F fribygg skrev:
Men så dum är väl ingen läsare i denna tråd?

Vissa som inte vill eller kan göra ett handtag själva lär få bo i lägenhet hela livet, andra köper nyckelfärdiga hus på orter och adresser de har råd med och lever gott i sina standardhus resten av livet.
Förstår inte vad detta har med det jag sa att göra?
 
B Bopåzoo skrev:
En "normal" familj tjänar runt 40 000 efterskatt om båda jobbar. Max 50 000 efter skatt. Vart har ni fått dessa drömsummor på 70-80 i från? Det är ju inte en "normal" familj.

När man pratar inkomst och inkomst relaterat till tex bolån pratar man alltid före skatt :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
När man pratar inkomst och inkomst relaterat till tex bolån pratar man alltid före skatt :)
Ja det vet jag, men tack för upplysningen ändå (y) en normal familj tjänar fortfarande inte 70-80 före skatt
 
B Bopåzoo skrev:
Ja det vet jag, men tack för upplysningen ändå (y) en normal familj tjänar fortfarande inte 70-80 före skatt
Jodå, alla gör det. Det är bara att göra som jag så är det inga problem... :D
 
Storleken på lönen är väl sekundärt? Det primära är väl vad som är kvar efter allt är betalt och hur många tillgångar kontra skulder man har?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Storleken på lönen är väl sekundärt? Det primära är väl vad som är kvar efter allt är betalt och hur många tillgångar kontra skulder man har?
För banken, om du vill låna, är storleken viktig.
 
  • Haha
Bopåzoo
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Ja det vet jag, men tack för upplysningen ändå (y) en normal familj tjänar fortfarande inte 70-80 före skatt
nja, medellön ligger väll på runt 35 i månaden (vet inte exakta siffran) så nog är den gemensamma normala lönen runt 70.

Våran tex är en arbetar familj.
Jag arbetar på verkstad tjänar ca 45 frugan skolkök 25.
Jag jobbar betydligt mer (timmar) pga våran prioteringar att någon skall kunna hämta barnen hyfsat tidigt från fritids å dagis.

hade det varit vanliga tider hade jag jobbat mindre och hon mer så slutlönen hade blivit ungefär densamma.

något som sätter käppar i mångas hjul idag är skuldkvotstaket, vilket innebär att man ytterst sällan får låna mer än 4,5 gånger årsinkomsten.
Så för våran del med snittlönen får vi låna Ca 3,8M.

En normalvilla hos oss kostar 6-8 miljoner,
Då krävs bra mycket mer än 15% i kontantinsats.
Vi har den villan ändå, pga vi prioriterade det istället för konsumtion av olika saker.
Det är tufft och inte alla är gjorda för det så enkelt är det.
Alla kan inte köpa en Ferrari likaväl som alla inte kan köpa ett hus.
Trots man har samma inkomster i många fall :)
 
  • Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
nja, medellön ligger väll på runt 35 i månaden (vet inte exakta siffran) så nog är den gemensamma normala lönen runt 70.

Våran tex är en arbetar familj.
Jag arbetar på verkstad tjänar ca 45 frugan skolkök 25.
Jag jobbar betydligt mer (timmar) pga våran prioteringar att någon skall kunna hämta barnen hyfsat tidigt från fritids å dagis.

hade det varit vanliga tider hade jag jobbat mindre och hon mer så slutlönen hade blivit ungefär densamma.

något som sätter käppar i mångas hjul idag är skuldkvotstaket, vilket innebär att man ytterst sällan får låna mer än 4,5 gånger årsinkomsten.
Så för våran del med snittlönen får vi låna Ca 3,8M.

En normalvilla hos oss kostar 6-8 miljoner,
Då krävs bra mycket mer än 15% i kontantinsats.
Vi har den villan ändå, pga vi prioriterade det istället för konsumtion av olika saker.
Det är tufft och inte alla är gjorda för det så enkelt är det.
Alla kan inte köpa en Ferrari likaväl som alla inte kan köpa ett hus.
Trots man har samma inkomster i många fall :)
Anser du att din villa är en tillgång eller skuld?
 
JLyck JLyck skrev:
Anser du att din villa är en tillgång eller skuld?
förstår inte frågan riktigt, men idag ligger vi under 50 procent belåning men vi amorterar fortfarande hyfsat enligt min mening.

så jag om jag förstår frågan rätt så anser jag huset som både en tillgång och skuld.
 
M Mikaelzii skrev:
förstår inte frågan riktigt, men idag ligger vi under 50 procent belåning men vi amorterar fortfarande hyfsat enligt min mening.

så jag om jag förstår frågan rätt så anser jag huset som både en tillgång och skuld.
Bara intressant att se hur folk resonerar kring sina hus.
 
JLyck JLyck skrev:
Bara intressant att se hur folk resonerar kring sina hus.

