Fan vad skönt det ska bli när 70 och 80 talet kommer tillbaka.
 
  • Wow
sysmali
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi vill absolut inte tillbaka till hur det var på 70 och 80 talet. Vi lider fortfarande av den politiken då nästan inga nya storbolag har skapats sedan 50/60-talet. Jag skulle hävda att vi redan nu har en politik som inte gynnar företagsamhet. jag är orolig för maggans retorik att efter valet kommer mycket av de fria marknadsreformer so gjordes på 90-talet att nystas upp och göra läget ännu sämre.

Edit: det är för övrigt inte bara skattepolitik utan saker som LAS osv
Där är jag enig, men jag tror det är på "majoritetens" löner det är viktigt. Det ska löna sig att arbeta, framförallt att gå från noll till arbete eller att våga satsa på företag och kunna få lönsamhet.

Men jag tror det är de lägre nivåerna detta behövs mest på.

De som har för dålig kompetens för att kunna sälja sina tjänster för en lön som (efter alla skatter och avgifter) går att leva på.

När man väl startat ett (1) företag och skapat sig en buffer. Då är det inte så jävligt att våga starta ett till. Skulle jag säga upp mig och satsa på en idé måste jag först sälja huset, jag har inte råd med mer än 2-3 månader utan lön och har inga pengar att lägga in i ett företag.

Likaså tror jag inte det är höga chefer med 150k i lön som är företagens problem. Inte heller tror jag det som driver folk att bli chefer är lönen. Iallafall inte här där jag jobbar. De jag känner här som blivit högre chefer är förvisso ambitiösa och hyfsat duktiga, men inga supermänniskor (utom några få som verkar vara det). Jag tror det är att rekrytera och behålla duktiga utbildade medarbetare som är problemet. Inte fåtalet chefer och deras ersättningar.

Men, nu är det långt i från topic.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett mer humant skattetryck kan ju vara en lösning också?
Jodå, jag ser att den breda partiöverskridande pensionöverenskommelsen sedan nittiotaletsbörjan och den skattereform som gjordes då för ca 30år sedan nu frångås av sittande regering.

Om arbete och företagande inte lönar sig får allt färre möjlighet att skaffa bostad och vi ser ju nu hur (s) regeringen försöker att manipulera marknaden med riktat stöd till förstagångsköpare när problemet igentligen är att det byggs för lite, skatter och socialförsäkringssystem är utformade så det ej lönar sej att tjäna mer än ca ett basbelopp och du och några andra inte har insett detta ännu utan fortsätter att tjäna och skatta på 'för' stora löneinkomster enl nuvarande system.
 
O OskarJ skrev:
Nyexad förskolelärae, ingångslön på runt 30000kr
Nyexad civilingenjör, ingångslön på 33-35000kr

Visserligen lär löneutvecklingen vara bättre för civilingenjören... men merparten tjänar inte några extremt höga summor.

Så jag skulle nog kunna påstå att det är ganska normalt med en familj där den ena jobbar inom förskolan och en med ett enklare tjänstemannajobb kan ha runt 60-70kkr före skatt.

Skulle snarare påstå att en familj där båda har lägre löner och jobbar med enklare industrijobb eller serviceyrken skiljer sig från mängden genom att ha just lägre inkomster.
Du verkar inte så medveten om verkligheten... nästan inga förskolelärare har utbildning (y) så lön på 30 är Mer undantag än regel.
 
B Bopåzoo skrev:
Du verkar inte så medveten om verkligheten... nästan inga förskolelärare har utbildning (y) så lön på 30 är Mer undantag än regel.
Du är inte heller medveten. Förskollärare har högskoleutbildning, varenda en av dem, faktiskt. Förskolepersonal som saknar förskollärarutbildning kallas för barnskötare, oavsett om de har gymnasieutbildning från barn och fritid eller helt saknar utbildning.
 
  • Gilla
Juicefar och 15 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du är inte heller medveten. Förskollärare har högskoleutbildning, varenda en av dem, faktiskt. Förskolepersonal som saknar förskollärarutbildning kallas för barnskötare, oavsett om de har gymnasieutbildning från barn och fritid eller helt saknar utbildning.
Man säger förskolelärare oavsett utbildning.
Eller om vi nu ska hålla på som dig, ska vi då rabbla upp alla olika kategorier och utbildningar folk inom industrier har? Nä precis man säger industriarbetare.
 
