K kjork skrev:
Har också solceller. Tycker huset ser modernt ut och undersökningar visar att hus med solceller stiger i värde.
Newsflash: Undersökningar visar att även hus UTAN solceller stiger i värde

:D
 
19guran68 19guran68 skrev:
Det är därför vätgasen kommer allt snabbare in i industrin och snart i fordonen mer på bred front.
Först måste vi dock spendera enorma belopp på Vindkraft som inte fungerar.
Elbilar är inte heller hållbart
Jag vet inte om du försöker vara ironiskt, men i indistrin är det väl mycket snack och inte så mycket verkstad vad det gäller vätgas, och för bilar har ju utvecklingen i princip stanant vad dte gäller vätgasbilar, det finns väl i praktiken en som säljs (toyotas) och noll infrastruktur.
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror bestämt att du missade fotot på mina solpaneler ;):p:
[bild]
Jag tycker denna typ av paneler är snygga, förhöjer intrycket av ett plåttak. Hade gärna haft ett sådant tak med paneler kant till kant
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JanNilsson skrev:
För att producera över 20A måste anläggningen klara minst 15kwp. Min anläggning ger 15kwp med 20A säkring så min växelriktare är strypt till 13,4kwp som jag sett ger 18,5 A. För att producera 15kwp har jag 70 m2 i perfekt söderläge utan skuggning. Inte många villor som har det takytan tillgänglig. (Mina sitter på kladugårdstaket)
Tack för det svaret - jag inser att en viss säkring begränsar effekten ut på samma sätt begränsar effekten in. Det jag var ute efter var en bra förklaring från @DaliMannen. Menar han att nätleverantören är oseriös och lovar leverans för exvis 20A men inte kan leverera detta till alla? Det är nätleverantörens ansvar att dimensionera nätet utifrån behoven men ingen släpps in(eller får mera ampere) utan godkännande av nätleverantör. Tycker att han har väl svepande påståenden i flera inlägg.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag vet inte om du försöker vara ironiskt, men i indistrin är det väl mycket snack och inte så mycket verkstad vad det gäller vätgas, och för bilar har ju utvecklingen i princip stanant vad dte gäller vätgasbilar, det finns väl i praktiken en som säljs (toyotas) och noll infrastruktur.
Är det så?
https://www.metallerochgruvor.se/20210407/7686/ny-anlaggning-vatgaslagring
https://vatgas.se/2020/11/23/vatgas...0-miljarder-pa-fossilfri-jarnmalmsproduktion/
https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/nyheter/vatgaslager-vacker-stort-intresse/
 
S
M maxelby skrev:
Tack för det svaret - jag inser att en viss säkring begränsar effekten ut på samma sätt begränsar effekten in. Det jag var ute efter var en bra förklaring från @DaliMannen. Menar han att nätleverantören är oseriös och lovar leverans för exvis 20A men inte kan leverera detta till alla? Det är nätleverantörens ansvar att dimensionera nätet utifrån behoven men ingen släpps in(eller får mera ampere) utan godkännande av nätleverantör. Tycker att han har väl svepande påståenden i flera inlägg.
All vår infrastruktur dimensioneras efter sannolikhet och statistik. Ingen lokal transformatorstation skulle klara att alla abonnenter använde maximalt vad säkringarna tål. På samma sätt dimensioneras bredband, vägar, sjukvård mm.
Nästan alla elbilsladdare har en funktion som kan begränsa laddströmmen till att strypas strax under vad huvudsäkringarna tål. Det betyder att fastigheten kommer belasta nätet maximalt under en stor del av tiden. Som tur är har också de flesta även möjlighet att ställa ett schema så att laddning främst sker på natten.

Problemen för elnät med en stor andel solceller är att transformatorstationerna inte är byggda för att kunna reglera spänningen korrekt om effekten börjar flöda åt fel håll. Det kan bli väldigt dyrt att hantera sådant.
 
