F fribygg skrev:
Du får kika efter beboeliga hus i Osby istället, där finns det ett utbud för 1-1,5mille som kanske är möjliga att köpa även om du bara har en(1) lön på 277 000kr/år
Man får inte ens låna en miljon med en sådan lön även om man har handpenningen. Var ska alla människor jobba som flyttar till Osby. Jag köpte hus i mellersta Skåne 2015. Fullt beboeligt, inget att fixa förutom att göra det personligt. 500.000, idag är det värt mer än 4 gånger så mycket. Idag hade jag inte kunnat köpa det om jag så tredubblade min lön.
 
C Ceci skrev:
Man får inte ens låna en miljon med en sådan lön även om man har handpenningen. Var ska alla människor jobba som flyttar till Osby. Jag köpte hus i mellersta Skåne 2015. Fullt beboeligt, inget att fixa förutom att göra det personligt. 500.000, idag är det värt mer än 4 gånger så mycket. Idag hade jag inte kunnat köpa det om jag så tredubblade min lön.
Sluta nu svamla. Du får låna en miljon om du har insatsen. Säger de till dig att du inte får låna en miljon om du inte gjort bort dig med dåliga lån så byt bank.
Exemplet är ett hus med driftkostnad på 43000 om året med 2 småbarn 109kvm.

Beräknat på 277 000 bruttolön per år. Som du ser så drog jag upp räntan till 10%
Skärmdump av en lånekalkylator visar uppskattad slutpris på bostad på 1 000 000 kr, kontantinsats och testad ränta på 10%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Beror mer på område än vad man är villig att göra själv.
Om man saknar förmågan att köpa eller bygga hus man har råd med får man får bli kvar i lgh, svårare än så är det väl inte?
Som det skrivs något längre upp i denna tråd, det finns trakter och samhällen även i södra Sverige där vanliga permanenthus har ett prisläge klart under 2 mille, i vissa fall under 1 och då går det ju att spara och till och med betala fastigheten kontant om man i familjen med 2 medianinkomsten har målet att bo i villa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag säger dagisfröken och då får jag genast veta vem som är förskollärare.

Nen OT kan jag inte förstå hur ett par med heltidsarbete och ”normalt” antal barn inte har råd att köpa hus.
Det förstår jag inte heller. Eller jo jag förstår, dom prioriterar fel. Så egentligen så har dom ju råd. Alla har råd att köpa hus om man prioriterar rätt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man saknar förmågan att köpa eller bygga hus man har råd med får man får bli kvar i lgh, svårare än så är det väl inte?
Som det skrivs något längre upp i denna tråd, det finns trakter och samhällen även i södra Sverige där vanliga permanenthus har ett prisläge klart under 2 mille, i vissa fall under 1 och då går det ju att spara och till och med betala fastigheten kontant om man i familjen med 2 medianinkomsten har målet att bo i villa.
Nog rätt många som inte kan tänka sig att bo i södra Sverige efter vad som skedde 1520 i Stockholm. Jag är en av dem.

Sedan så finns det 9 restauranger i Stockholm med global mästerklass i White guide. I Skåne finns det typ 1
 
  • Gilla
  • Haha
LoweW och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nog rätt många som inte kan tänka sig att bo i södra Sverige efter vad som skedde 1520 i Stockholm. Jag är en av dem.

Sedan så finns det 9 restauranger i Stockholm med global mästerklass i White guide. I Skåne finns det typ 1
Fast sen är det ju stockholmare som drivit upp priserna på hela östkusten i skåne. Så visst finns det väldigt många från stockholm som kommit ner. Åhus hade vad jag hörde nästan bara sthlmare i den "fina" delen.

Nån av byarna på österlen är nästan uteslutande sommarstugor för sthlmare.

En del av de är riktigt bra, en del av de kan ju åka hem till sthlm igen lite som med alla människor =)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nog rätt många som inte kan tänka sig att bo i södra Sverige efter vad som skedde 1520 i Stockholm. Jag är en av dem.

