[viQUOTE="arasmus, post: 4704764, member: 161301"]Vi hade bestämt
A arasmus skrev:
Vi hade bestämt oss för ett företag som skall renovera ett badrum i vår källare till fastpris, men skulle ha rörmokaren fakturera separat men ändå helentrepenad så att säga. Nu fick vi en offert från rörmokaren och jag tycker det låter väldigt dyrt. Det är inget speciellt alls, dra nya rör-i-rör från stammarna som går i taket i badrummet och sen byta ut brunnen (exklusive bilning) och ansluta toalett till stammen precis bredvid. För detta vill de ha 50000 inkl moms och 10% påslag. Jag tycker det låter helt orimligt. Vad tänker ni? Vet att någon nu kommer svara typ "jag bor i Torpshammar och vår grannes kompis renoverade hela vårt badrum svart för 20000 2001" :) Kul för dig förstås, men detta rör Göteborg och ett stort och ordentligt (hoppas jag) företag till dagens hemska priser.
oss för ett företag som skall renovera ett badrum i vår källare till fastpris, men skulle ha rörmokaren fakturera separat men ändå helentrepenad så att säga. Nu fick vi en offert från rörmokaren och jag tycker det låter väldigt dyrt. Det är inget speciellt alls, dra nya rör-i-rör från stammarna som går i taket i badrummet och sen byta ut brunnen (exklusive bilning) och ansluta toalett till stammen precis bredvid. För detta vill de ha 50000 inkl moms och 10% påslag. Jag tycker det låter helt orimligt. Vad tänker ni? Vet att någon nu kommer svara typ "jag bor i Torpshammar och vår grannes kompis renoverade hela vårt badrum svart för 20000 2001" :) Kul för dig förstås, men detta rör Göteborg och ett stort och ordentligt (hoppas jag) företag till dagens hemska priser.[/QUOTE]
Min son skulle lägga in vattenburen golvvärme i ett badrum på 5 kvm, de behövde bila bort gammal klinkers först , vattenrören till golvvärmen var framdragna, sen nya våtrumstapet, och nya klinkers, offerten han fick var på 170.000 kr!!!!
 
  • Arg
  • Haha
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Förklara.
Ja du, läs dina egna inlägg.
 
  • Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
T
T TheFlyer skrev:
Vad har allt ditt dravel med frågan att göra ?
Dravel får stå för dig. Saknar du elementära kunskaper om att samhällets funktion bygger på lagar och regler och att dessa lagar stiftas av politiker, då vet jag tyvärr inte hur jag ska kunna förklara det för dig.
 
T
P Peter787 skrev:
Det kommer naturligtvis aldrig att införas i Sverige.
Vi har antagligen Europas dyraste husbyggen räknat per kvadratmeter.
Men höga löner, höga materialpriser och en massa regler gör byggen extremt dyra här.
Jag har ju räknat på många egna projekt, även i närtid, så jag ser hur byggbranschen utnyttjar en dåligt fungerande marknad med extrema pålägg. Dåligt fungerande marknader som slår mot konsumenter och löntagare kommer bli mer och mer vanligt som ett resultat av 30 års nyliberalism och avreglering.
 
T
F fribygg skrev:
Det är ju fritt att begära in offerter och inte behövs någon ockerlag ens diskuteras i TS fall då det är fritt att välja vilken offert man ev väljer att gå vidare med.
Det beror ju på om man kan välja mellan rimlig prissättning och ockerpris. Är alla offerter ockerpriser kan man naturligtvis välja den lägsta offerten men det vore fortfarande ocker och en onödigt stor ekonomisk skada på konsumenten, som givet en fungerande och avskräckande ockerlag kan undvikas.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Gymnasieutbildad arbetskraft 120 kr/h
Arbetsgivaravgift mm 100kr/h
Moms 25%
Vinstmarginal 15-20% på det
Runt 300-350 kr/h för kunden.
En rörläggare har som lärling första året efter gymnasiet 150kr/h

10 års erfarenhet runt 250-300kr/h

Får de inte det så går det till en firma som betalar det,
Vet rörläggare i storstäder som har över 50k mån,

Det är ett slitsamt yrke, det tar hårt på kroppen,
Och varför skulle någon arbeta för 120kr/h det gör inte ens polacker längre,
 
P
T tobiast skrev:
Jag har ju räknat på många egna projekt, även i närtid, så jag ser hur byggbranschen utnyttjar en dåligt fungerande marknad med extrema pålägg. Dåligt fungerande marknader som slår mot konsumenter och löntagare kommer bli mer och mer vanligt som ett resultat av 30 års nyliberalism och avreglering.
Om det är något som är reglerat i Sverige så är det byggprocessen, så gärna lite avreglering.
För egen del fick jag betala 11000 för en inkompetent KA för en liten tillbyggnad på 30 m2, han tillförde ingenting, det var ungefär dubbelt mot vad bygglovet kostade.
Nu ska vi tydligen ha återkommande besiktningar av avloppsanläggningarna också.
 
Redigerat:
  • Gilla
P skum
  • Laddar…
T
P Peter787 skrev:
Om det är något som är reglerat i Sverige så är det byggprocessen, så gärna lite avreglering.
För egen del fick jag betala 11000 för en inkompetent KA för en liten tillbyggnad på 30 m2, han tillförde ingenting, det var ungefär dubbelt mot vad bygglovet kostade.
Nu ska vi tydligen ha återkommande besiktningar av avloppsanläggningarna också.
Individer regleras allt hårdare medan det omvända råder för företag och marknader, ja. Därför drabbas vi dels av ocker och karteller från det privata och ökade kostnader och allt mindre frihet från det offentliga samtidigt.
 
A arasmus skrev:
Tack alla för input! Vi kommer ta löpande men ändå med den firman. Pallar inte leta mer. Får se om det straffar sig :)
Vi körde på löpande men använde Hantverkarformuläret för att reglera uppskattad tid + övrigt lite extra trygghet då det inte sprang iväg och firman fick speca ungefär vad varje moment beräknades att ta. roligt nog så sjönk tidsåtgången med ca 30% mot fasta priset i första offert.
 
  • Gilla
P skum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.