T Träkåk skrev:
Märkligt kort payoff sett till perioden 2019 till nu med tanke på att jag handlade upp en anläggning som ger 60 000kwh 2020, som sett bakåt nu landar på 14år och då det va till tillverkande industri medges lägre energiskatt (men säkert betydligt lägre med kommande energipriser). En så stor anläggning blir billigare per producerad kwh än en liten villaanläggning
Bra med input från flera(seriösa). Kollade förstås mina siffror(kalkylark med formler). Kunde inte hitta några fel eller "tankevurpor". Mitt inlägg skulle visa hur positivt det var för mig. Det som inte framgick tydligt var att jag har fjärrvärme och använder solelen främst som hushållsel(och kyla på sommaren). Då jag sålde mer än jag förbrukade så tvingades jag till ett inmatningsabonnemang på drygt 2000:- årligen. För att undvika detta skaffade jag en luftluftvärmepump. Då hamnade jag i balans med köp/sälj och fick "på köpet" mera skatterabatt. Dessutom reducerades fjärrvärmekostnaden. Har inte tagit med kapitalkostnader eftersom pengarna var "värdelösa" på bankkontot. Så jag tror fortfarande på en payoff för mig på 6-8 år. Noterar att andra tror på payoff på mindre än så i denna tråd. @Träkåk - inte får väl företag(stora anläggningar) "60-öringen"?
 
F fsn skrev:
Menar du allvar med det du skrev så är du extremt dåligt påläst och blottar kunskapsluckor som är rätt bra att fylla om man vill förstå syftet med ett batteri. Vintern och våren vi haft har varit ett grymt argument för batteri.

Läs förgående svar sen mitt svar igen så kanske du förstår min poäng ;)
 
T
M maxelby skrev:
Bra med input från flera(seriösa). Kollade förstås mina siffror(kalkylark med formler). Kunde inte hitta några fel eller "tankevurpor". Mitt inlägg skulle visa hur positivt det var för mig. Det som inte framgick tydligt var att jag har fjärrvärme och använder solelen främst som hushållsel(och kyla på sommaren). Då jag sålde mer än jag förbrukade så tvingades jag till ett inmatningsabonnemang på drygt 2000:- årligen. För att undvika detta skaffade jag en luftluftvärmepump. Då hamnade jag i balans med köp/sälj och fick "på köpet" mera skatterabatt. Dessutom reducerades fjärrvärmekostnaden. Har inte tagit med kapitalkostnader eftersom pengarna var "värdelösa" på bankkontot. Så jag tror fortfarande på en payoff för mig på 6-8 år. Noterar att andra tror på payoff på mindre än så i denna tråd. @Träkåk - inte får väl företag(stora anläggningar) "60-öringen"?
Korrekt, skatterabbatten försvinner när man passerar 100A huvudsäkring
 
  • Gilla
maxelby
  • Laddar…
F
G Greger_08 skrev:
Läs förgående svar sen mitt svar igen så kanske du förstår min poäng ;)
jag har läst både ditt svar och det du svarade på, inget är direkt fel och inget utesluter att nån av er inte förstår hur det fungerar. Bättre att vara lite tydligare.
 
Nån som vet om det finns det solceller som abonnemang?

Efter 8 år (vilket snittet på återbetalningstiden verkar vara) finns det ju solceller som är flera ggr effektivare än idag. Tekniken på den fronten går ju fram med stormsteg. Känns ju dumt att byta solceller då och börja om igen..
 
D DaliMannen skrev:
Villakvarteret är inte dimensionerat för dagtid skall alla hem producera 20A+ ström ut, sen på kvällstid skall ladda bilen 20-32A in...
Tror du att de som har solpaneler laddar sin bil på kvällen?
 
  • Gilla
maxelby
  • Laddar…
M Mekanikles skrev:
Nån som vet om det finns det solceller som abonnemang?

