Hej,

Jag flyttade in i vårt nya hus för 1 år sedan. Ett par månader efter så började vår granne klaga på dagvatten som samlas när det regnar kraftigt. Han har även anmält det till kommunen som nu ska titta på ärendet.

Huset är byggt 2016 och förra ägaren har gjort ett taskigt jobb med ett par av markrännorna genom att inte koppla dem till husets dränering.

Jag undrar om någon kan svara på vems skyldighet det är att lösa problemet med dagvattnet?

kan tycka att grannen borde klagat och gjort en anmälan mot den förra ägaren men kan det vara så att bördan ligger på mig trots att vi köpt huset som det är och får ta smällen knappt lite mer än ett år efter att vi flyttat in?

tacksam för tips och svar
 
Tjena,

Ett litet (obetydligt eller knappt märkbart) problem i marken kan bli värre med tiden. Vattensamlingar är en sådan sak som ofta blir värre i takt med att marken eroderar av just vattensamlingen.

Jag vet inte hur det ser ut på platsen, men finns en naturlig avrinningsyta så är det hyfsat enkelt att dränera bort vattnet. Man kan gräva en ränna med svag lutning dit man vill leda vattnet. I diket lägger man sen en markduk en dräneringsslang/rör som ni lägger singel på och lägger om duken. Fyll sen på med gamla jorden och så nytt gräs.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med markrännor, men principiellt leder man aldrig dagvatten till husets dräneringssystem.

Här hittade jag en artikel på ämnet.

https://viivilla.se/gor-det-sjalv/steg-for-steg/sa-dranerar-du-tradgarden/
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
B
Du är ansvarig för dagvattnet på din tomt, och ska inte leda in det på grannens tomt.

Kanske kan en stenkista på din tomt vara en möjlighet för att lösa problemet
 
  • Gilla
ichigo och 13 till
  • Laddar…
S
Är du säker på att du inte borde hyra istället?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Måste ju säga att jag tycker det är en rätt tråkig attityd från grannen (om personen nu klagat på detta och inte bara påtalat att det finns ett problem han försökt få tidigare ägare att åtgärda utan framgång). Men det är fastigheten som skall fungera och inte ägaren så vem som eventuellt orsakat eller inte löst problemet tidigare är rätt ointressant ,du skulle möjligen kunna driva detta som ett dolt fel mot tidigare ägare om det faktiskt skulle medföra större kostnader som skulle påverkat försäljningspriset, låt oss anta att så inte är fallet. Kvar är alltså att åtgärda problemet, lättast är väl att prata med grannen för att försöka få dig en så bra bild som möjligt om vad problemet är och hur det bör lösas. Om ni pratar ihop er om en lösning (även om den sker på din sida och av dig) lär ni ju ha en bättre relation och om den inte fungerar tillräckligt blir det inte massa tjafs där grannen går till kommunen igen snarare än att ni pratar tillsammans om problemet.
 
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
harry73
S SueCia skrev:
Är du säker på att du inte borde hyra istället?
Lite onödig kommentar.
Nu har grannen anmäld till kommunen, då tycker jag att du ska avvakta och se vad kommunen kommer med.
Det är inte sagt att kommunen ger granne rätt.
 
  • Gilla
Enolf och 18 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Måste ju säga att jag tycker det är en rätt tråkig attityd från grannen (om personen nu klagat på detta och inte bara påtalat att det finns ett problem han försökt få tidigare ägare att åtgärda utan framgång). Men det är fastigheten som skall fungera och inte ägaren så vem som eventuellt orsakat eller inte löst problemet tidigare är rätt ointressant ,du skulle möjligen kunna driva detta som ett dolt fel mot tidigare ägare om det faktiskt skulle medföra större kostnader som skulle påverkat försäljningspriset, låt oss anta att så inte är fallet. Kvar är alltså att åtgärda problemet, lättast är väl att prata med grannen för att försöka få dig en så bra bild som möjligt om vad problemet är och hur det bör lösas. Om ni pratar ihop er om en lösning (även om den sker på din sida och av dig) lär ni ju ha en bättre relation och om den inte fungerar tillräckligt blir det inte massa tjafs där grannen går till kommunen igen snarare än att ni pratar tillsammans om problemet.
Hur blir det ett dolt fel?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
Lite onödig kommentar.
Nu har grannen anmäld till kommunen, då tycker jag att du ska avvakta och se vad kommunen kommer med.
Det är inte sagt att kommunen ger granne rätt.

Nja, TS verkar inte vilja ta ansvar för sin fastighet. Då kan det vara smidigare att hyra istället.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
L gm89 skrev:
Jag undrar om någon kan svara på vems skyldighet det är att lösa problemet med dagvattnet?
Grundprincipen är att var och en tar hand om sitt eget vatten. Lite svårt att råda i ditt fall då vi vet för lite detaljer men anser grannen att det är vatten från din fastighet som samlas på dennes fastighet?

Så här ser Huddinge kommun på frågan.

https://www.huddinge.se/globalasset...-och-tomt/vatten-och-avlopp/dagvattenbroschyr

Googla lite så hittar du liknande information.

