Köptorsken i mig fick ett gott grepp... Har precis beställt en Ooni Karu:ok:
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
:crysmile:(y)
Jag tycker det är lite fusk att använda tomat på burk.. Men helt klart godkänt när man bor i Sverige...
(y)(y)
San marzano på burk är kanon...

Jag bara mosar tomaterna, kokar absolut ingen sås av dem...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P PurreP skrev:
San marzano på burk är kanon...

Jag bara mosar tomaterna, kokar absolut ingen sås av dem...
Balsilika eller oregano?
Dragon går ju det med..
Brukar jag ha på kycklingpizza..
 
Maskintok skrev:
Balsilika eller oregano?
Dragon går ju det med..
Brukar jag ha på kycklingpizza..

Basilika på Margheritan och oregano på Marinaran...

Det är helt galet vad gott nåt så enkelt kan vara, Marinaran är nog min favorit...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P PurreP skrev:
Basilika på Margheritan och oregano på Marinaran...

Det är helt galet vad gott nåt så enkelt kan vara, Marinaran är nog min favorit...
Svartpeppar, lite ost, oregano, god olivolja, lufttorkad skinka, oliver.. Jajemän.. (y)
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Precis, när botten är klar håller man pizzan på spaden mot elden i toppen av ugnen för att få lagom gräddning av toppingen. I den bästa av världar tajmar allting men så är det sällan...

Det viktigaste är annars, den napolitanska dansken...
Det var ju ett väldigt konkret tips som jag ska ta med mig nästa gång.
 
N nybyggarn3 skrev:
Termometern är redan införskaffad. Kanske gubben kan dela med sig om lite tipps angående temperatur och tid?
Vet att han kör högre än vanlig ugn dvs över 300C, sen vänder dem pga värmeskillnad efter halvstorlek. Vi var på lilla Napoli Falkenberg i somras, de kör ju typ 450g 50 sekunder. Så allting mellan 300-450 fungerar. Sedan grillningen skiljt ju på tjocklek och vad man vill ha. Vet att det var problem för honom över 400C då det lösa mjölet började brinna..
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Jag har också en ooni-ugn sedan ett par år, körde först med pellets men bytte senare till en gasbrännare men det är mest av bekvämlighet. Resultatet blir ungefär lika oavsett om man kör ved/gasol/pellets egentligen. Riktigt roliga ugnar iallafall :)

Kan verkligen rekommendera att skaffa en våg som klarar att mäta under 1g, det underlättar en hel del när man ska väga upp de små mängderna jäst som behövs. Ett riktigt bra kvalitetsmjöl gör också stor skillnad, jag har på senare tid kört på antingen Ramlösa Kvarns Tipo 00 som finns lite överallt eller på Caputo Pizzeria som man kan köpa från bland annat Lilla Napoli numera (https://www.lillanapoli.se/Kategori/mjol). Brukar försöka ha drygt 400 grader på stenen innan jag sätter in pizzan. Tycker också att torrjäst är lite lättare att få till än färsk jäst men det är nog en smaksak också.

Just ja, glömt nästan. Att baka ut pizzan på durumvete istället för vanligt mjöl gjorde en enorm skillnad för mig. Har man kvar överflöd av vanligt mjöl när man skickar in den i ugnen så finns en risk att mjölet bränns och blir trist. Med durumvete så blir det i princip inget överflöd på pizzan när man sen skjutsar in den i ugnen.

Här är ett recept som jag brukar köra, har tweakat fram och tillbaka en del men det här tycker jag blir riktigt bra. Brukar lägga in degen i kylen typ 30 min innan den ska bakas ut så brukar den bli lite mer lätthanterlig.

Skärmbild av PizzApp med ingredienser och proportioner för att baka neapolitansk pizzadeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat på senaste pizzan med detta recept. Det är ju olika vad man gillar såklart men den här blev jag rätt nöjd med :)

Hemmagjord pizza med bubblande ost och tomat på en stål ugnsställning, ytterligare en pizza i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Litengubbe och 4 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Jag har också en ooni-ugn sedan ett par år, körde först med pellets men bytte senare till en gasbrännare men det är mest av bekvämlighet. Resultatet blir ungefär lika oavsett om man kör ved/gasol/pellets egentligen. Riktigt roliga ugnar iallafall :)

Kan verkligen rekommendera att skaffa en våg som klarar att mäta under 1g, det underlättar en hel del när man ska väga upp de små mängderna jäst som behövs. Ett riktigt bra kvalitetsmjöl gör också stor skillnad, jag har på senare tid kört på antingen Ramlösa Kvarns Tipo 00 som finns lite överallt eller på Caputo Pizzeria som man kan köpa från bland annat Lilla Napoli numera ([länk]). Brukar försöka ha drygt 400 grader på stenen innan jag sätter in pizzan. Tycker också att torrjäst är lite lättare att få till än färsk jäst men det är nog en smaksak också.

Just ja, glömt nästan. Att baka ut pizzan på durumvete istället för vanligt mjöl gjorde en enorm skillnad för mig. Har man kvar överflöd av vanligt mjöl när man skickar in den i ugnen så finns en risk att mjölet bränns och blir trist. Med durumvete så blir det i princip inget överflöd på pizzan när man sen skjutsar in den i ugnen.

Här är ett recept som jag brukar köra, har tweakat fram och tillbaka en del men det här tycker jag blir riktigt bra. Brukar lägga in degen i kylen typ 30 min innan den ska bakas ut så brukar den bli lite mer lätthanterlig.

[bild]

Resultat på senaste pizzan med detta recept. Det är ju olika vad man gillar såklart men den här blev jag rätt nöjd med :)

[bild]
Tack för flera konkreta tipps. Än så länge bakar jag degen med vanligt vetemjöl special. Ska definitivt prova de mjöl du föreslår framöver.

400 grader är lägre än vid mitt förra försök. Ska prova det nästa gång (ikväll :))
 
engs
berisen berisen skrev:
Här är ett recept som jag brukar köra, har tweakat fram och tillbaka en del men det här tycker jag blir riktigt bra. Brukar lägga in degen i kylen typ 30 min innan den ska bakas ut så brukar den bli lite mer lätthanterlig.

[bild]
Har ett recept jag experimenterat lite med efter en grund, men det har olivolja också. Blir bra pizzabotten men nästan omöjlig att hantera när den ska bakas ut för kletigheten, så tänkte börja om.

Laddade hem den där appen nu och ser det är ingen olja alls, har det nått at göra med att kalkylatorn är anpassad för en riktig pizzaugn med högre temp? Om man vill ha olja, är det bara byta lite av vattnet mot oljan?

Kör på förvärmd pizzasten i vanlig ugn, 300C.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.