Man har fasat ut en hel del apparater i TREND-serien. Därtill är den mycket dyrare än Schneiders ersättare, Exxact. Trend är dessutom gulare i tonen, en RAL-kulör som matchar NCS-0502-Y

J Johan456 skrev:
… en RAL-kulör som matchar NCS-0502-Y
RAL är ett receptsystem. NCS är en referens. Annars var det rätt. ;)

502Y är ett jävla otyg. Sjukt glad vi valde 500N istället.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
502Y är ett jävla otyg. Sjukt glad vi valde 500N istället.
Det är nog lika många som tycker tvärtom. Råvitt gör allt annat skitfult. Ett otyg. :rofl:

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
RAL är ett receptsystem. NCS är en referens. Annars var det rätt. ;)
Tackar för lektionen. Men det blev egentligen inte tydligare för mig. Vill du utveckla?

J Johan456 skrev:
Tackar för lektionen. Men det blev egentligen inte tydligare för mig. Vill du utveckla?
RAL är en utvald palett som ger (något) olika resultat på olika medier: ”- Om vi gör så här kommer det att se ut på det här sättet. Jämför PANTONE för tryck och textil.
NCS är en referens som återspeglar hur ögat uppfattar färg: ” -Så här ser färgen ut.”

NCS används främst för att kommunicera färgens utseende. RAL är ett utvalt färdigt resultat av en process.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är nog lika många som tycker tvärtom. Råvitt gör allt annat skitfult. Ett otyg. :rofl:
Dessa vet inte vad de pratar om. Man adderar värme. Det är inte ursprungsläget

BirgitS
Dessa vet inte vad de pratar om. Man adderar värme. Det är inte ursprungsläget
Om målet är att se en viss kulör så spelar det väl ingen roll vilken väg man tar för att komma fram till den kulören.

BirgitS BirgitS skrev:
Om målet är att se en viss kulör så spelar det väl ingen roll vilken väg man tar för att komma fram till den kulören.
Jo för om ursprungsläget är gula väggar så blir det inte bättre när du adderar pissgult ljus (2700k) eller varmvitt (3000k)

BirgitS
Jo för om ursprungsläget är gula väggar så blir det inte bättre när du adderar pissgult ljus (2700k) eller varmvitt (3000k)
Nu skrev jag om slutresultatet blir samma upplevda kulör så spelar det ingen roll vilken väg man tog dit.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu skrev jag om slutresultatet blir samma upplevda kulör så spelar det ingen roll vilken väg man tog dit.
Rätt svårt hitta kallare lampor än 3000k.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.