Är det inte oansvarigt att inte göra en egen besiktning när man gör ett köp för flera miljoner?
 
  • Gilla
19guran68 och 2 till
  • Laddar…
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
De flesta delar på en byggnad ska inte vara fuktiga. Oavsett om mäter i en vecka i sträck eller bara en gång.
Var det något mer du ville veta?
De flesta delar av ett hus har en fuktkvot eftersom vi bygger hus av organiska material. Fukten kan också variera över tid beroende på bla årstid och väder. Förhöjda värden ger endast en indikation och en ögonblicksbild. Var det något mer du ville veta?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
I detta fallet känns det mer som att TS får bekymmer pga hur man lägger fram saker och ting, beskriver mäklarna och säljare som motarbetande..
tja om en säljare inte vill att man gör en besiktning, vem är då motarbetande
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja om en säljare inte vill att man gör en besiktning, vem är då motarbetande
Ja om det är så enkelt är det så. Men jag tvivlar på att säljaren säger rakt ut att ”Nej, du får inte besiktiga” tror snarare att det handlar om att TS har fel upplägg. Men detta är min åsikt och vad jag har läst mellan raderna i tråden..
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Vi är väl kanske i ett läge där det snart är köparens marknad och inte säljarens... Så håll ut ett år till så får du säkert besiktiga så mkt du vill.
Men vem vet, konstigare saker än konjunkturcykler har ju hänt förut :p
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H Hannaminja skrev:
Nej, inte nödvändigtvis. Jag ber mina kunder formulera en pristanke utifrån det de känner till om fastigheten. Detta kan givetvis ändras och är aldrig bindande.

Har jag kommit så långt som till hemnet pratar jag med alla kunder. De som verkligen vill köpa vet oftast om det tidigt och då ligger redan ett utgångspris - då tar jag emot på förhandsvisning om det efterfrågas. Sedan är det fritt fram att köpa sig förbi budgivningen om man vill eller invänta den om det är att föredra.
För mig obegripligt - köpare skulle alltså i normalt förfarande ta en utgift på 15’ utan att ens ha vunnit en budgivning?

Vi köpte förra året och besiktigade först ett objekt i samband med en privat affär där vi till sist drog oss ur, där förhöjda värden av radon som framkom vid besiktningen var en starkt bidragande orsak.

Efter vunnen budgivning på annat objekt besiktigade vi även det för att få en uppfattning och underhållsplan och det visade sig då att en justering krävdes av vissa takpannor (taket var nytt) vilket ansvarig firma var där och gjorde redan någon dag efter.

Att låta besiktiga ett objekt är fullkomligt normalt och vid inget tillfälle ifrågasattes detta av någon inblandad.

Jag kan inte begripa hur man kan tycka att köparen skulle ta en så pass stor risk för att ”underlätta” för säljaren? Köparen i egenskap av lekman saknar ju i regel insikten som krävs för att själv kunna göra flertalet bedömningar samt är fullkomligt omedveten kring säljarens underhåll utöver vad som framkommit i prospekt och vid visning?
 
  • Gilla
19guran68 och 2 till
  • Laddar…
H Hannaminja skrev:
Det här gör mig så irriterad att läsa att jag väljer att skapa ett konto endast för att bemöta det. Jag arbetar som mäklare och det du precis skriver är en generell sågning av en hel arbetskår som redan innan får oskäligt mycket skit pga av enstaka individers felhantering.

Vi försöker inte styra kunder till att acceptera underbud för att slippa köparbesiktning. Det vore emot både lag och mäklarsed.

Mitt råd till dig som köper. Be om att få besiktningsprotokollet innan visning. Läs på (!) om samtliga punkter i protokollet. Läs på om riskkonstruktioner etc. Ring besiktningsmannen innan visning om möjligt för att skapa dig en uppfattning - oftast hittar du dessa uppgifter i protokollet. Om du fortfarande tror att du är skarpt intresserad och känner att du behöver en egen besiktning - se då till att göra det så smidigt för säljaren som möjligt och efterfråga hellre en förhandsvisning för att kunna sköta detta i tid.

Dyk absolut inte upp på kontraktet med detta önskemål. Det kommer med största sannolikhet skapa irritation hos alla inblandade parter.