  • Gilla
maxelby
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Du har uppenbarligen inte koll och tråkigt att du verkar tro det själv och framställer det som att du har det.

Batterier lagrar inte el över säsonger.

Vanlig dimensionering av batteri är 1kWh för varje 1kWp man har installerad. En vanlig villaanläggning på 7-10kWp kan förslagsvis ha en batterilagring på 7-10kWh vilket knappast räcker för en vintersäsong.

Priset för batteri är i dagsläget cirka 10000kr per lagrad kWh och det oaktat statliga bidrag.
Har fått en offert där 5kWh kostar ca 20000kr vid nyinstallation.
 
D DaliMannen skrev:
När alla har solpaneler och elbilar... Nätet kommer inte klara det i villakvateret och laddning av elbil samt försäljning av el kommer bli kvoterat. Då skall alla skaffa batteri hemma... då är det miljöförstöring av rang...
Om du laddar din elbil direkt från egna solpaneler ligger du utanför nätet idag.
 
J
P Pallewea skrev:
Har fått en offert där 5kWh kostar ca 20000kr vid nyinstallation.
5kWh batteri med 50% avdrag för grön teknik eller vad menar du?
I så fall är det 8000kr per lagrad kWh och det är i närheten av de 10000kr man idag använder som schablon. Dock varierar givetvis priserna beroende på vilken produkt man väljer. Över tid lär priserna pressas mycket eftersom tillverkningsvolymerna av batterier är på uppgång.
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
"solceller är utan risk" :D

Säg det till de som installerade solceller i Spanien när det var som hetast och staten subventionerade precis som vi gör nu. Ja du kommer alltid ha kvar solcellerna men visst fan finns det en risk att dom aldrig betalar sig innan dom går sönder.
Det går ju inte att jämföra eftersom man i Spanien byggde hela kalkylen på lånade pengar och subventioner för elpriset. I Sverige ligger subventionerna på inköp och installation och sedan får du få ihop kalkylen på normalt elpris. Det vore skillnad om staten lovade att köpa elen till 5 kr per kWh.
 
GlennB GlennB skrev:
Newsflash: Undersökningar visar att även hus UTAN solceller stiger i värde

:D

Å fan
 
S salkin85 skrev:
Hur står sig investeringskostnader mot att sätta samma slant på börsen ? Räknar man inte med en normal uppgång på 8%, och sen ränta på ränta osv ?
sprid risken. Solceller ger en ganska så säker avkastning även i skakiga tider. Kostar 1 kWh 2kr så säljer du också 1kwh för 2 kr. Sedan kan du lägga resten i en bred indexfond.
 
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tänk om man från start hade satsat rejält på kärnkraft och vindkraft till havs och lagt alla subventionerade pengar på det. Då skulle vi inte ha dessa fula solceller som vanpryder villaområdena
Det är din åsikt. Jag tycker som sagt det är snyggt. Syns knappt heller med dagens paneler.

Bara så att du inte tror att du talar för alla här. :)
 
