B Bengt Persson1 skrev:
Batterier är så dyra så att det är riktigt dålig ekonomi att installera. Jag har räknat på detta och kommer fram till en payofftid på tvåhundra (200) år för en sådan investering. Så tänk er för noga innan ni köper batterier till er solcellsanläggning.
Så länge staten bidrar så är det svårt att räkna hem batterier. Men staten kommer inte att bidra för alltid.
Skulle jag investera i solceller idag skulle jag förbereda för batterier.
Det kommer en dag när elbolaget vill tjäna pengar. Då kommer subventionering att försvinna. vilket förändrar kalkylerna.
då blir batterier kanske mer lönsamt. När fler köper batterier så kommer priserna att sjunka.
I USA är det ganska vanligt med batterier till solcellerna.
 
Redigerat:
C Cambudgie skrev:
Helt riktigt. Jag har oxå kommit fram till samma sak ang. lagring i batterier.

Det som däremot kan löna sig är att lagra det i varmvatten. (om man har vattenburen värme i huset).
750 liters ackumulatortank (och elpatron) så borde man kunna lagra ner ca 43 kWh (från 80 grader ner till 30).
Du skulle låta elen värma vattnet? sedan när behov uppstår låta värmepannan värmas av vattnet? Det fungerar då bara för de med vedeldning?
Då tror jag batterier är bättre. Låter som det tar stor plats dessutom.
Nä jag lagrar energin i batterier isf.
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
C carlos_g skrev:
Hej, hur fungerar Svea Solar? Du kan aldrig få tillbaka i pengar om du har producerat mer än du har förbrukat?
Om du producerar mer än du förbrukar så har du byggt för stor anläggning. Då får du skaffa en AC eller bygga en pool för att kompensera. Badtunna är poppis.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns begränsning. Det utgår från hur stor säkring du har. Du får inte leverera ut mer ström än du kan ta emot. Du får inte heller sälja mer än du köper (på årsbasis)
Du får sälja mer än du köper!
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du skulle låta elen värma vattnet? sedan när behov uppstår låta värmepannan värmas av vattnet? Det fungerar då bara för de med vedeldning?
Då tror jag batterier är bättre. Låter som det tar stor plats dessutom.
Nä jag lagrar energin i batterier isf.
Precis, låta överskottsolelen värma vattnet. Sen så tar du från den när du ska värma huset på kvällen/natten.
Jag har luft/vatten värme i mitt hus och det fungerar toppen med just denna setupen.

Jag är rätt så säker på att det är billigare att investera i en isolerad vattentank som lagrar 43kWh än batterier som kan lagra 43kWh.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Jag laddar elbilen dagtid på helgen när solen lyser
M Magnumvilla skrev:
Laddar elbil när solen lyser
Varför gör ni så? Är det inte mer lönsamt att sälja elen på dagen och ladda till lägre pris på natten?
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Många fördomar och okunskap hos vissa...

De som står inför valet att köpa solcellsanläggning, med eller utan batteri, inser att tillägget för batteri inte kostar speciellt mycket extra. Orsaken är att man får 50% grönt teknik avdrag på energilagringsdelen, dvs hybridväxelriktaren, batteriet och elarbetet. Då reduceras elproduktionsanläggningen till att bara vara solcellerna på taket och kablaget ner till växelriktaren och för dessa får du 15% grönt teknik avdrag.

DVS Väljer man bort batteriet så får man bara 15% grön teknik avdrag räknat på hela anläggningen, dvs solceller, växelriktare och elarbete.

Så skillnaden på sista raden blir ca 10-15.000 kr extra för ett 9,6kWh batteri av märket Sungrow. Dessa kan kompletteras med 3,2kWh moduler upp till ca 25kWh. Varje modul kostar ca 15k ink moms och med grönt avdrag kommer den ner i 7,5-10k beroende på vart man köper den.

Har man redan en solcellsanläggning så måste växelriktaren normalt sett bytas till en hybridväxelriktare som är förberedd för batteri.

En annan fördel med hybridväxelriktare är att de ofta har inbyggd lösning för avbrottsfri ström via en separat utgång. Då kan man dela upp sin elcentral om man vill så att vissa viktigare förbrukare alltid har ström.. Blir några extra timmars el-arbete samt eventuellt behov av ett jord-tag (jordspett).
 
