7 904 läst · 40 svar
8k läst
40 svar
Eljo Trend vägguttag som gulnar?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Att sol påverkar är väl allmänt känt.
Jobbat med ELQRB kabel i många år, brukar vara vita när jag besökt kunder, ibland lätt gulnad.
Nu var jag på ett återbesök, ca. 5 månader efter installation, långt ner i källaren, där mina kablar och en del elkablar hade gulnat, och det rejält, så det betyder att något ämne har släppts ut på bygget som reagerat med något ämne som således finns i vissa kabelhöljen och då troligen även i Eljo produkter.
Någon plastingenjör som har svaret på det?
Jobbat med ELQRB kabel i många år, brukar vara vita när jag besökt kunder, ibland lätt gulnad.
Nu var jag på ett återbesök, ca. 5 månader efter installation, långt ner i källaren, där mina kablar och en del elkablar hade gulnat, och det rejält, så det betyder att något ämne har släppts ut på bygget som reagerat med något ämne som således finns i vissa kabelhöljen och då troligen även i Eljo produkter.
Någon plastingenjör som har svaret på det?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 621 inlägg
20 års skillnad med andra ord.S steve5432 skrev:
Det intressanta med Trend är att originalet (krivit fenoplast med stålspännen) fortfarande är kritvita och att de som tillverkats i termoplast fram till millennieskiftet är samma vita (NCS S 0502-Y) som alltid. Det är plasten runt 2000-2010 som verkar gulna. De reservdels-Trend som finns nu har jag ingen koll på. Ljusinsläpp verkar inte påverka gulningen. I ett par ramar har jag blandat olika generationer och man ser klart vilka som har gulnat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 621 inlägg
Egentligen allt man ser, ramar (de har jag sett), knapp, vred och den där täckplattan runt vreden, vill ju inte köpa hela brytaren när det bara är knappen jag behöver.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 621 inlägg
De såldes i princip aldrig så. Enbart centrumplattor och dimmervred fanns lösa. Det bästa är att kolla in olika byggloppisar. Återbruket om du är i Göteborgstrakten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 621 inlägg
Här är den senaste versionen av den kompletta Eljo Trend-katalogen ifall någon är intresserad.
https://www.byggahus.se/forum/attac...8/?temp_hash=b8812739c09cc1a7f27d69fc1312deb4
https://www.byggahus.se/forum/attac...8/?temp_hash=b8812739c09cc1a7f27d69fc1312deb4