1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag trodde också för ett år sedan att elbilen skulle komma till mig "om några år", men så hände det plötsligt i höstas ändå. Och jag ångrar mig inte ... än ...A AndersS skrev:Tråden är mycket intressant för mig som inte är redo idag för byte idag.
Men jag kan redan nu efter senaste dialogerna justera min planering.
Utgångsläget är två daglig bilar, den större rullar ca 1500 mil/år och den mindre 500 mil/år.
Nya planen är nu att byta den mindre om 3-4 år och då en i storleksklass XC40, ska klara 35 mil före laddning och ha awd, samt självklart elbil. Vi går upp lite i storlek så den klarar alla resor i närområdet och fritidshuset.
Den större dieseln får då vara kvar i 5-10 år till beroende av utveckling av elbilar, etc.
Och vi vänder på miltalen, att elbilen får rulla 1500 mil/år och diesel får ca 500 mil.
Bränslekostnader påverkar marginellt, så en 1000-lapp i extra i månaden bränslekostnad (40-50 kr/l för diesel) får man ta, varje byte är ändå en förlustaffär betydligt större (även privatleasning).
Tillhör också de som får pengar indrällande från flera håll utan att tvingas till motkompensation
Så vi får se om planeringen justeras utifrån kommande utveckling.
Så var beredd, det kanske händer tidigare än du tror.
Men den fulla omställningen ligger ju förstås rätt många år framöver, och någon ska ju också vara den sista.
Egentligen är det ju så att de som aldrig kan, eller kan tänka sig, att köpa en ny bil eller nästan ny, det är ju dessa som kommer ramla in sist.
Jag själv är ju egentligen en sådan, men nu ändrade jag mina planer, och mina tankar om hur bilen skulle användas och plötsligt fungerade en begagnad som egentligen var lite för ny och dyr för mig.
Men idag gratulerar jag mig själv, då situationen för alla slags bilar har blivit brist och högre priser, samt högre priser på flytande bränsle.
Redigerat:
Är ju, som många andra härinne, lite nördig och läser mycket och ditt handlande är nog ganska typiskt för din personlighet, denna artikeln behandlar fenomenet generellt och roligt nog används ebilen som exempel, du kommer nog känna igen dig. https://www.bain.com/insights/tipping-points-when-to-bet-on-new-technologies/Mikael_L skrev:Jag trodde också för ett år sedan att elbilen skulle komma till mig "om några år", men så hände det plötsligt i höstas ändå. Och jag ångrar mig inte ... än ...
Så var beredd, det kanske händer tidigare än du tror.
Men den fulla omställningen ligger ju förstås rätt många år framöver, och någon ska ju också vara den sista.
Egentligen är det ju så att de som aldrig kan, eller kan tänka sig, att köpa en ny bil eller nästan ny, det är ju dessa som kommer ramla in sist.
Jag själv är ju egentligen en sådan, men nu ändrade jag mina planer, och mina tankar om hur bilen skulle användas och plötsligt fungerade en begagnad som egentligen var lite för ny och dyr för mig.
Men idag gratulerar jag mig själv, då situationen för alla slags bilar har blivit brist och högre priser, samt högre priser på flytande bränsle.
En annan mekanism handlar om investeringar och där finns det liknande tipping points, när en ny teknologi slår sig in på en befintlig marknad så flyter investeringar "automatiskt" över till utmanaren så snart denna nått en viss marknadsandel, jag tycker Tesla är ett bra exempel med sin skyhöga värdering. Investerare är ju i första hand intresserade av tillväxt och en utmanare som tar marknadsandelar växer såklart snabbare än de etablerade, som ju förlorar marknadsandelar.
Och för oss som kanske vill vänta lite utifrån att det idag inte riktigt passar, men tycker det verkar intressant ut!
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-cars-investerar-i-snabbladdande-israelisk-batteriteknik-7031843
Så det finns nog bara ett svar på ämnesrubriken "För tidigt att köpa elbil?"
Det beror på!
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-cars-investerar-i-snabbladdande-israelisk-batteriteknik-7031843
Så det finns nog bara ett svar på ämnesrubriken "För tidigt att köpa elbil?"
Det beror på!
Nu är det mera att det inte passar oss riktigt och troligvis många flera. Det jag vill påvisa är att vi bara är i början av en fortfarande inte helt "mogen" marknad.G Greger_08 skrev:
Så har man ingen brådska så kommer vi säkert att ha modeller om 3-4 år som har funktionalitet som uppfyller de krav på en bil som man har utan att man behöver anpassa sig så mycket för att gå till en elbil.
Det blir för mycket argumenterande i tråden annars där man fajtas till sista svettdroppen för att övertyga oss lite mera tveksamma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Köp en plug in hybrid så länge? Går att dra släp och klarar det mesta vardagskörningen på elA AndersS skrev:Nu är det mera att det inte passar oss riktigt och troligvis många flera. Det jag vill påvisa är att vi bara är i början av en fortfarande inte helt "mogen" marknad.
Så har man ingen brådska så kommer vi säkert att ha modeller om 3-4 år som har funktionalitet som uppfyller de krav på en bil som man har utan att man behöver anpassa sig så mycket för att gå till en elbil.
Det blir för mycket argumenterande i tråden annars där man fajtas till sista svettdroppen för att övertyga oss lite mera tveksamma.
Har för dålig awd för vårt behov, samt dubbelt av det mesta i drivning med både förbränning/elmotor.Johannes Carlsson skrev:
Där "påstås" det att elbilarna med dubbelmotor fungerar mera som de traditionella bilarna med awd, men har inte provat det själv.
Medlem
· Södermanland
· 558 inlägg
Ett val att skippa "pluggisen" är ett mycket gott val.A AndersS skrev:
Intressant läsning, kvalitet och pris funkar lixom inte längre.
Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.
När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.
https://teknikensvarld.expressen.se...sla-model-s-inte-bra-enligt-tysk-bilprovning/
Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.
När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.
https://teknikensvarld.expressen.se...sla-model-s-inte-bra-enligt-tysk-bilprovning/
Redigerat:
Ja, Tesla må ha överlägsen mjukvara och laddnätverk, men de är inte direkt kända för sin byggkvalitet.MRLINDELL skrev:Intressant läsning, kvalitet och pris funkar lixom inte längre.
Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.
När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.
[länk]
Sant - men påståendet om att det "är för sent att köpa nya fossilbilar" det skriver jag alla gånger under på!A AndersS skrev:
Men detta gäller bara fel som bilprovningen bryr sig om. På nyare bilar är det nog vanligare att diverse finesser och gadgets krånglar. Ju mer av dessa desto större risk för fel. Vet inte hur Tesla S står sig där men den har ju oceaner av mer teknik än Dacia.MRLINDELL skrev:Intressant läsning, kvalitet och pris funkar lixom inte längre.
Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning.
När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.
[länk]
Har själv bara fått nedslag en enda gång på bilprovningen, då pga av en egen fullagning av ett fel som jag inte trodde att de skulle upptäcka men det gjorde besiktningsmannen inom fem sekunder, och både bil och besiktningslokal var nära att förstöras . Men något sådant är inte normalt på nyare bilar, detta var en veteranbil.