J jocke31 skrev:
Själv har jag 270 hästar i min elbil. Det är mycket trevligare än 100 hk i en ICE-bil, tro mig. :D

(Dessutom går den att få med 487 el-hästar om man har lite extra bråttom).
Haha kan tänka mig det med tanke på att ynka 100 känns hyfsat snabbt vid rödljusen :D
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Haha kan tänka mig det med tanke på att ynka 100 känns hyfsat snabbt vid rödljusen :D
Vilka rödljus, 1% av körning och 90% landsväg, Tror vi har 10-talet trafikljus ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.

Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.

Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...

Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E

Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e

"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4

Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
e208 tycker jag inte är så ful men det skaver att man behöver betala extra för alla andra färger än gulmetallic... :rolleyes:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju dom som är mer clean än andra, Cupra Born tyckte jag var ganska schysst, bara heads up displayen och menyn jag inte kände mig bekväm med.

Största jag känner är räckvidden som är en ny parameter att ta hänsyn till som inte va där tidigare. Och att det blir så himla dyrt om man vill upp över 500km WLTP.

Jag får sålla bort en del på grund av att dom bara är fula, en del är lite väl dyra, och en del helt löjlig räckvidd (t.ex. Mazda MX-30 och Honda-e) 300km WLTP får jag nog se som minimum om jag ändå har en andrabil. Sen ska det duga för 2 vuxna och en bakåtvänd barnstol...

Överväger:
Renault Mégane E-tech
Kia Niro EV
Cupra born
Opel Corsa E

Överväger men onödigt dyra?:
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq coupe
Tesla model 3 LR
BMW i4
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Coupé
Polestar 2?
Mustang mach-e

"Fulförbud"
Kona
EV6
Ioniq 5
e-208
e-2008
Mini e
Mokka-e
Alla Mercedes
ë-C4
C40
ID3
ID4

Kanske finns fler jag glömt? Och sen ska dom gå att få tag på. BMW i4 är väl typ 2024 leverans eller så
Men så ful var ju inte mokkan. Jag fick besked idag att preliminärt kommer min i juni/juli =) Jag kommer fan inte ihåg om jag beställde med grön eller svart huv :D

Just nu är väl den allra största nackdelen för mig att takräcken kostar hemula äckligt dyra 4000 kr. Det känns inte motiverat riktigt då jag bara ska ha den i 3 år och kommer troligtvis inte ha mokka som nästa bil. Så dieseln får ju gå när jag ska cykla från vissa ställen.
R.0306d36a8e5e4eef3d6b31ee240699c5
 
A AndersS skrev:
Vilka rödljus, 1% av körning och 90% landsväg, Tror vi har 10-talet trafikljus ;)
I Sthlm är det ungefär 97% rödljus, resten är enkelriktat. :cool:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men så ful var ju inte mokkan. Jag fick besked idag att preliminärt kommer min i juni/juli =) Jag kommer fan inte ihåg om jag beställde med grön eller svart huv :D

Just nu är väl den allra största nackdelen för mig att takräcken kostar hemula äckligt dyra 4000 kr. Det känns inte motiverat riktigt då jag bara ska ha den i 3 år och kommer troligtvis inte ha mokka som nästa bil. Så dieseln får ju gå när jag ska cykla från vissa ställen.
[bild]
Inte så hemsk, men heller inget som tilltalar mig, hyllan i fronten stör mig lite.

4000 för ett takräcke är lite väl dyrt, Opel orginal? Är det fixpoint eller clamp i dörröppningen?
 
J jocke31 skrev:
I Sthlm är det ungefär 97% rödljus, resten är enkelriktat. :cool:
Precis och det är kanske därför åsikterna delvis skiljer gällande elbilar.
Under förhållanden med många start/stop måste en elbil vara perfekt, om man bara bor så det går att ladda;)
I mitt fall blir det lite tvärt om då det funktionsvärdet blir ganska ointressant.
Åkte i en elbil på landsväg nyligen och då var vägljud/vindbrus högre än i min diesel, däremot med mycket start/stop var elbilen tystare. Så el ger inte alltid tystare bil, utan där är bilkonstruktionen avgörande.
 
Jag tycker att vridmomentet i en elbil är mycket värt på landsväg också, när man vill köra om. Där är förvisso min 200 hästars ID4 relativt seg bland elbilar sett, men rappare än de flesta avgasbilar.

