1 447 221 läst · 23 918 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
e208 tycker jag inte är så ful men det skaver att man behöver betala extra för alla andra färger än gulmetallic...Johannes Carlsson skrev:Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.
Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.
Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...
Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E
Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e
"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4
Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
Men så ful var ju inte mokkan. Jag fick besked idag att preliminärt kommer min i juni/juli =) Jag kommer fan inte ihåg om jag beställde med grön eller svart huvJohannes Carlsson skrev:Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.
Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.
Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...
Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E
Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e
"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4
Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
Just nu är väl den allra största nackdelen för mig att takräcken kostar hemula äckligt dyra 4000 kr. Det känns inte motiverat riktigt då jag bara ska ha den i 3 år och kommer troligtvis inte ha mokka som nästa bil. Så dieseln får ju gå när jag ska cykla från vissa ställen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Inte så hemsk, men heller inget som tilltalar mig, hyllan i fronten stör mig lite.R Rkarlsson skrev:Men så ful var ju inte mokkan. Jag fick besked idag att preliminärt kommer min i juni/juli =) Jag kommer fan inte ihåg om jag beställde med grön eller svart huv
Just nu är väl den allra största nackdelen för mig att takräcken kostar hemula äckligt dyra 4000 kr. Det känns inte motiverat riktigt då jag bara ska ha den i 3 år och kommer troligtvis inte ha mokka som nästa bil. Så dieseln får ju gå när jag ska cykla från vissa ställen.
[bild]
4000 för ett takräcke är lite väl dyrt, Opel orginal? Är det fixpoint eller clamp i dörröppningen?
Precis och det är kanske därför åsikterna delvis skiljer gällande elbilar.J jocke31 skrev:
Under förhållanden med många start/stop måste en elbil vara perfekt, om man bara bor så det går att ladda
I mitt fall blir det lite tvärt om då det funktionsvärdet blir ganska ointressant.
Åkte i en elbil på landsväg nyligen och då var vägljud/vindbrus högre än i min diesel, däremot med mycket start/stop var elbilen tystare. Så el ger inte alltid tystare bil, utan där är bilkonstruktionen avgörande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 306 inlägg
Jag tycker att vridmomentet i en elbil är mycket värt på landsväg också, när man vill köra om. Där är förvisso min 200 hästars ID4 relativt seg bland elbilar sett, men rappare än de flesta avgasbilar.
Vad gäller kupéljud håller jag med, där är vissa elbilar kassa, men de har ändå bra förutsättningar i vilka ljud de behöver stänga ute. Men alla är som sagt inte bra på det.
Vad gäller kupéljud håller jag med, där är vissa elbilar kassa, men de har ändå bra förutsättningar i vilka ljud de behöver stänga ute. Men alla är som sagt inte bra på det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Då är ändå de flesta elbilar tystare än sina motsvarande dieslar.
Sen är väl frågan också hur mycket mer man hör väg och vindbrus när det inte finns någon brölande motor att dölja det.
Sen är väl frågan också hur mycket mer man hör väg och vindbrus när det inte finns någon brölande motor att dölja det.
Jag var ju egentligen ute efter corsan. Men detta blir nog bra det med, ska ju gå 8 mil om dagen till och från jobbet bara.Johannes Carlsson skrev:
Thules räcke. Clamp säger det.
Får se om man kan hitta något billigare eller om man har tur begagnat. Det är väldigt synd att det inte ens kan sättas en krok för cykelhållare, det hade räckt.
Om vi ska prata om miljöaspekten och effektiviteten så är det nog i städerna som elbilar gör som allra mest nytta. Att starta och stanna ofta eller sitta i bilkö på Essingeleden är de situationer som elbilar är allra bäst på. De drar minimalt i stadstrafik. Och när de står stilla bara runt ett par kW per timme. Och inga avgaser. Motorväg i 120 är förstås också trevligt, men här minskar fördelen mot ICE-bilar en del. En elbil blir betydligt töstigare i hög fart medan effektiviteten hos en modern diesel ökar. Hade en Audi A4 för några år sedan med 170 hk och den gick att köra på 0,5 l/mil på motorväg med jämn fart. Men i stadstrafik var den betydligt törstigare.A AndersS skrev:Precis och det är kanske därför åsikterna delvis skiljer gällande elbilar.
Under förhållanden med många start/stop måste en elbil vara perfekt, om man bara bor så det går att ladda
I mitt fall blir det lite tvärt om då det funktionsvärdet blir ganska ointressant.
Åkte i en elbil på landsväg nyligen och då var vägljud/vindbrus högre än i min diesel, däremot med mycket start/stop var elbilen tystare. Så el ger inte alltid tystare bil, utan där är bilkonstruktionen avgörande.
Har start/stopp i dieseln och det är en nödlösning för att hålla nere utsläppsvärden, så i stadstrafik finns nog inget som idag slår elbilen både gällande utsläpp och smidighet. Även med andra bränslen så är elbilens konstruktion optimal i den trafikmiljön än någon form av motor som använder förbränning.
Och tar vi krasst våra 10 största städer så skulle de få stor effekt att hantera den trafiken med stor del av elfordon. Och ännu mera fokus på att lösa laddningsmöjligheter i de här områdena, dvs tänka i helhet.
Och tar vi krasst våra 10 största städer så skulle de få stor effekt att hantera den trafiken med stor del av elfordon. Och ännu mera fokus på att lösa laddningsmöjligheter i de här områdena, dvs tänka i helhet.
Säger inte emot att det är så i vissa modeller, men ville med inlägget visa på att det inte behöver vara eldrift som ger tystast bil utifrån var den körs och konstruktion. Många av dagens moderna bilar rullar ju inte långt över "tomgångsnivå" på landsväg och har kanske laminerade rutor med dämpande innerskärmar, men självklart också beroende av däcksval. Jag kan ju jämföra med hur bilarna var från 60-70-tal.Johannes Carlsson skrev:
Kör man dessutom alltid med radio/spotify på som min tolkning är att merparten gör i bilar, tja vad är det som hörs.
Försöker hålla en objektiv vinkling av vad som påverkar.
Redigerat:
Det är lustigt att man tydligen bara "får" ha en bensinbil till långresor om man samtidigt har en elbil, men om man åker kollektivt istället för med elbil "får" man inte ha en bensinbil för långresorna?J jocke31 skrev:
Haka inte upp dig på enstaka skrivningar, du får ha hur många bilar du vill oberoende av drivkälla.N Nerre skrev:
Även motorcykel att lufta lite när tillfälle så ges.