Säljaren kommer vara intresserad av att stänga på ett smidigt sätt och speciellt om det har gått så långt som till budgivning. Om det diffar 50.000 och affären står och faller på att budgivare 1 vill ha klausul och budgivare 2 skriver ett bindande kontrakt så kan jag lova att säljaren kommer fråga mäklaren om det inte är lite bättre att ta de andra. Det är inte mäklaren som råder till detta. Och varför …

Jo. En besiktningsklausul är helt lös. Det innebär att köparen kan vakna upp dagen efter och känna för att flytta till Haparanda istället och så dra sig ur. Det finns inget annat än ett ord, och ord betyder noll. Risken säljaren tar är däremot stor. Har det varit budgivning så har objektet legat ute ett tag och blir det återgång så är objektet ofta ”bränt”. Tackar budgivare 1 nej efter en vecka är det liten chans att de andra är kvar. Dels för att de kan ha köpt men framförallt för att många blir riktigt jävla skitförbannade när deras drömmar krossades i budgivningen. Och det är ju oftast mäklarens fel också, för övrigt.

Sluta tramsa om att allt är mäklarens fel och försök bemöt säljaren i det hela. Tänk dig in i hur du själv skulle göra i en säljprocess och vilken typ av köpare du skulle vilja ha. Men framförallt sluta lata och gör det du behöver för att inspektera fastigheten. Kan du inte det - se till att ha bett om besiktning i tid.
Du kanske inte är medveten om det, men man kan se när ett konto skapades. 25/12 2021 skapades ditt.
Din trovärdighet sjönk rejält i och med din första mening.

Varför börja med en osanning?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Det är helt upp till säljaren. Liksom det är upp till spekulanten att avstå från att ge bud.
Aaake37 skrev:
Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen en släktings hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga.

Hur skulle ni Gå tillväga
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
De flesta delar av ett hus har en fuktkvot eftersom vi bygger hus av organiska material. Fukten kan också variera över tid beroende på bla årstid och väder. Förhöjda värden ger endast en indikation och en ögonblicksbild. Var det något mer du ville veta?
tja, en ytterpanel har ett högt fuktvärde det är självklart. En balk inomhus förväntar man sig andra siffror. Självklart rör sig fukthalten. Men de siffror man satt så finns det marginaler.
De fuktutredningar jag varit med om så har man inte satt upp för att mäta i en vecka i streck. Utan man nöjer sig med en ögonblicksbild. Är balken blöt pga fuktproblem så märks det på mätvärden. Att fuktigheten i trä varierar är inget konstigt och kommer inte att påverka mätningen. Gör den det så är något fel.
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vi hade samma problem (skrev en lång tråd om det för ca 2 årsedan). Men när vi väl köpte ett hus så var det absolut inga problem med besiktning. Jag tror dels att de stora mäklarfirmorna (vi köpte av Notar) är med på tåget och jag tror det är lättare att ta diskussionen när man vunnit en budgivning. Dessutom så får man ju fråga sig vas besiktningen är värd. I vårt fall var det en gammal kåk så besiktningen kan knappast ge mer information som kan påverka mig än vad säljarens besiktning (om den känns vettig) och mina bedömningar på plats kan ge. Men det kändes annars skönt att göra den.

Krisar det riktigt illa och du är väldigt sugen på en kåk kan du ju ta dit en hantverkare som du litar på och be dom kolla de mest kritiska delarna när det är visning.
Det man helst vill få ut av det är en rejäl genomgång av kåken tsm med besiktningsman så man vet vad man har
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Jag ska inom en dryg månad lägga ut mitt hus till försäljning i norrförort och för mig är krav på besiktning en självklarhet från köparens sida. För att undvika oklarheter och lögner blir det till att anlita en mäklarfirma som låter mig ta hand om visningen.
Jag vågar helt enkelt inte lita på någon annan som kan dra rövarhistorier.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
A
Dial_595 Dial_595 skrev:
För mig obegripligt - köpare skulle alltså i normalt förfarande ta en utgift på 15’ utan att ens ha vunnit en budgivning?

Vi köpte förra året och besiktigade först ett objekt i samband med en privat affär där vi till sist drog oss ur, där förhöjda värden av radon som framkom vid besiktningen var en starkt bidragande orsak.

Efter vunnen budgivning på annat objekt besiktigade vi även det för att få en uppfattning och underhållsplan och det visade sig då att en justering krävdes av vissa takpannor (taket var nytt) vilket ansvarig firma var där och gjorde redan någon dag efter.

Att låta besiktiga ett objekt är fullkomligt normalt och vid inget tillfälle ifrågasattes detta av någon inblandad.

Jag kan inte begripa hur man kan tycka att köparen skulle ta en så pass stor risk för att ”underlätta” för säljaren? Köparen i egenskap av lekman saknar ju i regel insikten som krävs för att själv kunna göra flertalet bedömningar samt är fullkomligt omedveten kring säljarens underhåll utöver vad som framkommit i prospekt och vid visning?
När en fotbollsspelare säljs är affären inte klar förrän en läkarundersökning gjorts. Ingen vill köpa Neymar för en miljard om hans korsband är av. Att detta upplevs som konstigt och besvärligt säger en del om säljarna och marknaden
 
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
IdaBo
Alla ni som menar att säljarens besiktning bara är värd vatten - vad baserar ni det på? Det är ju samma firmor som går att anlita om man gör en egen besiktning?