Vad gäller kupéljud håller jag med, där är vissa elbilar kassa, men de har ändå bra förutsättningar i vilka ljud de behöver stänga ute. Men alla är som sagt inte bra på det.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Då är ändå de flesta elbilar tystare än sina motsvarande dieslar.
Sen är väl frågan också hur mycket mer man hör väg och vindbrus när det inte finns någon brölande motor att dölja det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inte så hemsk, men heller inget som tilltalar mig, hyllan i fronten stör mig lite.

4000 för ett takräcke är lite väl dyrt, Opel orginal? Är det fixpoint eller clamp i dörröppningen?
Jag var ju egentligen ute efter corsan. Men detta blir nog bra det med, ska ju gå 8 mil om dagen till och från jobbet bara.

Thules räcke. Clamp säger det.

Får se om man kan hitta något billigare eller om man har tur begagnat. Det är väldigt synd att det inte ens kan sättas en krok för cykelhållare, det hade räckt.
 
A AndersS skrev:
Precis och det är kanske därför åsikterna delvis skiljer gällande elbilar.
Under förhållanden med många start/stop måste en elbil vara perfekt, om man bara bor så det går att ladda;)
I mitt fall blir det lite tvärt om då det funktionsvärdet blir ganska ointressant.
Åkte i en elbil på landsväg nyligen och då var vägljud/vindbrus högre än i min diesel, däremot med mycket start/stop var elbilen tystare. Så el ger inte alltid tystare bil, utan där är bilkonstruktionen avgörande.
Om vi ska prata om miljöaspekten och effektiviteten så är det nog i städerna som elbilar gör som allra mest nytta. Att starta och stanna ofta eller sitta i bilkö på Essingeleden är de situationer som elbilar är allra bäst på. De drar minimalt i stadstrafik. Och när de står stilla bara runt ett par kW per timme. Och inga avgaser. Motorväg i 120 är förstås också trevligt, men här minskar fördelen mot ICE-bilar en del. En elbil blir betydligt töstigare i hög fart medan effektiviteten hos en modern diesel ökar. Hade en Audi A4 för några år sedan med 170 hk och den gick att köra på 0,5 l/mil på motorväg med jämn fart. Men i stadstrafik var den betydligt törstigare.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Har start/stopp i dieseln och det är en nödlösning för att hålla nere utsläppsvärden, så i stadstrafik finns nog inget som idag slår elbilen både gällande utsläpp och smidighet. Även med andra bränslen så är elbilens konstruktion optimal i den trafikmiljön än någon form av motor som använder förbränning.
Och tar vi krasst våra 10 största städer så skulle de få stor effekt att hantera den trafiken med stor del av elfordon. Och ännu mera fokus på att lösa laddningsmöjligheter i de här områdena, dvs tänka i helhet.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är ändå de flesta elbilar tystare än sina motsvarande dieslar.
Sen är väl frågan också hur mycket mer man hör väg och vindbrus när det inte finns någon brölande motor att dölja det.
Säger inte emot att det är så i vissa modeller, men ville med inlägget visa på att det inte behöver vara eldrift som ger tystast bil utifrån var den körs och konstruktion. Många av dagens moderna bilar rullar ju inte långt över "tomgångsnivå" på landsväg och har kanske laminerade rutor med dämpande innerskärmar, men självklart också beroende av däcksval. Jag kan ju jämföra med hur bilarna var från 60-70-tal.
Kör man dessutom alltid med radio/spotify på som min tolkning är att merparten gör i bilar, tja vad är det som hörs.
Försöker hålla en objektiv vinkling av vad som påverkar.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tycker du resonerar helt rätt. Skaffa en billigare elbil som klarar av vardagssituationerna och använd en dieselbil/bensinbil till långresorna.
Det är lustigt att man tydligen bara "får" ha en bensinbil till långresor om man samtidigt har en elbil, men om man åker kollektivt istället för med elbil "får" man inte ha en bensinbil för långresorna?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är lustigt att man tydligen bara "får" ha en bensinbil till långresor om man samtidigt har en elbil, men om man åker kollektivt istället för med elbil "får" man inte ha en bensinbil för långresorna?
Haka inte upp dig på enstaka skrivningar, du får ha hur många bilar du vill oberoende av drivkälla.
Även motorcykel att lufta lite när tillfälle så ges.;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.