Sedan så finns det 9 restauranger i Stockholm med global mästerklass i White guide. I Skåne finns det typ 1
Lite långsint? Det finns gott om ännu billigare hus i Västerdalarna, borde ju passa bättre då. Men riktigt bra restauranger lyser mig med sin frånvaro.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Lite långsint? Det finns gott om ännu billigare hus i Västerdalarna, borde ju passa bättre då. Men riktigt bra restauranger lyser mig med sin frånvaro.
Jag hade inte flyttat till dalarna om jag hade varit som anders om han är sån i verkligheten. Det brukar sluta med att de får flytta igen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nog rätt många som inte kan tänka sig att bo i södra Sverige efter vad som skedde 1520 i Stockholm. Jag är en av dem.

Sedan så finns det 9 restauranger i Stockholm med global mästerklass i White guide. I Skåne finns det typ 1
Sthlm ligger i södra Sverige. Huvuddelen av befolkningen bor i Göta och Svealand och om man av historiska skäl vill bo i norr eller 500 år efteråt är rädd för dansken kan man lämpligen titta i inlandet norr dalälven och söder umeälven där priserna brukar vara lägre än vid kusten och risken för danska och ryska fartyg är betydligt mindre än i dina hemtrakter.
Tråden heter "Hur har 'alla' råd att köpa hus?" och jag förstår inte riktigt vad restaurangtillgången i sthlm eller hur krogarna är klassade har nått med trådens ämne att göra?

Kan man inte köpa befintligt får man bygga nytt, förslagsvis med egna händer, det är inte alla givet att kunna leja bort grävning, betong, snickeri, plåt, vvs, måleri osv. och med dagens tillgång till mtrl och verktyg är det inte så svårt att bygga sitt hus.
Den kommunala byråkratin och Boverkets krav kan vara en lika stor utmaning som själva husbygget, men finns viljan är det fullt möjligt att bygga för sitt och familjens behov.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Kan man inte köpa befintligt får man bygga nytt,

Hade gärna byggt nytt men det finns inga tomter där vi vill bo.
 
F Fideliox skrev:
Hade gärna byggt nytt men det finns inga tomter där vi vill bo.
Nä det är rätt vanligt, funderat på att köpa en befintlig fastighet och stycka av en tomt för nybygge?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast sen är det ju stockholmare som drivit upp priserna på hela östkusten i skåne. Så visst finns det väldigt många från stockholm som kommit ner. Åhus hade vad jag hörde nästan bara sthlmare i den "fina" delen.

Nån av byarna på österlen är nästan uteslutande sommarstugor för sthlmare.

En del av de är riktigt bra, en del av de kan ju åka hem till sthlm igen lite som med alla människor =)
fyfan förrädare ;)
 
F fribygg skrev:
Sthlm ligger i södra Sverige. Huvuddelen av befolkningen bor i Göta och Svealand och om man av historiska skäl vill bo i norr eller 500 år efteråt är rädd för dansken kan man lämpligen titta i inlandet norr dalälven och söder umeälven där priserna brukar vara lägre än vid kusten och risken för danska och ryska fartyg är betydligt mindre än i dina hemtrakter.
Tråden heter "Hur har 'alla' råd att köpa hus?" och jag förstår inte riktigt vad restaurangtillgången i sthlm eller hur krogarna är klassade har nått med trådens ämne att göra?

Kan man inte köpa befintligt får man bygga nytt, förslagsvis med egna händer, det är inte alla givet att kunna leja bort grävning, betong, snickeri, plåt, vvs, måleri osv. och med dagens tillgång till mtrl och verktyg är det inte så svårt att bygga sitt hus.
Den kommunala byråkratin och Boverkets krav kan vara en lika stor utmaning som själva husbygget, men finns viljan är det fullt möjligt att bygga för sitt och familjens behov.
Bara en tomt i Stockholm kostar runt 10 miljoner i attraktivt område. En granntomt till mina föräldrar blev avstyckad. Tomten där orginalhuset står fick 600 kvadrat och nya tomten 400 kvadrat eller liknande gick för 8 miljoner om jag inte mins fel. Det har nog inte ALLA råd med. Sedan ska man ha råd bygga hus på tonten. När allt är klart har man ändå bara ett nybygge när alla grannar har charmanta kåkar från 1920
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Lite långsint? Det finns gott om ännu billigare hus i Västerdalarna, borde ju passa bättre då. Men riktigt bra restauranger lyser mig med sin frånvaro.
Varje år åker jag och symboliskt hackar loss Skåne från Sverige ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varje år åker jag och symboliskt hackar loss Skåne från Sverige ;)
Vi också... Fast från andra hållet
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.