Menar ni att besiktningsmannen tänker ”Aha, en säljarbesiktning, dags att mörka viktiga detaljer”. Eller ”hoppsan, nu är det KÖPAREN som anlitat mig, bäst att vara mer noggrann!”

Vi pratade med säljarens besiktningsman under budgivningen och fick bra förklaringar över anmärkningar i protokollet. Köpte in oss på säljarens besiktning och fick en 2 timmar lång genomgång av huset med alla hans rekommendationer. Förstår inte vad vi skulle fått ut av en egen besiktningsman som vi inte fick av denna.
 
  • Gilla
cliff magnusson och 3 till
  • Laddar…
A
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja om det är så enkelt är det så. Men jag tvivlar på att säljaren säger rakt ut att ”Nej, du får inte besiktiga” tror snarare att det handlar om att TS har fel upplägg. Men detta är min åsikt och vad jag har läst mellan raderna i tråden..
Mitt upplägg (för jag tycker det känns oärligt att ta upp detta på dagen för kontraktsskeivning först) är att i samtal med mäklaren efter visning berätta att jag är jätteintresserad av huset och kommer buda. Men eftersom det är så stora pengar involverade och jag är inte är expert vill jag gärna besiktiga själv. Jag kan ordna detta snabbt och smidigt om jag vinner budgivningen och det är primärt för att det är viktigt för mig som förstagångssköpare att få gå igenom och lära mig om mitt framtida hus.

Responsen jag får är att det är ju redan gjort. Du kan ju bara ringa vår besiktningsman (som skrivit ytterligare undersökning krävs på 3-4 punkter). Då säljer vi nog inte till dig.

Vad exakt i mitt upplägg känns så besvärligt och oseriöst?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Hannaminja skrev:
Det här gör mig så irriterad att läsa att jag väljer att skapa ett konto endast för att bemöta det. Jag arbetar som mäklare och det du precis skriver är en generell sågning av en hel arbetskår som redan innan får oskäligt mycket skit pga av enstaka individers felhantering.

Vi försöker inte styra kunder till att acceptera underbud för att slippa köparbesiktning. Det vore emot både lag och mäklarsed.

Mitt råd till dig som köper. Be om att få besiktningsprotokollet innan visning. Läs på (!) om samtliga punkter i protokollet. Läs på om riskkonstruktioner etc. Ring besiktningsmannen innan visning om möjligt för att skapa dig en uppfattning - oftast hittar du dessa uppgifter i protokollet. Om du fortfarande tror att du är skarpt intresserad och känner att du behöver en egen besiktning - se då till att göra det så smidigt för säljaren som möjligt och efterfråga hellre en förhandsvisning för att kunna sköta detta i tid.

Dyk absolut inte upp på kontraktet med detta önskemål. Det kommer med största sannolikhet skapa irritation hos alla inblandade parter.

Säljaren kommer vara intresserad av att stänga på ett smidigt sätt och speciellt om det har gått så långt som till budgivning. Om det diffar 50.000 och affären står och faller på att budgivare 1 vill ha klausul och budgivare 2 skriver ett bindande kontrakt så kan jag lova att säljaren kommer fråga mäklaren om det inte är lite bättre att ta de andra. Det är inte mäklaren som råder till detta. Och varför …

Jo. En besiktningsklausul är helt lös. Det innebär att köparen kan vakna upp dagen efter och känna för att flytta till Haparanda istället och så dra sig ur. Det finns inget annat än ett ord, och ord betyder noll. Risken säljaren tar är däremot stor. Har det varit budgivning så har objektet legat ute ett tag och blir det återgång så är objektet ofta ”bränt”. Tackar budgivare 1 nej efter en vecka är det liten chans att de andra är kvar. Dels för att de kan ha köpt men framförallt för att många blir riktigt jävla skitförbannade när deras drömmar krossades i budgivningen. Och det är ju oftast mäklarens fel också, för övrigt.

Sluta tramsa om att allt är mäklarens fel och försök bemöt säljaren i det hela. Tänk dig in i hur du själv skulle göra i en säljprocess och vilken typ av köpare du skulle vilja ha. Men framförallt sluta lata och gör det du behöver för att inspektera fastigheten. Kan du inte det - se till att ha bett om besiktning i tid.
Detta är en anledning till jag inte gillar mäklare. Någon som ska proffs och i sin profession även stödja mig som säljare.
Att då föreslå att göra en besiktning innan budgivningen är klar. Gärna smussla med det.
Om du inte hittar en köpare så blir ingen lön...
 
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.