12 158 läst · 58 svar
12k läst
58 svar
Bensincistern/-tank på tomten
Gamla 20 liters jeepdunkar "jerrykannor" är bra. Man kan köpa nya packningar till dem. De bästa brukar vara svenska armeens utskott från 50-60-talet men också de sovjetiska duger. Vi har 7 stycken här hemma varav 5 är fyllda och två till skall fyllas då lönen har kommit.
Jag hade samlat på mig ett litet beredskapslager på diverse loppisar och på skroten och nu kom de till nytta.
Jag hade samlat på mig ett litet beredskapslager på diverse loppisar och på skroten och nu kom de till nytta.
HejC Cff skrev:Är det någon som har valt att ha en cistern med drivmedel (alltså besin eller diesel beroende på vad man använder) som reserv hemma på tomten? Om vi t.ex. skulle stå inför en ransonering av drivmedel så vore det kanske skönt att ha lite i reserv. Vad skulle ni i så fall rekommendera - vad har ni för erfarenheter? Tar det tid, vad kostar det och hur fyller man på (manuellt från dunkar som man åker och fyller på macken eller något annat sätt)?
Jag tittade tidigare idag på frågan om förvaring av brännbara vätskor hemma. När det gäller förvaring av större mängder diesel (1000 liter) behöver man nog kontrollera med olika instanser.
Vi hade tidigare många som hade tank för 2–3 m3 villaolja i sina hus. Där infördes besiktningskrav för ett tiotal år sedan och många har nog plockat bort tanken.
Se #532
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-36
Som infödd österbottning kan jag bara säga att den vanliga regeln gäller. Allt som myndigheterna inte vet lider de inte av.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag tittade tidigare idag på frågan om förvaring av brännbara vätskor hemma. När det gäller förvaring av större mängder diesel (1000 liter) behöver man nog kontrollera med olika instanser.
Vi hade tidigare många som hade tank för 2–3 m3 villaolja i sina hus. Där infördes besiktningskrav för ett tiotal år sedan och många har nog plockat bort tanken.
Se #532
[länk]
Googlade på jerrykannor och hittade ditt svar. Jag undrar om dessa är stål eller aluminium? För jag läser att stål är inte bra att förvara bensin i.H heimlaga skrev:Gamla 20 liters jeepdunkar "jerrykannor" är bra. Man kan köpa nya packningar till dem. De bästa brukar vara svenska armeens utskott från 50-60-talet men också de sovjetiska duger. Vi har 7 stycken här hemma varav 5 är fyllda och två till skall fyllas då lönen har kommit.
Jag hade samlat på mig ett litet beredskapslager på diverse loppisar och på skroten och nu kom de till nytta.
Jag tänker jag skulle behöva nånting bättre än de plastbehållare jag har. Den mindre är väl OK att ha med sig, den stora dock är inte så vidare bra kvalité, fast den stått i skuggigt ställe var den utbågnad på sidan som en ballong.
Den läcker som fasiken dessutom då man ska hälla ur den och munstycket som kom med var värdelöst.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Varifrån har du fått att stål inte ”tål bensin”?
Bensintankar har gjorts i stål sedan…sedan…. minst T-fordens tid.
Numera är de i plast för att passa i de små utrymmen som finns.
Protte
Bensintankar har gjorts i stål sedan…sedan…. minst T-fordens tid.
Numera är de i plast för att passa i de små utrymmen som finns.
Protte
Det är inte så att stål inte "tål bensin". Men det är en fråga om att stålet reagerar kemiskt med bensin (speciellt med diesel) och fördärvar bensinen. Således duger dom inte för långvarig förvaring av bränsle.
Vidare har jag läst att dessa gamla jerrykannor var ofta målade på insidan av denna orsak och menade för att hålla bränsle i 1-2 veckor, inte flera månader.Har man bränsle i dom för länge löses färgen upp och flagnar av.
Jag har hört om flera som fått bränslet förstört då dom förvarat det flera månader i jeepdunkar i stål.
I jättestora farmartankar är inte detta ett problem eftersom volymen bränsle är så stor i förhållande till tankens yta att det inte nämnvärt påverkar bränslet. Men då vi talar om att förvara 10-20 liter är det annorlunda.
