B
Jag har ett antal vägguttag typ Trend vägguttag som verkar ha gulnat i sin vita färg?
År det ett allmänt problem eller är det bara vissa som gör det ?
 
Jag tror att dina apparater inte har varit riktigt vita utan lite gula hela tiden. ELKO har haft två olika "vita" färger på sina apparater en "Fjällvit" som är vit och en "Europavit" som är lite gultonad. Så jag tror att du har Europavita som var minst lika vanliga som Fjällvita.
Ps
Jag har aldrig sett ELKOs apparater som gulnat men det kanske finns?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E elmont skrev:
Jag har aldrig sett ELKOs apparater som gulnat men det kanske finns?
Vi har 3 st Elko RS strömbrytare varav en är mycket gulare än de andra två och då menar jag inte vit som är lätt gultonad, som stockholmsvit, utan betydligt mer gul.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Elko rs kan gulna, bytt ett helt gäng ganska nyligen.
Brytare, ramar etc finns som reservdel och går riktigt snabbt att byta.
Vägguttaget får man nog byta ut i sin helhet.
 
Trend Renova gulnar kraftigt.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
TS pratar om Eljo (Schneider) Trend men ni svarar om Elko..?:thinking:;)

Har Trend på alla ställen i hus och garage utom i badrummet som renoverades 2018 där det blev Exxact, samtliga "Polarvita" och jag tycker ingen av dessa har gulnat under de snart 15år de äldsta har varit monterade. (y)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag har ett antal Eljo trend som sitter. Dom från köksbänken samt några väldigt solutsatta har faktiskt gulnat.
 
B
Jag har äldre ELJO uttag och strb i europavit och hårdplast som är lite stockholms vita och håller färgen, jag har bytt ut strömbrytare till eljo trend både äldre och nyare har även orginalet som var tyskt som ej gulnar.
Men de nyaste Eljo/Schneider i mjukplast verkar inte tåla sol ljus då de gulnar...
 
MrJay
Har Schneider Electric Trend, de gulnar med tiden
 
R Robin Lindberg skrev:
Elko rs kan gulna, bytt ett helt gäng ganska nyligen.
Brytare, ramar etc finns som reservdel och går riktigt snabbt att byta.
Vägguttaget får man nog byta ut i sin helhet.
Jag har i en dubbelram en brytare som är europavit och en brytare som är fjällvit, bägge är ca 30 år g:a ELKO RS. rummet har söderläge och frekvent solbelyst. Båda brytarna har exakt samma färger (en gulaktig och en vit) som vid installationen. Och jag upprepar att jag ALDRIG sett Elkos apparater bli guia om dom inte var det från början.
 
Nu har du sett, fjällvit från början...
Var ej fel från början i ny lägenhet, för ca 15 år sedan.
Sitter på en vindsvåning, kan ha varit en del sol från takfönster och bli ganska varmt om dessa ej varit öppna... om det nu skulle påverka.
Har ej bebotts åretrunt, så tidvis varmt således
 
  • Två vita strömbrytarpaneler på en vägg med etiketter för olika rum: bord, kök, hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Jag har i en dubbelram en brytare som är europavit och en brytare som är fjällvit, bägge är ca 30 år g:a ELKO RS. rummet har söderläge och frekvent solbelyst. Båda brytarna har exakt samma färger (en gulaktig och en vit) som vid installationen. Och jag upprepar att jag ALDRIG sett Elkos apparater bli guia om dom inte var det från början.
kulören heter nog ”gula blend” på min tidigare bild.. :)
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Dimmer 10-15 år, strömbrytare 3 veckor så nog gulnar dom... Gammal dimmerknapp ovanpå nyare strömbrytare mot en vägg, visar åldring och gulnande av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är ju det inte ELKO utan ELJO/SCHNEIDER
 
MrJay
E elmont skrev:
Nu är ju det inte ELKO utan ELJO/SCHNEIDER
Läser du alla inlägg ser du nog att flera av oss som har SCHNEIDER faktiskt sagt att de gulnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.