Jo det håller jag med om.
Tämligen vanligt att (framförallt 40-5” talister) att huset skall betala allt.
Bilar båtar renoveringar och lägenheten när man vill sälja huset.
Och på toppen är det förjävligt med all skatt som försvinner…..

ganska skrattretande enligt mig.
Reavinstskatten är inget man betalar själv utan det är en del av vinsten.
Och alla pengar man fått genom åren med ränteavdrag? Det skall man bara få tydligen. 30 procent av kostnaden idag men inte för så många årsen 50 procent.
 
R Rkarlsson skrev:
Sluta nu svamla. Du får låna en miljon om du har insatsen. Säger de till dig att du inte får låna en miljon om du inte gjort bort dig med dåliga lån så byt bank.
Exemplet är ett hus med driftkostnad på 43000 om året med 2 småbarn 109kvm.

Beräknat på 277 000 bruttolön per år. Som du ser så drog jag upp räntan till 10%
[bild]
Jag fick max låna 750.000 med lön på över 300.000 och ett barn oavsett vilken bank. Jag har hög kreditvärdighet och inte ett enda smålån. De kalkylerna är inte de samma bankerna använder i verkligheten. Män får tex låna mer än kvinnor men det syns ju inte i kalkylerna på nätet. Jag tjänade lika mycket som mitt ex men han fick låna 1 miljon trots två barn och en massa andra lån.
Dessutom lånar banker endast ut till utgångspriset av hus. Om det blir budgivning får man själv hosta upp de miljoner extra det kan bli vid budgivningarna. Förra året var alltså en mardröm för husköpare som inte hade några miljoner extra i fickan. Allt är inte svart/vitt inom fastighetsköp. Tex om du har lånelöfte på 2 miljoner huset du vill köpa kostar 1,5 miljoner. Budgivningen slutar på 2 miljoner. Då ber banken dig hosta upp med 500.000 plus handpenningen. Det är inte många som vet det tydligen så det var en del kaos bland husförsäljningarna förra året när budgivningarna ofta dubblade priserna. Det var en hel del bud som sedan inte gick igenom hos bankerna. Jag hade tur och köpte ett hus för många år sedan som låg ute för 1,1 först och jag budade 500 så banken var glada för en gångs skull. Jobbigt att hitta hus inom lånelöftet och sedan säger banken nej pga utgångspriset var för lågt.
 
K Kane skrev:
För banken, om du vill låna, är storleken viktig.
Inte riktigt så jag menade.

Bekanta till oss förstår inte hur folk i min by har råd att spara ihop 3-400.000kr för en kontantinsats utan att först sälja sitt egna boende. Men där sitter dom, med senaste iPhone gärna med dyra abonnemang, en tv i vart rum, en del streamingtjänster osv. Bara massa utgifter och skulder, men inga tillgångar. Ja, då är det nog svårt att förstå hur folk har råd med kontantinsats utan att sälja sitt hus först.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Sambeskattning brukades kallas kvinnofälla, inte rättvisa. Det funkade så på 70-talet man la ihop inkomsterna så fick man 80-90% i marginalskatt och det lönade sig inte för kvinnan att arbeta alls.

Rättvisan har man löst genom att ha så låga tak i alla socialförsäkringar så i princip alla slår i dem oavsett inkomst, kostnaden följer däremot inkomsten!
Sambeskattningen avskaffades 1971.
80% marginalskatt fanns kvar en bra bit inpå 80-talet
 
C Ceci skrev:
Jag fick max låna 750.000 med lön på över 300.000 och ett barn oavsett vilken bank. Jag har hög kreditvärdighet och inte ett enda smålån. De kalkylerna är inte de samma bankerna använder i verkligheten. Män får tex låna mer än kvinnor men det syns ju inte i kalkylerna på nätet. Jag tjänade lika mycket som mitt ex men han fick låna 1 miljon trots två barn och en massa andra lån.
Dessutom lånar banker endast ut till utgångspriset av hus. Om det blir budgivning får man själv hosta upp de miljoner extra det kan bli vid budgivningarna. Förra året var alltså en mardröm för husköpare som inte hade några miljoner extra i fickan. Allt är inte svart/vitt inom fastighetsköp. Tex om du har lånelöfte på 2 miljoner huset du vill köpa kostar 1,5 miljoner. Budgivningen slutar på 2 miljoner. Då ber banken dig hosta upp med 500.000 plus handpenningen. Det är inte många som vet det tydligen så det var en del kaos bland husförsäljningarna förra året när budgivningarna ofta dubblade priserna. Det var en hel del bud som sedan inte gick igenom hos bankerna. Jag hade tur och köpte ett hus för många år sedan som låg ute för 1,1 först och jag budade 500 så banken var glada för en gångs skull. Jobbigt att hitta hus inom lånelöftet och sedan säger banken nej pga utgångspriset var för lågt.
Nu undrar jag verkligen vad det är för bank du har talat med... Det är fullständiga påhitt. Man lånar till slutpriser efter en budgivning, innan dess har man lånelöfte för hur långt man kan gå, denna baserar sig såklart på den kontantinsatts man har och ens inkomst. Det är så det går till i verkligheten.
Antingen hade du inte tillräcklig kontantinsatts eller så har du talat med någon i sömnen.
 
  • Gilla
elloffo och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.