  • Wow
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Unikt namn
B Bopåzoo skrev:
Man säger förskolelärare oavsett utbildning.
Eller om vi nu ska hålla på som dig, ska vi då rabbla upp alla olika kategorier och utbildningar folk inom industrier har? Nä precis man säger industriarbetare.
Kanske gör vissa folk det, men då har de fel(!).
 
  • Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Man säger förskolelärare oavsett utbildning.
Eller om vi nu ska hålla på som dig, ska vi då rabbla upp alla olika kategorier och utbildningar folk inom industrier har? Nä precis man säger industriarbetare.
OT: Dagisfröknar och andra kollektivanställda i kommunal tjänst har nog svårare än de som innehar median lön att köpa hus
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Man säger förskolelärare oavsett utbildning.
Eller om vi nu ska hålla på som dig, ska vi då rabbla upp alla olika kategorier och utbildningar folk inom industrier har? Nä precis man säger industriarbetare.
Du kanske gör det, men ”man” gör det inte. Förskollärare omfattar verkligen inte all personal som arbetar på en förskola. Hur gör du med sjuksköterska och undersköterska?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
1 16386 skrev:
Du kanske gör det, men ”man” gör det inte. Förskollärare omfattar verkligen inte all personal som arbetar på en förskola. Hur gör du med sjuksköterska och undersköterska?
Är man tvungen att åka till sjukhus söker man givetvis hjälp från lokalvårdaren, vård som vård? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 6 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Man säger förskolelärare oavsett utbildning.
Eller om vi nu ska hålla på som dig, ska vi då rabbla upp alla olika kategorier och utbildningar folk inom industrier har? Nä precis man säger industriarbetare.
Nej det gör man inte. Sambon är barnskötare, och kan inte kallas förskollärare för att hon inte har läst 3.5 år för att göra exakt samma jobb som hon gör idag. Nästan alla andra som är där är förskollärare och har högre lön.
I folkmun är de bara lärare.

Jag jobbar inuti en industribyggnad, men jag är ingen industriarbetare alls. Lika lite som säljarna och ingenjörer i samma byggnad.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Man säger förskolelärare oavsett utbildning.
Eller om vi nu ska hålla på som dig, ska vi då rabbla upp alla olika kategorier och utbildningar folk inom industrier har? Nä precis man säger industriarbetare.
Jag säger dagisfröken och då får jag genast veta vem som är förskollärare.

Nen OT kan jag inte förstå hur ett par med heltidsarbete och ”normalt” antal barn inte har råd att köpa hus.
 
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tror det för en stor del av befolkningen är rätt "tajt" mellan de som tjänar "lite" och de som tjänar "rätt bra". Två löner på 30, 60 tillsammans, det är ganska lågt tror jag. Men två löner på 50, 100 tillsammans - det tror jag är en rätt hög lön (även om det i storstäder finns en liten del som tjänar betydligt mer, men statistiskt är det nog rätt liten del trots allt). Iom att de som tjänar 50 betalar mer skatt och sannolikt har både studieskulder och kommit igång senare att jobba så blir nettoskillnaden trots allt rätt liten. En industriarbetare eller en vanlig tjänsteman har nog "ungefär" samma möjligheter att köpa hus. Dessutom är man ju två, så det tar ibland ut varandra, plus att tjänstemän ju behöver vabba lika mycket som alla andra, så alla med barn tappar inkomst. De jag antar har det riktigt svårt map husköp är de som inte har fasta jobb och tar sig runt på bidrag och timjobb. Om man är villig att kavla upp ärmarna och jobba med huset själv (om man kan det) så tror jag att även de med lägre inkomst kan köpa hus, om inte i storstad...
På landsbygden i Skåne kostar obeboeliga hus flera miljoner. Och medianlönen är 277000. Det går inte ihop.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
C Ceci skrev:
På landsbygden i Skåne kostar obeboeliga hus flera miljoner. Och medianlönen är 277000. Det går inte ihop.
Du får kika efter beboeliga hus i Osby istället, där finns det ett utbud för 1-1,5mille som kanske är möjliga att köpa även om du bara har en(1) lön på 277 000kr/år
 
B Bopåzoo skrev:
Du verkar inte så medveten om verkligheten... nästan inga förskolelärare har utbildning (y) så lön på 30 är Mer undantag än regel.
Ungefär hälften av personalen har utbildning (dvs förskolelärare) här och man försöker få upp den andelen.

Barnskötare och vikarier har lägre löner men betydligt färre ansvarsområden och mindre krav på sig kring de pedagogiska delarna samt dokumentation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.