Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
M mickef skrev:
Ni är överdrivet känsliga. Jag har inte använt felaktig terminologi av misstag, vilket de flesta inser, och att rätta är översitteri eller i bästa fall besserwisseri.
Om du inte har använt fel terminologi av misstag så har du uppenbarligen använt den avsiktligt. Varför har du gjort det?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
A arn bygg skrev:
Som du märkt tidigare så vill jag föröka gå så långt vi kan, så min fråga handlar inte om vad vad du tror eller vad jag tror. Min fråga är till dig om vad du vet gällandes publicerade bevis i bra journaler. Specifikt om du vet om det nu är publicerat något om huruvida det nu är bevisat att man borde vaccinera unga (omyndiga) på massnivå. Detta borde det ju komma ut bevis på eftersom länder gjort olika och samhällen tilsammans med vårdnadshavare förmodligen är intresserade av att detta tittas på med vetenskapliga metoder. Frågar dig eftersom jag tror att du under en relativt lång tid tittat efter och läst många publikationer, du vet förmodligen ganska bra vilka publikationer som kommit ut kring detta. Om inte du har sett några så lutar det åt att vara antingen väldigt svårt att hitta, typ mer dolda publikationer
eller så finns det kanske ingen vetenskap som som adresserar detta.
Frågan är väl både komplicerad och otydlig.
Menar du vid tidpunkten då det beslutats att vaccinera barn togs?
Före eller efter delta?
Före eller efter omikron?

När svenska befolkningen fick hög andel antikroppar? (Kommer inte ihåg procenttalet, men det är högt nu).
Hela vaccinstrategin kan behöver omprövas när förutsättningarna ändras.

Du kan nog hitta diagram i första dokumentet på sidan som BirgitS länkade för att ifrågasätter nyttan med att vaccinera barn. Fast det beror lite på vad man vill åstadkomma med vaccineringen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om du inte har använt fel terminologi av misstag så har du uppenbarligen använt den avsiktligt. Varför har du gjort det?
Alltid retar det någon och man ser vilka som är inne för att hitta något att attackera och kommentera för att slippa prata om sakfrågan. Alla andra vet vad jag menar.
 
P
A arn bygg skrev:
Häller med dig, men vill tillägga vissa exempel på ytterligare kostnader, mental hälsa, framtida ökad social distansering (barn idag i vissa områden tolkar ansiktsutryck sämre), sämre kunskaper idag hos vissa unga pga pandemin.
Ja, allt detta kan räknas som kostnader och gör det ännu troligare att det inte går att hitta något billigare sätt att hejda en pandemi än vaccination.
Tror även jag att det är svårt att hitta något billigare, men bara för det är svårt är det inte omöjligt och vi måste diskutera och försöka bättra oss (även om vi inte lyckas måste vi försöka).
Den medicinska forskningen är tämligen omfattande så det kanske kommer något bättre så småningom, men jag tror inte att det kommer att hända inom överskådlig tid eftersom vaccination är så fantastiskt lyckat. Motivationen att hitta något bättre är låg. Det finns andra medicinska områden som har större förbättringspotential.

Däremot tror jag att det finns intresse för att utveckla bättre vaccin, men det tar också tid. Det tog cirka 30 år från de första stapplande stegen med mRNA-teknik tills det fanns ett färdigt mRNA-vaccin.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Något har jag nog läst men kanske en del har varit fake-inlägg.
Jag trodde inte att ett nytt vaccin tillika en ny typ av vaccin skulle kunna godkännas till en bråkdel av den tid vanligt vaccin behöver för godkännande utan att forcerats, men man lär så länge man lever.
Det fanns flera faktorer som påverkade den förkortade tiden, och en av dem var att hälsomyndigheter i berörda länder prioriterade vaccin mot covid-19. Vaccinutvecklarna fick förtur i granskningsprocessen, och den processen gjordes inte linjärt (ett steg i taget) utan delvis parallellt där så var möjligt, dvs viss granskning kunde göras överlappande med annan.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det fanns flera faktorer som påverkade den förkortade tiden, och en av dem var att hälsomyndigheter i berörda länder prioriterade vaccin mot covid-19. Vaccinutvecklarna fick förtur i granskningsprocessen, och den processen gjordes inte linjärt (ett steg i taget) utan delvis parallellt där så var möjligt, dvs viss granskning kunde göras överlappande med annan.
Det var alltså en lätt väg och inte en "lätt" väg.
 
