nätverkskit på Kjelle med verktyg och nätverkstestare. (Eller använd verktygsfria prylar).
  • 50-60 meter ska inte vara några problem för nätverkskabel och bibehållen kapacitet?
  • (y)
  • Finns det någon vits med POE då jag ändå har el i magasinet?
  • Ja, bara en kabel till kameran. Men det räcker väl med en PoE-injektor. Skippa PoE switch om du bara ska ha en kamera.
  • Hur kopplar jag nätverkskabeln i punkt B för att gå vidare med nätverket till garaget? Enklast är väl att sätta upp en switch i punkt B och plugga i en nätverkskabel och dra den vidare till garaget men det känns lite B. Borde jag sätta upp någon form av kopplingsdosa i punkt B? Vad heter en sådan och vad krävs för verktyg?
  • Du kan sätta switchen vid B vid en liten patch-panel. En sladd in, 2 eller fler sladdar ut. Det är ju swtchens jobb. ;)
  • I punkt D tänkte jag sätta upp en switch så att jag får tillgång till ett par nätverksuttag i garaget
  • Visst kan du sätta switchen vid D. Du kan då dra nätverkskabel direkt från A till D och sen en kabel ”tillbaka” från D till C. Skippa kopplingspunkt B :cool:
 
  • Gilla
AndBygg och 1 till
  • Laddar…
J
Har du övervägt att dra fiber istället? Du slipper problematiken med åska och jordproblem.
Innan du köper kabel, läs artikeln nedan och fundera istället på att dra fiber och sätta nätta små omvandlare i ändarna. Ungefär halva sidan ner på denna länken beskriver man hur det går till. Överlägset bäst.https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/forlang-natverket-med-fiber/
 
Redigerat:
  • Gilla
AndBygg och 1 till
  • Laddar…
Tack! Vad skillanden är mellan switch och patch har jag inte koll på. En patch är "dummare" och fungerar som en förgrening? En switch är bättre om man vill kunna kommunicera mellan enheter nedanför förgreningen?

POE-injector var nytt för mig. Låter som det jag behöver.

blackarrow blackarrow skrev:
  • Skärmat eller inte är närmast en religös fråga. Betänk att varje RJ45-nätanslutning klarar minst 1500V kortvarigt. Båda ändar är galvaniskt skilda från elektroniken i router/switch.
  • Köp en väska/nätverkskit på Kjelle med verktyg och nätverkstestare. (Eller använd verktygsfria prylar).
  • (y)
  • Ja, bara en kabel till kameran. Men det räcker väl med en PoE-injektor. Skippa PoE switch om du bara ska ha en kamera.
  • Du kan sätta switchen vid B vid en liten patch-panel. En sladd in, 2 eller fler sladdar ut. Det är ju swtchens jobb. ;)
  • Visst kan du sätta switchen vid D. Du kan då dra nätverkskabel direkt från A till D och sen en kabel ”tillbaka” från D till C. Skippa kopplingspunkt B :cool:
[/QUOTE]
 
Intressant. Näe, att dra fiber hade jag inte en tanke på. Det där med jordproblem med nätverkskabel har jag hört men inte förstått. Ska läsa på lite.

J Jocke Best skrev:
Har du övervägt att dra fiber istället? Du slipper problematiken med åska och jordproblem.
Innan du köper kabel, läs artikeln nedan och fundera istället på att dra fiber och sätta nätta små omvandlare i ändarna. Ungefär halva sidan ner på denna länken beskriver man hur det går till. Överlägset bäst.[länk]
 
A AndreasBe skrev:
Vad skillanden är mellan switch och patch har jag inte koll på. En patch är "dummare" och fungerar som en förgrening? En switch är bättre om man vill kunna kommunicera mellan enheter nedanför förgreningen?
En patchpanel är en plåtbit där du sätter änden på en nätverkskabel i.
En patch kabel är en mjuk kabel du kan trycka in i patchpanelen. Andra änden kan anslutas till ett uttag i patchpanelen eller till...

En switch så att datapaketen kan nå vem som helst i nätverket. Som en "grendosa för datapaket". :p
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Hade definitivt dragit fiber om möjligheten för det är bra. Har själv >100m CAT5E till ladugården idag, men det var inte jag som drog den. Hittills inga problem, men jag drar ur den kabeln när det åskar och hoppas på att det inte smäller till såpass att det hoppar över i alla fall.

Är kabeldragning problematisk går det ju att sätta en radiolänk istället.

POE-injector hade jag nog skippat och satt en POE-switch direkt istället om du nu ändå skall nyinskaffa utrustning.

Sen utökar du ju självfallet din wifi med en accesspunkt till därborta.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Fiber låter som det bästa. Jag måste läsa på lite om det. Vad behöver man för verktyg för att hantera fiber?
tensiden tensiden skrev:
Hade definitivt dragit fiber om möjligheten för det är bra. Har själv >100m CAT5E till ladugården idag, men det var inte jag som drog den. Hittills inga problem, men jag drar ur den kabeln när det åskar och hoppas på att det inte smäller till såpass att det hoppar över i alla fall.

