Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A Abies koreana skrev:
Ordmärkeri? Att kalla pandemin för pest och vaccinering för besprutning är ett medvetet val och det vittnar om varifrån du hämtar din information och vad du valt att sätta din tilltro till.

Orden är viktiga vilket du är medveten men att låtsas att inte förstå när det påpekas och att anklaga Fairlane för att vara oseriös är ohederlig argumentation. Okej?

Du väljer självklart dina källor men du framstår inte som trovärdig när du i nästa stund väljer offerpositionen.
Mina källor är inte minst i den här tråden, därför inser jag att vaccinet i sig har gjort nytta. Att en del lättkränkta individer inte kan acceptera avvikande resonemang är tråkigt.
 
M mickef skrev:
Intressant och ännu intressantare är hur många med riskgenen som har vårdats för Covid. Har den undersökningen publicerats än?
Det finns mycket som är intressant…men man kan ändå inte styra vilka gener man har. För ca 1000-3000 kr kan du få dina gener analyserade.. så kan du börja anpassa ditt leverne efter din riskprofil.

Det är lite Aftonbladet klick-bait-mentalitet över att dela in folk i riskgrupper, tex skriva om en viss blodgrupp som har reducerad risk för svår covid. Skulle 10% minskad risk för svår covid göra att man kan fatta beslut om att vaccinera eller inte vaccinera sig?

Skulle du kunna tänka dig att masstesta svenskar för att få reda på deras genetiska riskprofil för att minska belastningen på (covid-)vården?

Det finns så många faktorer som kan påverka, sjukdomshistoria, andra genetiska faktorer, livsstilsrelaterade. Alla kan vara både positiva och negativa.

Du har en poäng i att PCR testing för covid är dyrt.
Ett test kostar vården lika mycket som 4 vaccineringar. (Baserat på den ersättning regionen får).
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Jag ser att du gissar och spekulerar, det är ju förbehållet "er sida" så jag kan inte argumentera emot.
Var är gissningen och spekulationen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Var är gissningen och spekulationen?
Allt som inte stämmer överens med läsarens tidigare kunskaper och som inte är hänvisat till/motiverat med en referens till en trovärdig professor, forskarstudie etc är bara någon annans lösa teorier eller gissningar

Sen har vi forskarnas ödmjuka sätt att utrycka sig, data suggest, indikerar etc kan tolkas som de bara spekulerar och ingenting vet av de som inte vill tro på vissa forskningsresultat.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Var är gissningen och spekulationen?
"Det är helt enkelt så att inte ens om man tagit de 600 miljarder som använts för olika åtgärder och satsat alla dessa på vården så hade man kunnat skala upp IVA i den utsträckning som behövts på kort tid. På lång tid ja, men det hjälper ju inte riktigt. Om man tagit alla dessa 600 miljarder till vården så hade det inneburit en massa mer ersättningar för folk som blivit arbetslösa när verksamheter fått lägga ner, så det hade blivit en utgift utöver detta ändå."
 
BirgitS
M mickef skrev:
Vet inte om du spelar, eller jag vet.
Ok, man chansade lite med vaccinet?
Jag spelar inte, du kanske dömer andra efter dig själv.

Nej, ingen chansning alls eftersom man visste att det var mycket säkrare att vaccinera sig än att bli sjuk utan att ha vaccinerat sig först.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
För att jag vet att pmd också tycker det är en dålig term eftersom han har skrivit det i ett inlägg.
Då är det alltså så att de som "vet" att det är en dålig term får log att använda det utan "reprimand".
Det borde innebära att nu när du informerat mig om att det är en dålig term då vet ju jag vad du tycker och då kan jag alltså använda det nu utan att det blir någon "reprimand".
Eller måste jag även hålla med dig om att det är en dålig term för att få använda det utan "reprimand"
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Då är det alltså så att de som "vet" att det är en dålig term får log att använda det utan "reprimand".
Det borde innebära att nu när du informerat mig om att det är en dålig term då vet ju jag vad du tycker och då kan jag alltså använda det nu utan att det blir någon "reprimand".
Eller måste jag även hålla med dig om att det är en dålig term för att få använda det utan "reprimand"
Det verkar som att du inte har förstått sammanhanget när pmd använde ordet med citattecken runt det.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns genvarianter om både minskar och ökar risken för att bli sjuk i covid. Det har skrivits om neandertalargenen som skyddar mot covid här på forumet tidigare. Ca hälften av befolkningen utanför Afrika har den skyddande genvarianten och den minskar risken att hamna på IVA med 20%

Genvariant från neandertalare medför ökad risk för svår covid


[länk]

Neandertalare har gett oss genvarianter som både skyddar och ökar risken vid covid-19