P
M mickef skrev:
Alltid retar det någon och man ser vilka som är inne för att hitta något att attackera och kommentera för att slippa prata om sakfrågan. Alla andra vet vad jag menar.
Vad är poängen med att se till att annat än sakfrågan diskuteras? Jag tvivlar dessutom på att det är den enda reaktionen du skapar. Att avsiktligt förvirra diskussionen på det sättet tycker jag är dåligt. Det leder inte till ökad förståelse och skapar dålig stämning,
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det var alltså en lätt väg och inte en "lätt" väg.
Andra kanske förstår, men inte jag.
Vilka är de där "andra" som du brukar hävda förstår?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är poängen med att se till att annat än sakfrågan diskuteras? Jag tvivlar dessutom på att det är den enda reaktionen du skapar. Att avsiktligt förvirra diskussionen på det sättet tycker jag är dåligt. Det leder inte till ökad förståelse och skapar dålig stämning,
Om jag kallar Covid-19 för Kinespesten så förstår alla vad det betyder. En del blir kränkta, förvirrade och går bananas medan andra inte bryr sig. Jag tror att de "andra" till stor del är de som den här tråden vänder sig till.
 
P pmd skrev:
Andra kanske förstår, men inte jag.
Vilka är de där "andra" som du brukar hävda förstår?
Om du menar "lätt" så refererar det till #15952.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
I Norge och Sverige är det inte ett argument utan man vaccinerar bara barn för deras egen skull

Så vitt jag vet talar man aldrig om bevis inom den här typen av forskning.
Tack för inlägget.
Just att olika nordiska länder gör olika är ju speciellt intressant, alla är ju ganska välansedda länder gällandes att göra rätt.
Eftersom det inte är helt fullt och klart gällandes vilken bevisnivån man behöver innan man inför dessa varierade åtgärder.
Det borde ju ha pågått diskussioner på Tegnellnivå och under honom kopplat till detta och det verkar inte vara (eller finnas) klara och tydliga bevis utan är förmodligen en mer samansatt kunskap.
(kanske rentav en inblandning av tyst kunskap (implicit, tacid knowledge) och eller expert knowledge),
denna typen av kunskap skall man inte negligera och visst finns den inte överallt,
man måste ha befunnit sig och agerat inom kunskapsområdet länge innan man innehar kapacitet till det, alltså skall man lita på läkare i området med lång erfarenhet (och inte göra frågan till ett politiskt påverkbart beslut).
Visst detta talar för att det kan ha varit försvarbart att gå den vägen då (om läkarna inte blev påverkade)
Men det talar även för att det blir mer ok att kritisera ett sådant beslut som att vaccinera en viss omyndig grupp. Denna typen av kunskap skall diskuteras och resoneras kring, då förbättras den, tydliggörs och misstag som gjorts blir mindre troliga att de upprepas i framtiden. Det är även viktigt att denna typ av beslut gås igenom av forskare och av olika delar av sammhällets experter, typ Barn Ungd Psykiatrin och beteendeforskare, vi ser tendenser på att resultat därifrån kommer.
Så de som påstår att jag gränsar till avvikande åsikter gällandes vaccinationsåtgärderna (eller inte förlitar mig på nuvarande vetenskap), kan nog släppa det nu, eftersom det verkar vara så att det inte finns några vetenskapliga bevis (om vi förliter oss på BeritS tillsammans med vad vi tillsammans har hittat), eller har jag fel där? Det är väl bra att ifrågasätta saker som inte är vetenskapligt bevisade, speciellt om olika länder agerar olika. Om vi inte får ifrågasätta det som inte är vetenskapligt bevisat hur skall vi då bli av med vissa åsikter, plattjordsteoretiker mm samt Fake news?
 
Redigerat:
P
M mickef skrev:
Om jag kallar Covid-19 för Kinespesten så förstår alla vad det betyder. En del blir kränkta, förvirrade och går bananas medan andra inte bryr sig. Jag tror att de "andra" till stor del är de som den här tråden vänder sig till.
Varför skriver du i onödan sånt som du vet att andra blir kränkta av?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Om du menar "lätt" så refererar det till #15952.
Jag tror att jag behöver en kryptonyckel …
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
Just att olika nordiska länder gör olika är ju speciellt intressant, alla är ju ganska välansedda länder gällandes att göra rätt.
Ett litet sidospår, men inte helt irrelevant för tråden:
De nordiska länderna är inte så lika som många tror. Sverige är ganska mycket mer urbaniserat än övriga Norden. Det påverkar förstås samhällsplanering och myndighetsbeslut.
Sålunda kanske man inte ska vara alltför förvånad att länderna inte alltid göra likadant.

Sverige är dessutom världens mest extrema land enligt vissa (ganska välfunna) mått. Klicka på bilden på den här sidan:
https://www.iffs.se/nyheter/sverige-varldens-mest-extrema-land

Vad gäller ansedda att göra rätt så avtar nog det anseendet med avståndet från Norden. :)
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Jag tror att jag behöver en kryptonyckel …
Jag behöver veta vad du ska dechiffrera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.