Är kabeldragning problematisk går det ju att sätta en radiolänk istället.

POE-injector hade jag nog skippat och satt en POE-switch direkt istället om du nu ändå skall nyinskaffa utrustning.

Sen utökar du ju självfallet din wifi med en accesspunkt till därborta.
 
J
Läs på direktroniks sida. Köper du färdikontakterat vilket alla privatpersoner gör så behövs inga verktyg. En lc-kontakt är mindre än en rj45 så bara att koppla in en omvandlare mellan fiber och koppar i var ände. Finns även med switch inbyggd. Busenkelt, framtidssäkert och strulfritt.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Jag tror jag satsar på fiber. Blir några tusenlappar dyrare men det är det nog värt. Jag förmodar att man lägger fibern i ett kabelskydsrör? Hur gör man i vinklar? Tänker främst på när fibern kommer upp ur backen och ska vinklas in i huset. Det blir 2 90-gradersvinklar då. Man köper alltså en färdig längd och då får man väl ha lite marginal. Överskottet rullas upp ngt snyggt sätt? Det är till sommaren jobbet ska ske.

J Jocke Best skrev:
Läs på direktroniks sida. Köper du färdikontakterat vilket alla privatpersoner gör så behövs inga verktyg. En lc-kontakt är mindre än en rj45 så bara att koppla in en omvandlare mellan fiber och koppar i var ände. Finns även med switch inbyggd. Busenkelt, framtidssäkert och strulfritt.
 
J
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
ta 20 eller 25 mm rör inomhus så blir det enklare ;)
ett 50 mm kabelskyddsrör/slang skulle jag lägga mellan byggnaderna oavsett kabeltyp för att ha nått bra att dra i

För att bygga länken mellan huset och magasinet så borde detta funka:
en 50 meters fiber Elfcam® - Armerad Fiberoptiska Kablar för Utomhus och Inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 Multimode Duplex 50/125 um Svart (50M) 646:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i huset 221:-
en switch med fiberplats i magasinet MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela https://www.amazon.se/Ubiquiti-Networks-UF-MM-1G-Fiber-Multimode/dp/B01MY5498F 295:-
under 1700:- om jag räknade rätt


För att bygga länken mellan magasin och garage så finns det många alternativ.
Snikvarianten är ju att ta risken med en tp kabel.
Med fiber så behövs samma saker som ovan fast med en kortare kabel tex Elfcam® - fiberoptisk kabel i härdat stål för utomhus och inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 multimode Duplex 50/125um svart (10M) 238:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i magasinet 221:-
en switch med fiberplats i garaget MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela https://www.amazon.se/Ubiquiti-Networks-UF-MM-1G-Fiber-Multimode/dp/B01MY5498F 295:-
under 1300 (tror jag)
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
STORT tack! Det blir fiber!! Nu är jag övertygad.

M Mats skrev:
ta 20 eller 25 mm rör inomhus så blir det enklare ;)
ett 50 mm kabelskyddsrör/slang skulle jag lägga mellan byggnaderna oavsett kabeltyp för att ha nått bra att dra i

För att bygga länken mellan huset och magasinet så borde detta funka:
en 50 meters fiber Elfcam® - Armerad Fiberoptiska Kablar för Utomhus och Inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 Multimode Duplex 50/125 um Svart (50M) 646:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i huset 221:-
en switch med fiberplats i magasinet MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela [länk] 295:-
under 1700:- om jag räknade rätt


För att bygga länken mellan magasin och garage så finns det många alternativ.
Snikvarianten är ju att ta risken med en tp kabel.
Med fiber så behövs samma saker som ovan fast med en kortare kabel tex Elfcam® - fiberoptisk kabel i härdat stål för utomhus och inomhus LC/UPC till LC/UPC OM3 multimode Duplex 50/125um svart (10M) 238:-
en fiber konverterare TP-Link MC220L Ethernet Omvandlare, 1000Mbit/s, Svart : Amazon.se: Elektronik i magasinet 221:-
en switch med fiberplats i garaget MikroTik RouterBOARD RB260GS 529 :-
sen behövs 2 st fiber moduler för att koppla ihop det hela [länk] 295:-
under 1300 (tror jag)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
A AndreasBe skrev:
STORT tack! Det blir fiber!! Nu är jag övertygad.
Du kommer inte ångra dig. Även kul när man har fått igång allt och kan imponera lite på vänner och bekanta. "Jorå så att-eh...jag drog en fiber mellan husen och kopplade in en konverterare bara, lätt som en plätt"
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
STORT tack! Det blir fiber!! Nu är jag övertygad.
Om det inte har framgått så har jag gjort samma resa själv. Hade koppar mellan hus och verkstad och fick åskskador årligen. Bytte till fiber och på ca 10 år så har jag fått byta två fibermoduler (de var begagnade från början)
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.