  • Gilla
Mabs och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
Jag har en deal med Jämtkraft som lagrar mitt överskott på sommaren till vintern! (dålig idé att sälja på sommaren när priser generellt är lägre)
Har haft cellerna i 2 år. Allt funkar perfekt! Jag är glad för att dels använda helt fossilfri el / skona miljön dels spara en slant
 
19guran68
Bananskalare Bananskalare skrev:
tror han syftar på att det man lyckats spara med solceller åts upp av de höga elpriserna i vintras.
Man måste se till hela året när man räknar ihop utfallet. så 15000:- kanske inte blir så bra mycket när man sammanställer det..
Men snälla nu! Anläggningen har fortfarande minskat utgifterna med 15,000 oavsett när de tillverkades el.
Hur mycket ränta får man på ett sparkonto mot att ta dem till exempelvis solpaneler som sänker i detta fall elkostnader på helåret med 15,000.
Som ni skriver så försvinner "vinsten" för att elen är dyrare på vintern.
Hur tänker ni?
Observera att elpriset blev högt mot hösten så om dessa priser hålls uppe så "tjänar man in" solcellerna fortare
GlennB GlennB skrev:
Direkt ur kristallkulan ?

Om alla skaffar solceller kommer det att bli problem, kanske inte främst för överföringskapacitet, men på andra sätt.



Hrrm, få saker är så svåra att lagra som just vätgas, det finns i princip inget sätt att stänga in vätgas helt, dessutom har det en massa andra svårigheter om man ska använda vätgas så.

Vätgas är knapapst en väg för energilagring förutom i vissa extremfall.
Det är därför vätgasen kommer allt snabbare in i industrin och snart i fordonen mer på bred front.
Först måste vi dock spendera enorma belopp på Vindkraft som inte fungerar.
Elbilar är inte heller hållbart
 
  • Gilla
  • Haha
Mabs och 4 till
  • Laddar…
G Gilletorpet skrev:
Jag har en deal med Jämtkraft som lagrar mitt överskott på sommaren till vintern! (dålig idé att sälja på sommaren när priser generellt är lägre)
Har haft cellerna i 2 år. Allt funkar perfekt! Jag är glad för att dels använda helt fossilfri el / skona miljön dels spara en slant
Fast deras gamla deal om att låtsas sälja din sommarproducerade el på vintern föll ju som det korthus det var. Så det enda du gör nu är väl att låna ut pengar uran ränta till dem i ett halvår, eller?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på hur fakturan ser ut...
Är det någon som vågar lägga ut sin elfaktura?

Här är min faktura för mars månad (10,27kWp installerad i sydöst/öst läge)

Elektricitetsfaktura som visar förbrukning och kostnad för elhandel för mars månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Faktura för elproduktion med 819,3 kWh försäljning och total kostnad på 1 507,20 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
Inte om man har bundet avtal, som jag.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Växelriktaren har en livslängd på 10-12 år och den är inte gratis att byta
Det är inom min beräknade avbetalningstid för min anläggning.
I normalfallet så brukar växelriktaren bli avbetalad på 1-2 år så den kostnaden är kanske inte så farligt trots allt.
 
C carlos_g skrev:
Hej, hur fungerar Svea Solar? Du kan aldrig få tillbaka i pengar om du har producerat mer än du har förbrukat?
Nästan alla kör samma upplägg.
När du producerar mer (mars till oktober) så sparas dom pengarna på ditt konto och dras av efterhand när det lyser mindre på vintern.
Så trots att mina inte producerar så mycket på vintern så tar det av mitt sparade till det är noll.
Sen börjar det om igen.
Se mina fakturor i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det är inom min beräknade avbetalningstid för min anläggning.
I normalfallet så brukar växelriktaren bli avbetalad på 1-2 år så den kostnaden är kanske inte så farligt trots allt.
Problemet är att växelriktaren kostar betydligt mer än vad den gör vid installationen och då utan statliga bidrag. Många som inte tänker på när de blir lurade på paketpris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.