A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bevisläget är ju hopplöst så jag undrar om det ens finns tingsrättsdomar. Man måste vara bra obegåvad för att försöka driva krav på ersättning för skador på ens träd efter grannens kapning av rötter. Det börjar redan vid att det är svårt att visa på uppsåt eller oaktsamhet, att ens rotkapning har skett och det knepigaste av allt, att det orsakar en ekonomisk skada. Det tar inte sällan minst 10-20 år mellan rotkapningen och att trädet börjar visa tydliga symptom. Lycka till att visa det tydliga orsakssambandet mellan kapning och trädets ålderströtthet 20 år senare.
inte om man förgiftar roten vid kapningen..
så har någon motiv för detta så är det ändå svårt att bevisa..
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
inte om man förgiftar roten vid kapningen..
så har någon motiv för detta så är det ändå svårt att bevisa..
Fantasifullt men långt ifrån JB 3:2.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fantasifullt men långt ifrån JB 3:2.
Nja det kan man anse..
Men använder man sig av detta för att bli fri grannens träd.. Så är det ypperligt..
Lite giftigt som man ser till att rötterna suger upp så är det dött inom kort..
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Nja det kan man anse..
Men använder man sig av detta för att bli fri grannens träd.. Så är det ypperligt..
Lite giftigt som man ser till att rötterna suger upp så är det dött inom kort..
Alltså JB 3:2 ger rätt att kapa rötterna, inte att förgifta dem. Jag tror inte TS granne har förgiftat några rötter.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alltså JB 3:2 ger rätt att kapa rötterna, inte att förgifta dem. Jag tror inte TS granne har förgiftat några rötter.
skrev jag det?
Nu får du nog läsa igen... ;)
 
Maskintok skrev:
skrev jag det?
Nu får du nog läsa igen... ;)
With all due respect.

Vi är många som inte förstår vad du menar …”läsa mellan raderna” etc. Trådar som blir onödigt långa och oftast tråkiga och skribenter försvinner efterhand.
Tar du inte nån som helst självkritik i att många ständigt ifrågasätter dig?
Istället för att pudla (har aldrig sett) vid direkta fel (typ NATO på randen av konkurs) vrider du dig undan och ändrar åsikt precis så mycket för att inte tappa ansiktet.
Det tillför varken TS eller BH generellt något mervärde.
 
  • Gilla
mojjen och 8 till
  • Laddar…
A
Z Zodde skrev:
With all due respect.

Vi är många som inte förstår vad du menar …”läsa mellan raderna” etc. Trådar som blir onödigt långa och oftast tråkiga och skribenter försvinner efterhand.
Tar du inte nån som helst självkritik i att många ständigt ifrågasätter dig?
Istället för att pudla (har aldrig sett) vid direkta fel (typ NATO på randen av konkurs) vrider du dig undan och ändrar åsikt precis så mycket för att inte tappa ansiktet.
Det tillför varken TS eller BH generellt något mervärde.
håll dig till tråden..
Och när argumenten är slut då kommer påhoppen...
 
  • Haha
Grindstolpe och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
håll dig till tråden..
Och när argumenten är slut då kommer påhoppen...
Tar du detta som ett påhopp? Det är bara reflektioner från en läsare som inte har nåt att tillföra i sakfrågan. Dvs den stora tysta majoriteten som läser men inte känner permanent skrivklåda.
Jag argumenterar bara i sak i ämnen jag har hyfsad koll på . Det borde fler göra
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
A
och trådens argument?
 
Maskintok skrev:
håll dig till tråden..
Och när argumenten är slut då kommer påhoppen...
Var är påhoppet?
 
A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var är påhoppet?
hoppet?
Det är väl det som TS har nu när denne sitter och planerar för allt som skall planteras för att slippa se grannen..
 
Maskintok skrev:
hoppet?
Det är väl det som TS har nu när denne sitter och planerar för allt som skall planteras för att slippa se grannen..
Va?
 
A
grannen vill såga ner trädet..
Ja går TS med på det så bör det ju ersättas..
vem vill mista känslan av ett träd eller skuggan och svalkan..
samt kanske flinet i ansiktet när löven eller barren invaderar grannens gräsmatta... ;)

Eller några sköna kottar som letar sig in i gräsklipparen.. ;)
 
Claes Sörmland
När barren finner marken och lägger sig förnans djup. Då står trädägaren i egen person och gapar. Så lilla frö ogräset vad som menas. Forumets James Joyce i bacci skålar.
 
  • Gilla
  • Haha
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så svårt egentligen, att såga ner hela trädet är relativt billigt.

Högsta domstolen har satt pris på det.

NJA 2015 s. 199
En person har olovligen avverkat fyra uppvuxna tallar på en annan persons villafastighet. Gärningen har bedömts som skadegörelse av normalgraden och påföljden har bestämts till böter. Vid en beräkning av skadeståndet har det inte ansetts möjligt att återanskaffa likvärdiga träd. Skadeståndet har därför, utöver vedvärdet, bestämts med utgångspunkt i en uppskattning av fastighetens minskade försäljningsvärde.

HD ändrar på det sättet hovrättens domslut, att domstolen dels bedömer P.L:s gärning som skadegörelse enligt 12 kap. 1 § BrB och bestämmer påföljden till 80 dagsböter på 50 kr, dels sätter ned det skadestånd som P.L. ska betala till B.-M.B. till 33 600 kr med ränta enligt 6 § räntelagen från den 24 juni 2010 tills betalning sker.

https://lagen.nu/dom/nja/2015s199
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.