E elmont skrev:
Nu är ju det inte ELKO utan ELJO/SCHNEIDER
Jag har Schneider. De gulnar.

Det är inget man tänker på men det märks när man byter till dimmer eller annan knapp.

Ja dom är inte alls lika bra på att hålla färgen :rofl:

E elmont skrev:
Nu är ju det inte ELKO utan ELJO/SCHNEIDER
som vi pratar om? Ja du var först ut i tråden med ordet elko...
Så att vi skriver elko är kanske pga. Det
Med tanke på ts ämne eljo då...

Att sol påverkar är väl allmänt känt.
Jobbat med ELQRB kabel i många år, brukar vara vita när jag besökt kunder, ibland lätt gulnad.

Nu var jag på ett återbesök, ca. 5 månader efter installation, långt ner i källaren, där mina kablar och en del elkablar hade gulnat, och det rejält, så det betyder att något ämne har släppts ut på bygget som reagerat med något ämne som således finns i vissa kabelhöljen och då troligen även i Eljo produkter.

Någon plastingenjör som har svaret på det?

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Så är det, våra är 20 år och nu när vi skulle komplettera med dosdimmer smulades apparaten sönder (snabbkoppling, skör plast) så det byttes till en Exacct istället, jisses vilken skillnad.

/S

S steve5432 skrev:
… så det byttes till en Exacct istället, jisses vilken skillnad. …
20 års skillnad med andra ord. ;)

Det intressanta med Trend är att originalet (krivit fenoplast med stålspännen) fortfarande är kritvita och att de som tillverkats i termoplast fram till millennieskiftet är samma vita (NCS S 0502-Y) som alltid. Det är plasten runt 2000-2010 som verkar gulna. De reservdels-Trend som finns nu har jag ingen koll på. Ljusinsläpp verkar inte påverka gulningen. I ett par ramar har jag blandat olika generationer och man ser klart vilka som har gulnat.

D
Väcker en gammal tråd, någon som hittade var man kan köpa nya "frontdelar" lösa?

D djac skrev:
Väcker en gammal tråd, någon som hittade var man kan köpa nya "frontdelar" lösa?
Vilka frontdelar menar du? Ramar, brytare och uttag finns ju på större byggmarknader. Elbutik.se har lite fler delar.

D
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vilka frontdelar menar du? Ramar, brytare och uttag finns ju på större byggmarknader. Elbutik.se har lite fler delar.
Egentligen allt man ser, ramar (de har jag sett), knapp, vred och den där täckplattan runt vreden, vill ju inte köpa hela brytaren när det bara är knappen jag behöver.

• Gilla
Askarch
  • Laddar…
De såldes i princip aldrig så. Enbart centrumplattor och dimmervred fanns lösa. Det bästa är att kolla in olika byggloppisar. Återbruket om du är i Göteborgstrakten.

Trend ser ut att finnas lite var stans och det står inget om utgående på Scheniders hemsida heller. Vågar man fortsätta med nyinstallation trots allt? :thinking:

Först måste man ställa sig frågan om det skall köpas på byggladorna eller om elektrikern skall köpa in det med 300% påslag.

Det senare har tydligen mycket bättre kvalite ;) *ironi*

• Älska
djac
  • Laddar…
D
2013 köpte jag vid ett enstaka tillfälle två brytare och ram på Biltema. Blev så här 10 år senare:
Två väggmonterade ljusströmbrytare, en är gulnad, på en texturerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.