Efter 8 år (vilket snittet på återbetalningstiden verkar vara) finns det ju solceller som är flera ggr effektivare än idag. Tekniken på den fronten går ju fram med stormsteg. Känns ju dumt att byta solceller då och börja om igen..
Nja, det är osannolikt/omöjligt att solcellsteknologin förbättras som du skriver. Idag finns det inget som tyder på det. Det finns ju alltid chans att göra nya upptäckter redan imorgon som är revolutionerande, men öven i det fallet tar det många år att kommersialisera den.

Solcellers verkningsgrad degraderas något över tiden. Efter 30 år förväntas de ha ca 20 procents lägre verkningsgrad. Men det gör heller inte att teknologin om 8 år blir ”flera ggr effektivare”.

Den största potentialen till förändring ligger i intelligent styrning av förbrukning, systemtjänster för att förbättra nätets elkvalitet och eventuellt lagring. Alla dessa delar är oberoende av solcellerna i sig.

Du kan därför lugnt investera i solceller. Ta ett lån om det behövs. Du kan betrakta räntor och amorteringar som hyreskostnader. Och då äger du allt när lånet är avbetalat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mekanikles skrev:
Nån som vet om det finns det solceller som abonnemang?

Efter 8 år (vilket snittet på återbetalningstiden verkar vara) finns det ju solceller som är flera ggr effektivare än idag. Tekniken på den fronten går ju fram med stormsteg. Känns ju dumt att byta solceller då och börja om igen..
Flera gånger bättre ?? Den teoretiska gränsen ligger tydligen på 33 % har jag läst.
Idag ligger vi på runt 21 %. Kanske 23 % om åtta år ? Nej du kan lugnt köpa idag och ha dessa tills de dör. Ca 30-40 år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns begränsning. Det utgår från hur stor säkring du har. Du får inte leverera ut mer ström än du kan ta emot. Du får inte heller sälja mer än du köper (på årsbasis)
jo, man får ju faktiskt sälja mer än man köper på årsbasis och man får leverera ut mer än man har huvudsäkring för. I det sista fallet s får man då istället ha större säkringar för utgående produktion. Det är många som har det så.
 
D
F fsn skrev:
Tycker du det är rimligt att resonera på det sättet? Solcellerna ger dig ingen livskvalitetshöjning på nåt sätt, då är det svårt att räkna på nåt annat sätt än avkastning. Att inte räkna på det sättet är ungefär som att köpa en usel aktie med motiveringen att jag köper den inte för att tjäna pengar.

En ny bil, en svindyr semesterresa eller ett nytt kök är en investering i livskvalitet och inget av det går naturligtvis att räkna hem om man bara räknar pengarna.

Jag har också solceller på taket sen 2år, jag gjorde inte heller en överdriven återbetalningsanalys utan gick på magkänsla. Efter första året landade jag i att de är betalda på 7,5år men nu efter sommaren 21 och våren 22 så lutar det mer åt 5år.
Det är nog lite individuellt vad som ger livskvalitet, se pyramiden nedan, detta är etablerade drivkrafter vid inköp och nog tickar solpaneler några av dessa, precis som de har tittat från elbilsperspektivet:

Pyramid som illustrerar olika värden som produkter kan tillhandahålla, markerade värden överträffas av elbilar jämfört med fossildrivna bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
jo, man får ju faktiskt sälja mer än man köper på årsbasis och man får leverera ut mer än man har huvudsäkring för. I det sista fallet s får man då istället ha större säkringar för utgående produktion. Det är många som har det så.
Jag har korrigerat i ett tidigare inlägg.
Det rätta är att du kan som privatperson sälja upp till 30 000 kWh och få skattereduktion, men en del elbolag tillåter inte att du säljer mer än du köper.
Du kan inte leverera ut mer än vad din huvudsäkring tillåter. Det du säger är att man kan säkra upp, men det är ju huvudsäkringen som byts till en med högre ström, så det är fortfarande huvudsäkringen som bestämmer.
 