Välkommen hit och strunta i "surgubben" ;) nedan. :p
S SueCia skrev:
Är du säker på att du inte borde hyra istället?
Alla fastighetsägare har någon gång förvärvat sin första fastighet och allt är långtifrån självklart då!
 
  • Gilla
  • Älska
FLUtheDUDE och 19 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nja, TS verkar inte vilja ta ansvar för sin fastighet.
Jag tycker tvärtom att TS verkar vilja ta sitt ansvar men är osäker på vad det innebär och därför frågar här! Tycker det är lovvärt och inget man kan kritisera!
 
  • Gilla
Enolf och 47 till
  • Laddar…
Ofta ställs krav på att varje fastighet ska ta hand om dagvattnet lokalt. Inte skicka in det till grannen eller, än sämre, i dräneringen eller spillvattenanläggningen...

Det kan finns en genemsam lösning dagvattnet i området? annars e det ett större projekt att anlägga, om det inte finns ett krondike i närheten?
 
harry73
L gm89 skrev:
förra ägaren har gjort ett taskigt jobb med ett par av markrännorna genom att inte koppla dem till husets dränering.
Betyder detta att det handlar om hårdgjorda ytor där det finns en ränna i som leder vattnet till grannens tomt?
Visa gärna lite bilder så att vi förstår
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur blir det ett dolt fel?
Vatten från fastigheten skall tas omhand inom den egna fastigheten, görs inte det är det ett fel. Om det inte var möjligt att se detta på visning med mindre än att det skedde under starkt regn eller att det fanns övriga ledtrådar som hintar om att något var fel (tex erosion) går det säkert att gör det gällande som dolt fel. Jag tror dock som jag skrev inte att detta är dyrt att åtgärda och därför skulle det inte anses påverka priset på huset och därför ogillas eller TS skulle i alla fall bli utan ersättning.

I detta fall utgår jag även ifrån att grannen varit på tidigare ägare och påtalat felet flertalet gånger då det verkar vara en konstig öppning att börja klaga på ny ägare. Alltså kände även säljaren till felet men har inte upplyst nuvarande ägare om detta (har egentligen inte något med dolt fel att göra men ligger honom säkert i fatet och han vet om felet men har inte upplyst köparen om detta trotts att jag utgår ifrån att det fanns ett frågeformulär med i köpekontraktet där det står "övriga kända fel eller brist på fastigheten - nej")
 
T TypRätt skrev:
Vatten från fastigheten skall tas omhand inom den egna fastigheten, görs inte det är det ett fel. Om det inte var möjligt att se detta på visning med mindre än att det skedde under starkt regn eller att det fanns övriga ledtrådar som hintar om att något var fel (tex erosion) går det säkert att gör det gällande som dolt fel. Jag tror dock som jag skrev inte att detta är dyrt att åtgärda och därför skulle det inte anses påverka priset på huset och därför ogillas eller TS skulle i alla fall bli utan ersättning.

I detta fall utgår jag även ifrån att grannen varit på tidigare ägare och påtalat felet flertalet gånger då det verkar vara en konstig öppning att börja klaga på ny ägare. Alltså kände även säljaren till felet men har inte upplyst nuvarande ägare om detta (har egentligen inte något med dolt fel att göra men ligger honom säkert i fatet och han vet om felet men har inte upplyst köparen om detta trotts att jag utgår ifrån att det fanns ett frågeformulär med i köpekontraktet där det står "övriga kända fel eller brist på fastigheten - nej")

Tycker det är riktigt onödigt att säga att man ska hyra istället. Detta är mitt första hus så har ingen tidigare erfarenhet av detta scenario och skriver i detta forum för att få tips och lära mig.

Jag tar mitt ansvar om det så är mitt ansvar att lösa problemet, det är inga konstigheter men samtidigt är det för mig iaf oklart vems ansvar det ligger på givet att det inte står något i frågeformuläret om denna problematiken så med det sagt har säljaren undvikit att meddela detta.

Hela infarten och parkeringen där problematiken med dagvatten sker är stenlagd och dessutom så är vår infrart precis i slutet på en lång nedförsbacke vilket gör att vatten från gatan kommer in på tomten som gör att det blir stora mängder vatten som samlas.

Markrännorna som finns installerade ligger pekade mot tomtkanten (grannens tomt) där vi har Tujor och är inte dragna till t.ex. en stenkista eller liknande som finns och där vattnet från takrännorna leds. Jag kommer anlita någon som fixar detta såklart.

Givet att säljarna inte har meddelat om detta tycker jag att det är fel att jag ska belastas och stå för kostnaderna att reprarera för det hade kunnat påverka vårt val av att köpa huset, slutpriset etc.

hur som helst, ville få en idé från er som kanske är mer kunniga och erfarna om vad som bör gälla i en situation som denna.

/G
 
  • Gilla
Beemaster och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
... Om det inte var möjligt att se detta på visning...
Ledsen att göra dig besviken men så fungerar inte dolda fel.
Nr 1 det var inte ett nytt hus.
Nr 2 felet märks utan att ha behövt förstöra något.
Redan på dessa punkter så faller "dolda fel"
För att detta ska bli i närheten av dolt fel så måste det finnas något som styrker att det faktiskt är gjort på rätt sätt.
Eftersom det sällan är fallet så är det både upptäckningsbart och undersökningsbart.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.