  • Gilla
Hinster och 2 till
  • Laddar…
Y Ygis skrev:
En tanke som ingen lyft i tråden här är vad investeringskostnaden på solcellerna gör med värdet på fastigheten. Är rätt övertygad om att om du investerar 100 000 i solceller på kåken lär värdet på huset öka med de dubbla. Alltså nya förutsättningar nästa gång du värderar om kåken. De är ofta mest jobbigt för dom som vill att saker ska vara som dom alltid varit i detta ämne. Om man kan bidra med mindre utsläpp för egen del samt belasta nätet mindre gynnar det dessutom fler. Bra eller dåligt? Tycker initiativtagaren i tråden visar på hur siffrorna kan se ut ang vad solceller ger. Men att tråden sen handlar om vad pengarna gör mest nytta!
I mitt tycke omodernt och förlegade anledningar för inte skaffa. Bakåtsträvare finns de gott om! Mer kärlek till er som tycker allt va bättre förr, ni behöver det !
Y Ygis skrev:
En tanke som ingen lyft i tråden här är vad investeringskostnaden på solcellerna gör med värdet på fastigheten. Är rätt övertygad om att om du investerar 100 000 i solceller på kåken lär värdet på huset öka med de dubbla. Alltså nya förutsättningar nästa gång du värderar om kåken. De är ofta mest jobbigt för dom som vill att saker ska vara som dom alltid varit i detta ämne. Om man kan bidra med mindre utsläpp för egen del samt belasta nätet mindre gynnar det dessutom fler. Bra eller dåligt? Tycker initiativtagaren i tråden visar på hur siffrorna kan se ut ang vad solceller ger. Men att tråden sen handlar om vad pengarna gör mest nytta!
I mitt tycke omodernt och förlegade anledningar för inte skaffa. Bakåtsträvare finns de gott om! Mer kärlek till er som tycker allt va bättre förr, ni behöver det !
Kan bara hålla med. Ringde SBAB innan jag beställde vårt nya tak med 175kvm solceller, och de värderade direkt upp huset med lite mer än dubbla installationskostnaden.
S SueCia skrev:
För att du inte bara skickar till en granne kanske?...

Om dina solceller producerar ett överskott som räcker åt alla grannhusen så innebär det att all den strömmen ska passera genom din kabel, ditt kabelskåp, kanske flera kabelskåp. Ökar punktbelastningen på detta skåp under årets absolut varmaste dagar, trodde du att strömmen överfördes till grannarna trådlöst? :O
GlennB GlennB skrev:
Vad baserar du det på ?

En potentiell köpare som kan få NYA solceller med garanti för 100k lär väl knappast tycka det är värt 200k extra att få begagnade solceller utan garanti på ett objekt ?

Dessutom förfular det ju så man kommer antagligen att skrämma bort en del köpare = färre som budar.





Nu är väl förvisso tillverkningen av solceller en ganska smutsig historia, batterier likaså, är det verkligen bättre för miljön än exempelvis kärnkraft på lång sikt ? Det tål att funderas på.


Själv bryr jag mej inte så mycket om hur mycket det förfular, och om jag trodde jag kunde räkna hem det skulle jag nog skaffa solceller med möjlighet till ödrift. Men när jag räknar på det så känns det för osäkert, i SYNNERHET om man räknar in möjligheten att det om X antal år kanske finns snyggare solceller, producerade på ett miljövänligare sätt och som är effektivare.

Bara för att man inte monterar solceller idag så finns det ju inget som hindrar att man gör det när den ekonomiska kalkylen är bättre, eller det finns nåt snyggare.
SBAB värderade upp vårt hus med mer än dubbla installationskostnaden i samband med installation av 175kvm solceller, samt att vi även får miljörabatt på räntan.

Garantin på systemet är 30 år inklusive effekt och tak, medan invertern har 15 års garanti.

Vad gäller utseendet så är naturligtvis uppfattningarna delade. Men då det tidigare taket var betongplattor med mossa så är de flesta kommentarer positiva till det nya svarta glastaket med svarta plåt partier. Två likadana system är dessutom beställda i samma område.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S
N Norra Meholm skrev:
Kan bara hålla med. Ringde SBAB innan jag beställde vårt nya tak med 175kvm solceller, och de värderade direkt upp huset med lite mer än dubbla installationskostnaden.



SBAB värderade upp vårt hus med mer än dubbla installationskostnaden i samband med installation av 175kvm solceller, samt att vi även får miljörabatt på räntan.

Garantin på systemet är 30 år inklusive effekt och tak, medan invertern har 15 års garanti.

Vad gäller utseendet så är naturligtvis uppfattningarna delade. Men då det tidigare taket var betongplattor med mossa så är de flesta kommentarer positiva till det nya svarta glastaket med svarta plåt partier. Två likadana system är dessutom beställda i samma område.

Det du skriver här är ju alltså definitionen av luftslott. Varför ska något gå upp med mer än dubbla anskaffningskostnaden när vem som helst kan anskaffa det? :D
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.