Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
P pmd skrev:
Ett litet sidospår, men inte helt irrelevant för tråden:
De nordiska länderna är inte så lika som många tror. Sverige är ganska mycket mer urbaniserat än övriga Norden. Det påverkar förstås samhällsplanering och myndighetsbeslut.
Sålunda kanske man inte ska vara alltför förvånad att länderna inte alltid göra likadant.

Sverige är dessutom världens mest extrema land enligt vissa (ganska välfunna) mått. Klicka på bilden på den här sidan:
[länk]

Vad gäller ansedda att göra rätt så avtar nog det anseendet med avståndet från Norden. :)
Håller med :)
Dock skall vi väl se jämförelsen som att relativt andra länder är Sverige Norge och Danmark grupperade i samma område uppe till höger.
 
Redigerat:
BirgitS
A arn bygg skrev:
Just att olika nordiska länder gör olika är ju speciellt intressant, alla är ju ganska välansedda länder gällandes att göra rätt.
Det finns inte alltid rätt eller fel. Det går ju inte generellt att säga att det är rätt eller fel att ta hänsyn till risken för att barn smittar någon som blir allvarligt sjuk och eventuellt dör. Olika länder har olika principer.
A arn bygg skrev:
Det borde ju ha pågått diskussioner på Tegnellnivå och under honom kopplat till detta och det verkar inte vara (eller finnas) klara och tydliga bevis utan är förmodligen en mer samansatt kunskap.
(kanske rentav en inblandning av tyst kunskap (implicit, tacid knowledge) och eller expert knowledge),
denna typen av kunskap skall man inte negligera och visst finns den inte överallt,
man måste ha befunnit sig och agerat inom kunskapsområdet länge innan man innehar kapacitet till det, alltså skall man lita på läkare i området med lång erfarenhet (och inte göra frågan till ett politiskt påverkbart beslut).
Naturligtvis gjorde det och det märktes på presskonferensernas frågestund att det var ett svårt beslut att ta och som därför tog lång tid.

Just när det gäller vaccination av minderåriga så hänvisades det väldigt mycket till Barnläkarföreningen när det var aktuellt att ta de besluten. Alltså de med erfarenhet av att vårda barn som varit sjuka i covid. Man hämtade in hur många barn som hade behövt sjukhusvård av olika sort pga. covid. Det finns redovisat i deras eget dokument med beslutsunderlaget. Om du inte har gjort det redan så tycker jag att du ska läsa den. Jag har inte gjort det eftersom jag inte har varit särskilt intresserad av detaljerna i den frågan.
A arn bygg skrev:
Så de som påstår att jag gränsar till avvikande åsikter gällandes vaccinationsåtgärderna (eller inte förlitar mig på nuvarande vetenskap), kan nog släppa det nu, eftersom det verkar vara så att det inte finns några vetenskapliga bevis (om vi förliter oss på BeritS tillsammans med vad vi tillsammans har hittat), eller har jag fel där?
Det är nog mycket sällsynt med några enkla vetenskapliga bevis för något inom medicin, om det ens förekommer någonsin.
Du ska absolut inte förlita dig på min (BirgitS !!!) kunskap om barnvaccination, den är mycket begränsad.
 
M mickef skrev:
Jag behöver veta vad du ska dechiffrera.
Det är nog en generell dechiffreringsguide som efterfrågas…

Jag tycker det är intressant med möten mellan människor, hur man kommunicerar och hur diskussioner utvecklas.
På Byggahus tycker jag ofta tråd-diskussioner blir intressanta även när det blir off topic. Även om det stora gemensamma intresset hus och boende så vet man inte om det är en hobbysnickare med stort självförtroende, en ingenjör, en läkare eller en riktig snickare som svarar. Spelar ingen roll om det handlar om vacciner eller är husrelaterat…

Det finns forum där inlägg passerar moderatorer innan de publiceras. De kan ändå låta fake-News publiceras har jag sett. Antagligen finns risk att fake-News- eller fake-vetenskaps-dementier modereras bort. (Men det är en spekulation från min sida).

Men det är inte bara du som missförstås. Det finns de med högskola/universitets-examen som hittar på egna definitioner för existerande ord och hävdar sin ståndpunkt i långa diskussioner. :rolleyes:

Om du tex frågat hur fas 4 granskningen går, om det kommit fram något nytt om biverkningar nu under fas 4 för covid-19-vacciner, skulle tråden fått en annan ”riktning”. ;)
 
J
M mickef skrev:
Om jag kallar Covid-19 för Kinespesten så förstår alla vad det betyder. En del blir kränkta, förvirrade och går bananas medan andra inte bryr sig. Jag tror att de "andra" till stor del är de som den här tråden vänder sig till.
"Alla andra" har slutat följa den här tråden sedan länge. Det är bara vi närmast sörjande kvar. Troligen pga vårt kackel utan slut. Sedan finns det dom som BARA befinner sig här på slamkryparnivån och inte skriver i andra trådar. Dom gillar det jättemycket. Det finns säkert ett värde att dessa covid-incels också har nåt för sig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
"Alla andra" har slutat följa den här tråden sedan länge. Det är bara vi närmast sörjande kvar. Troligen pga vårt kackel utan slut. Sedan finns det dom som BARA befinner sig här på slamkryparnivån och inte skriver i andra trådar. Dom gillar det jättemycket. Det finns säkert ett värde att dessa covid-incels också har nåt för sig.
"Alla andra" har redogjort för varför de inte har/hade vaccinerat sig. Efter ett massivt ifrågasättande från vaccinpoliserna som ständigt patrullerar tråden, har de tagit sina Matsar ur skolan. Det dyker nu och då upp nya ovaccinerade eller vaccinerade som ifrågasätter vaccinationspolitiken. De brukar inte bli gamla, med något undantag, utan mobbas ut effektivt.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är nog en generell dechiffreringsguide som efterfrågas…