[länk]
Väldigt intressant
kolla #17279 i Coronavirus nyheter
Eftersom afrikaner då har mindre skydd (mindre neandertalargener) så bifrar det till hypotesen att låg vaccinationsandel inte verkar att ha påverkat så negativt.
Vet att det är många som hoppar på mig nu iom detta inlägg, men jag hävdar inte att detta är någon verklighet, detta är en hypotes
(exempelvis kom kommentaren att Åldersstrukturen är annorlunda som ju är ett bra inlägg och väger emot gällandes hypotesen.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar som att du inte har förstått sammanhanget när pmd använde ordet med citattecken runt det.
Förklara gärna hur jag skall använda det eller vad jag skall "tycka" för att få "lov" att skriva någon variant av ordet utan reprimand ("tycka" kommer av det du skrev: "För att jag vet att pmd också tycker det är en dålig term")
 
A
Är det någon härinne som har länkar till bra vetenskapliga publikationer kring både följdsjukdomar efter covid samt biverkningar kring vaccination?
Gjorde ett snabbt sök och på följdsjukdomar var det få träffar, SBU hade väldigt lite såg det ut som, detsamma på biverkningar.
 
Fairlane
M mickef skrev:
"Det är helt enkelt så att inte ens om man tagit de 600 miljarder som använts för olika åtgärder och satsat alla dessa på vården så hade man kunnat skala upp IVA i den utsträckning som behövts på kort tid. På lång tid ja, men det hjälper ju inte riktigt. Om man tagit alla dessa 600 miljarder till vården så hade det inneburit en massa mer ersättningar för folk som blivit arbetslösa när verksamheter fått lägga ner, så det hade blivit en utgift utöver detta ändå."
Jaha,
Tycker du det är en gissning att det inte finns ett hundratal extra IVA-sköterskor att anställa direkt?
Tycker du det är en gissning att om man tagit de pengar som man nu la på att inte företag skulle gå i konkurs så skulle staten fått mer utgifter för arbetslösa?
Personer som riskerade att bli allvarligt sjuka eller dö fick ersättning för att kunna vara hemma. Om de inte haft den möjligheten, är det en gissning att tro att det skulle påverkat individerna och/eller vården?

Ja i någon mån är det gissningar, men inte i närheten av gissningar som "endast en på bussen hade.munskydd, det var nog en ovaccinerad'.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha,
Tycker du det är en gissning att det inte finns ett hundratal extra IVA-sköterskor att anställa direkt?
Tycker du det är en gissning att om man tagit de pengar som man nu la på att inte företag skulle gå i konkurs så skulle staten fått mer utgifter för arbetslösa?
Personer som riskerade att bli allvarligt sjuka eller dö fick ersättning för att kunna vara hemma. Om de inte haft den möjligheten, är det en gissning att tro att det skulle påverkat individerna och/eller vården?

Ja i någon mån är det gissningar, men inte i närheten av gissningar som "endast en på bussen hade.munskydd, det var nog en ovaccinerad'.
Dina gissningar är rimliga. Mitt antagande att bara en person med munskydd i en nästan fullsatt buss torde vara en utan antikroppar tycker jag också är rimligt.
 
A arn bygg skrev:
Väldigt intressant
kolla #17279 i Coronavirus nyheter
Eftersom afrikaner då har mindre skydd (mindre neandertalargener) så bifrar det till hypotesen att låg vaccinationsandel inte verkar att ha påverkat så negativt.
Vet att det är många som hoppar på mig nu iom detta inlägg, men jag hävdar inte att detta är någon verklighet, detta är en hypotes
(exempelvis kom kommentaren att Åldersstrukturen är annorlunda som ju är ett bra inlägg och väger emot gällandes hypotesen.
Finns det någon ”gällande hypotes” att åldersstrukturen inte påverkar dödligheten i Afrika?
Tvärs om kan man räkna med att den låga medelålder på 20år* har haft stor betydelse för låga dödstal.
Är inte snarare risken att dö i covid 2,5 promille[ditt inlägg] oväntat hög med så låg medelålder?
Risken för 0-40 åringar att dö av covid i Sverige under pandemin ligger på typ 0,04 promille (grovt räknat på socialstyrelsens siffror**).

* Artikel från april 2020
** https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Dina gissningar är rimliga. Mitt antagande att bara en person med munskydd i en nästan fullsatt buss torde vara en utan antikroppar tycker jag också är rimligt.
Fast väldigt många vaccinerade använde munskydd också, så det är mer av en gissning än att det inte finns mängder med utbildade IVA-sköterskor att anställa eller att folk blir arbetslösa om företag går i konkurs
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.