E Elajomannen skrev:
Flera gånger bättre ?? Den teoretiska gränsen ligger tydligen på 33 % har jag läst.
Idag ligger vi på runt 21 %. Kanske 23 % om åtta år ? Nej du kan lugnt köpa idag och ha dessa tills de dör. Ca 30-40 år.
Det finns de som erbjuder leasing och andra som erbjuder lån.
 
F
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har korrigerat i ett tidigare inlägg.
Det rätta är att du kan som privatperson sälja upp till 30 000 kWh och få skattereduktion, men en del elbolag tillåter inte att du säljer mer än du köper.
Du kan inte leverera ut mer än vad din huvudsäkring tillåter. Det du säger är att man kan säkra upp, men det är ju huvudsäkringen som byts till en med högre ström, så det är fortfarande huvudsäkringen som bestämmer.
Man kan betala för tex 16A inkommande men ha produktionssäkring på 25A om man vill det.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Jag var positiv till solceller. Fick en offert från Svea på 230kkr, enligt kalkylen skulle dessa ha genererat 580kkr på 30 år, dvs 810kkr-230kkr för installation. Om man enkelt räknar avkastningen på dessa 230kkr så blir det ynka 3.1% över 30 år (580/230)^(1/30)=1.031). Jag tycker det är för lite för besväret av installation och drift av en solcellsanläggning. Eftersom dessutom en stor del av kalkylen är baserat på olika politiska beslut som sällan har en livslängd på 30 år skulle jag inte säga att det är en ”säker” investering heller.

Det som glöms bort i kalkyler och i diskussion om avkastning på solceller är att när väl kostnaden för solcellerna är tagen så börjar man på minus den kostnaden. Det diskuteras avkastningar om 6%-10% per år av företrädare för branchen, https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/en-lonsam-investering/, men då har man inte med avskrivningskostnaden. Då är ofta kalkylen 0% avkastningen de först 10 åren och sen 10%-15% de näst följande 20 åren. Men den kalkylen bygger på att elpriset går upp med 3% per år och du får mer betalt för elen.

Som en jämförelse om man investerar 230kkr på börsen med 5% avkastning (börsen har historiskt 10% avkastning så det här är lågt räknat), så skulle man på 30 år ha närmare 1000kkr jämfört med 580kkr på solcellsanläggningen. Det bygger så klart på att man inte rör pengarna på 30 år, men som jämförelse med solceller är det bra jämförelse för när du väl gjort investeringen är en låst. Fördelen med att satsa på någon annan investering är att den inte är låst utan kan ändras om man tycker att man vill satsa på något annat.

Ytterligare en sak som det inte pratas så mycket om är att det inte borde spela så stor roll var solcellerna sitter, det borde rimligen vara mycket bättre att de som vill investera i solceller. Istället för att sätta upp dessa på sitt eget tak, investerar i en solcellspark. Jag vet idag är detta inte skattemässigt gynnat men det borde egentligen vara bättre på alla sätt. Möjligen är det bättre att ha produktionen närmare slutanvändaren, men det är rätt extremt att ha en produktionsenhet per användare och det är dessutom så att rätt mycket av energin inte används där den produceras i alla fall.

Sammantaget har jag svårt att se att någon skulle investera i solceller överhuvudtaget av ekonomiska skäl. Det finns bättre och framförallt enklare sätt ett spara pengar.
 
  • Gilla
Jako61
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Flera gånger bättre ?? Den teoretiska gränsen ligger tydligen på 33 % har jag läst.
Idag ligger vi på runt 21 %. Kanske 23 % om åtta år ? Nej du kan lugnt köpa idag och ha dessa tills de dör. Ca 30-40 år.
Den teoretiska gränsen för solceller är 100% enligt fysikens lagar. Det finns redan idag experimentella solceller som ger över 70%. Tyvärr ännu för dyra för att det ska fungera i praktiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.