Vidare har jag läst att dessa gamla jerrykannor var ofta målade på insidan av denna orsak och menade för att hålla bränsle i 1-2 veckor, inte flera månader.Har man bränsle i dom för länge löses färgen upp och flagnar av.
Jag har hört om flera som fått bränslet förstört då dom förvarat det flera månader i jeepdunkar i stål.
I jättestora farmartankar är inte detta ett problem eftersom volymen bränsle är så stor i förhållande till tankens yta att det inte nämnvärt påverkar bränslet. Men då vi talar om att förvara 10-20 liter är det annorlunda.
Vet inte om det är sant - men påstås inte den "nya" bensinen/dieseln överlag hålla mindre länge pga. att mer bioprodukter är inblandade? Kanske inte värt att lagra stora mängder längre tider...DennisCA skrev:Det är inte så att stål inte "tål bensin". Men det är en fråga om att stålet reagerar kemiskt med bensin (speciellt med diesel) och fördärvar bensinen. Således duger dom inte för långvarig förvaring av bränsle.
Vidare har jag läst att dessa gamla jerrykannor var ofta målade på insidan av denna orsak och menade för att hålla bränsle i 1-2 veckor, inte flera månader.Har man bränsle i dom för länge löses färgen upp och flagnar av.
Jag har hört om flera som fått bränslet förstört då dom förvarat det flera månader i jeepdunkar i stål.
I jättestora farmartankar är inte detta ett problem eftersom volymen bränsle är så stor i förhållande till tankens yta att det inte nämnvärt påverkar bränslet. Men då vi talar om att förvara 10-20 liter är det annorlunda.
https://www.aspen.se/kunskap/kunskapsbank/e10-bensin/
Bytte de inte till plast också för att ståltankarna faktiskt rostade utifrån?prototypen skrev:
Har själv fått laga 2 bensintankar på bil pga yttre påverkan. Plast är ju i alla avseende bättre i svenskt klimat.
H heimlaga skrev:
Hej heimlagaF fribygg skrev:
Du skriver ” Allt som myndigheterna inte vet lider de inte av”
Det finns en ”annan sida av myntet”
”Lidandet” kan drabba den som förvarar bränslet (eller omgivningen) vid en brand eller att det blir ett läckage från kärlen.
Dels genom omfattningen av ”skadan”
Dels om myndigheterna eller ett försäkringsbolag behöva granska omständigheterna kring ”skadan”. Då kan det vara en stor skillnad gällande konsekvenserna.
Min uppfattning är att bestämmelserna inte är för att myndigheterna eller försäkringsbolag vill göra livet komplicerat, utan för att minska konsekvenser om något händer.
Du kan köra bil hela ditt liv utan att krockkudden eller säkerhetsbältet har behövts, men händer något så minskas oftast konsekvenserna.
Så gäller det även med kraven på förvaring.
Ja det också. Gällande jerrykannor så undrar jag dock om nya kannor är OK fast dom är stål, för dom är förmodligen pulverlackade insidan och ut och det är mcyket mera bränsletåligt än gamla jerrykannor med gammaldags färg.@ @ndreas skrev:
Eller jeepdunkar som dom kallas i Sverige.
Det gäller främst att man tankar rätt diesel. Ska du långtidsförvara är det blankdiesel du ska ha.DennisCA skrev:
Får man inte tag på det, så bör man försöka sikta på att omsätta lagret av bränsle, så det inte bryts ner för mycket. Ungefär som man ska göra med ett stort lager mat.
Jag tror plast är säkrare kort än jeepdunkar i metall, och jag tycker de är smidigare att hantera med (har en hel del erfarenhet av att tanka från dunk...). Det var i alla fall en hel del rostflagor i botten på mina jeepdunkar. Kändes inte bra.
Jag hade i alla fall inte köpt nya i metall om jag skulle behöva utöka lagret.
Det är nog mest bensin för min del, 4 och 2 takt som det gäller. Jag ogillar plasten så helst metall, så därför försöker jag sätta mig in i vilken sorts metall man ska satsa på. Aluminium låter som det säkraste kortet.
Jag vet inte om dina tankar var nya eller gamla?
Jag vet inte om dina tankar var nya eller gamla?