davveno1 davveno1 skrev:
Vart?
Halebop
 
Rickard.
W whak skrev:
88 kr/månaden för 100/100
Är det en stor förening eller nått sånt? I min förra lägenhet betalade vi 76kr per lägenhet för 1000/1000 vilket är typ en femtedel av vad samma leverantör kan ordna till villor.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det en stor förening eller nått sånt? I min förra lägenhet betalade vi 76kr per lägenhet för 1000/1000 vilket är typ en femtedel av vad samma leverantör kan ordna till villor.
Beror hur man ansluter fastigheterna, en fastighet med xx lägenheter kan ha en fiberanslutning på 1000/1000 som sedan delas av samtliga lägenheter. Så det behöver inte vara likvärdigt. Och om man har fiber eller tråd/ethernet till lägenheten.
 
Rickard.
A AndersS skrev:
Beror hur man ansluter fastigheterna, en fastighet med xx lägenheter kan ha en fiberanslutning på 1000/1000 som sedan delas av samtliga lägenheter. Så det behöver inte vara likvärdigt. Och om man har fiber eller tråd/ethernet till lägenheten.
Ja det kan säkert skilja massor men vi hade 1000/1000 till varje enskild lägenhet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det kan säkert skilja massor men vi hade 1000/1000 till varje enskild lägenhet.
Vad hade du för anslutning i lägenheten rent tekniskt?
 
Rickard.
A AndersS skrev:
Vad hade du för anslutning i lägenheten rent tekniskt?
Vanlig rj45
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vanlig rj45
Japp, då har du koppar/ethernet som fastighetsnät som jag tolkar det och inte egen fiber, där hastigheten anger "inkopplingshastighet".
Vad man sedan får för prestanda och kapacitet beror på fastighetens fiberanslutning, antal lägenheter och och övriga boendes användning. Så om jag gjort rätt antagande är det en helt annan lösning med villafiber där du får en egen "användbar" hastighet som du styr över själv (ja, det finns sedan dimensionering av operatörernas IP-nät/kapacitet men glömmer vi).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det kan säkert skilja massor men vi hade 1000/1000 till varje enskild lägenhet.
Fast frågan är om du haft det om alla lägenheter faktiskt maxat ut sin användning samtidigt.
 
A AndersS skrev:
Japp, då har du koppar/ethernet som fastighetsnät som jag tolkar det och inte egen fiber, där hastigheten anger "inkopplingshastighet".
Vad man sedan får för prestanda och kapacitet beror på fastighetens fiberanslutning, antal lägenheter och och övriga boendes användning. Så om jag gjort rätt antagande är det en helt annan lösning med villafiber där du får en egen "användbar" hastighet som du styr över själv (ja, det finns sedan dimensionering av operatörernas IP-nät/kapacitet men glömmer vi).
Vi har också 1000 / 1000 på rj 45 och det ger 1000 till varje lägenhet.
Vad menas med inkopplingshastighet?
 
A Andy78 skrev:
Vi har också 1000 / 1000 på rj 45 och det ger 1000 till varje lägenhet.
Hela vägen ner till källaren i alla fall. ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Man behöver inte krångla till detta så mycket.

Vid så kallade gruppanslutningar av fastigheter brukar priset per hushåll blir lågt, mycket lågt, och upplevd hastighet hög. Dock delar man på en uppkoppling på ett sätt man inte riktigt gör i ett villafibernät även om det förstås finns flaskhalsar även där, där trafiken aggregeras.

Priserna i de "öppna näten" är inte så konkurrensutsatta som man skulle önska, eller för all del, kan förledas att tro. Det låter fint att alla tjänsteleverantörer kan konkurrera i samma nät, men i praktiken är prisvariationen synnerligen begränsad och det är billigare att lämna det öppna nätet och låsa sig till en leverantör. Det kapar mellanled och du får ett lägre pris. Bhanhof är ett exempel på detta.

300-400kr är inte ovanligt för tex 250/250 i ett öppet nät men jag som sitter inlåst i BH's icke öppna nät tycker det är dyrt eftersom jag betalar 300kr för 1000/1000. De som sitter i en gruppansluten fastighet och betalar 100kr för 250/250 eller kanske är det tillochmed inkluderat i hyran tycker förstås detta är fasansfullt dyrt i jämförelse.......

....men det är ju rätt sällan man kan göra något åt priset, förutom att lämna ett öppet nät där så är möjligt, så kanske är det inte så mycket att ha ågren för ändå...
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hela vägen ner till källaren i alla fall. ;)
Även mot tex bredbandkollen och andra testsiter ute på internet.
 
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Fast frågan är om du haft det om alla lägenheter faktiskt maxat ut sin användning samtidigt.
Det har nog aldrig hänt så vem vet, Det enda jag vet är att jag alltid fick ut där omkring alla gånger jag kollade.
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Även mot tex bredbandkollen och andra testsiter ute på internet.
Rickard. Rickard. skrev:
Det har nog aldrig hänt så vem vet, Det enda jag vet är att jag alltid fick ut där omkring alla gånger jag kollade.
Ja i praktiken funkar det normalt utomordentligt! Jag lyfte mest fram den teoretiska "skillnaden/begränsningen". Men i praktiken är den inte värre än att duschen skulle stanna om alla valde att duscha exakt samtidigt, och det händer ju typ aldrig.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag lyfte mest fram den teoretiska "skillnaden/begränsningen".
Du delar så klart på en begränsad kapacitet med dina grannar även om du har "villafiber". Det är ingen skillnad ur det perspektivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.