Jag tycker det är intressant med möten mellan människor, hur man kommunicerar och hur diskussioner utvecklas.
På Byggahus tycker jag ofta tråd-diskussioner blir intressanta även när det blir off topic. Även om det stora gemensamma intresset hus och boende så vet man inte om det är en hobbysnickare med stort självförtroende, en ingenjör, en läkare eller en riktig snickare som svarar. Spelar ingen roll om det handlar om vacciner eller är husrelaterat…

Det finns forum där inlägg passerar moderatorer innan de publiceras. De kan ändå låta fake-News publiceras har jag sett. Antagligen finns risk att fake-News- eller fake-vetenskaps-dementier modereras bort. (Men det är en spekulation från min sida).

Men det är inte bara du som missförstås. Det finns de med högskola/universitets-examen som hittar på egna definitioner för existerande ord och hävdar sin ståndpunkt i långa diskussioner. :rolleyes:

Om du tex frågat hur fas 4 granskningen går, om det kommit fram något nytt om biverkningar nu under fas 4 för covid-19-vacciner, skulle tråden fått en annan ”riktning”. ;)
Om jag hade frågat om biverkning i fas 4 hade jag fått en lektion om hur det inte går att hitta någon biverkning på gruppnivå, vilket jag inte är intresserad av.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Om jag hade frågat om biverkning i fas 4 hade jag fått en lektion om hur det inte går att hitta någon biverkning på gruppnivå, vilket jag inte är intresserad av.
Vad har du fått för dig nu?
Man har ju hittat biverkningar som blodkoagulationsrubbning efter vaccinering med vaccinet från Astra Zeneca och hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation efter vaccinering med vaccinerna från Pfizers och Modernas och detta just genom att studera vad som har hänt på gruppnivå.
 
J
M mickef skrev:
"Alla andra" har redogjort för varför de inte har/hade vaccinerat sig. Efter ett massivt ifrågasättande från vaccinpoliserna som ständigt patrullerar tråden, har de tagit sina Matsar ur skolan. Det dyker nu och då upp nya ovaccinerade eller vaccinerade som ifrågasätter vaccinationspolitiken. De brukar inte bli gamla, med något undantag, utan mobbas ut effektivt.
Så bra då att du står upp för de svagbegåvade. Ett ansikte utåt liksom:love: Därmed inte sagt att du är en av dom. Men det skriver jag mest för att inte åka ut. Kanske.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så bra då att du står upp för de svagbegåvade. Ett ansikte utåt liksom:love: Därmed inte sagt att du är en av dom. Men det skriver jag mest för att inte åka ut. Kanske.
Vet inte vilka du kallar svagbegåvade, eller jo det gör jag, men jag skulle inte haft problem att stå upp för dem om jag hade upptäckt nån.
 
  • Gilla
arn bygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du fått för dig nu?
Man har ju hittat biverkningar som blodkoagulationsrubbning efter vaccinering med vaccinet från Astra Zeneca och hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation efter vaccinering med vaccinerna från Pfizers och Modernas och detta just genom att studera vad som har hänt på gruppnivå.
Det låter riskabelt, vilka grupper?
 
Nissens
M mickef skrev:
Det låter riskabelt, vilka grupper?
Det är ingenting mot risken man tar att inte vaccinera sig…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ingenting mot risken man tar att inte vaccinera sig…
Det tåls att upprepas.
 
P
M mickef skrev:
Det låter riskabelt, vilka grupper?
Jag skulle tro att BirgitS syftar på den stora gruppen av vaccinerade personer. Förmodligen har man även studerat vaccinerade personer indelade i åldersgrupper.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag skulle tro att BirgitS syftar på den stora gruppen av vaccinerade personer. Förmodligen har man även studerat vaccinerade personer indelade i åldersgrupper.
Tror jag också men är det definierat några riskgrupper.
 
P pmd skrev:
Jag skulle tro att BirgitS syftar på den stora gruppen av vaccinerade personer. Förmodligen har man även studerat vaccinerade personer indelade i åldersgrupper.
Jag tror BirgitS menade att vaccinuppföljning inte studeras på individnivå. Om man hittar vissa biverkningar så kan de vara jämt spridda eller begränsade till en grupp, tex kvinnor 40-49 år för en viss biverkning.
M mickef skrev:
Tror jag också men är det definierat några riskgrupper.
Ordet riskgrupp används inte så. Alla bipacksedlar till mediciner innehåller information om överkänslighet. Tex är du allergisk mot ägg ska du inte ta ett visst vaccin. Är du överkänslig mot paracetamol ska du inte ta Alvedon. Det är ju ett medvetet val att ta en medicin eller vaccin och man gör det för att minska risken för att bli sjuk, bota eller lindra symptom vid sjukdom.

Men det skulle väl kunna vara ”gruppen” som lätt får blodproppar som inte bör ta AstraZ vaccinet.
Har du hört om någon som är i riskgruppen för influensavaccin?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.