Skärmdump av forumdiskussion om att koppla armeringsjärn i betong till jordningsledare. Skärmdump av forumdiskussion om att koppla armeringsjärn i betong till jordningsledare.

det där kan tolkas att elektrikern kan naja armeringsjärn och sedan koppla dom till jordflätan.. jobbsparande iaf :D
 
  • Haha
1
  • Laddar…
L LyckansHus skrev:
Verkligen intressant diskussion och med tanke på att två elektriker gett oss i uppdrag att förbereda vissa saker så är det hela mycket förvirrande, vi frågade ju den ena specifikt om vilka regler som gäller. Vi får se över situationen, det finns ju en hel del annat vi kan förbereda som inte har med elprylar att göra.
Egentligen skulle man ju som någorlunda hemmapulare önska mer sånt på helt laglig väg. Dvs att det skulle vara helt okej att själv förbereda saker i samråd med sin elektriker. Det skulle då kunna vara under förutsättning att:
1. Man planerar anläggningen tillsammans med elektrikern. Elektrikern checkar då av att hemmapularen verkar ha förstått
2. Elektrikern berättar vilket material som ska användas alternativt tillhandahåller material.
3. Elektrikern får syna installationen innan man börjar dölja den allt för mycket med byggskivor.
4. Elektrikern gör inkoppling och kontroller innan anläggningen tas i drift.

Detta skulle nog fungera mycket bra i de flesta fall men elbranschen är säker skraj för att tappa mycket arbetstimmar/inkomster.

Denna procedur är väl den som oftast brukar rekommenderas här på forumet när det dyker upp trådar av hemmapulare som vill hitta genvägar. Det är väl den minst dåliga proceduren.
En sämre variant man ser ansatser till ibland här är ju när frågeställaren själv först vill klura ut vilket material som ska köpas, hur det ska förläggas osv för att sen när allt jobb är gjort ta kontakt med en elektriker som ska komma och ”bara” koppla in. Ett sådant upplägg kan man ju förstå att det inte ör någon seriös elektriker som vill ta sig an
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L LyckansHus skrev:
Verkligen intressant diskussion och med tanke på att två elektriker gett oss i uppdrag att förbereda vissa saker så är det hela mycket förvirrande
Det är väl så enkelt som att de vill ha hjälp med vissa saker och antingen känner de inte till lagstiftningen exakt eller så struntar de helt enkelt bara i den.
 
P pmd skrev:
Att klamra fast en elsladd längs en list eller på en vägg tror jag inte är olagligt. Att montera ett "fast" eluttag är jag dock ganska övertygad om är olagligt
Ja mitt exempel var extremt Jag syftade alltså på att klamra en meter EKK med avsikt att "montera ett 'fast' eluttag" för att sedan ångra sig och ta bort hela rasket innan det fasta eluttaget monterades. Då hävdar jag, rent extremt formellt, att klamrandet av kabeln var ett brott då det var ett elinstallationsarbete av den art en lekman ej får göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent generellt tycker jag lagen är helt ok, trots att vissa delar är som förbudet att gå mot röd gubbe.
Bägge lagstiftningarna har även likheten att de i praktiken saknar straff, även om detta är mer explicit uttryckt i (frånvaron av) lagtexten i fallet med röd gubbe.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Dvs att det skulle vara helt okej att själv förbereda saker i samråd med sin elektriker.
S Stuff skrev:
Det är väl den minst dåliga proceduren.
Jag går ett steg längre och anser att det är en utomordentlig lösning som inte alls är "minst dålig" utan väldigt bra.

Det enda felet med lösningen är att den strikt formellt inte är tillåtet utan rentav brottslig. Med tanke på den totala frånvaron av brottsoffer struntar i alla fall jag fullkomligt i denna, för mig, helt ointressanta detalj.

Att någon någonsin skulle komma att straffas för att efter samråd/uppdrag från sin elektriker exempelvis spikat dosor ser jag som helt otänkbart. Det kommer aldrig att hända, påstår jag.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag går ett steg längre och anser att det är en utomordentlig lösning som inte alls är "minst dålig" utan väldigt bra.

Det enda felet med lösningen är att den strikt formellt inte är tillåtet utan rentav brottslig. Med tanke på den totala frånvaron av brottsoffer struntar i alla fall jag fullkomligt i denna, för mig, helt ointressanta detalj.

Att någon någonsin skulle komma att straffas för att efter samråd/uppdrag från sin elektriker exempelvis spikat dosor ser jag som helt otänkbart. Det kommer aldrig att hända, påstår jag.
Är det verkligen så? :thinking:
Karln ser och läser på forum hur man skall göra trots att man inte får.. ingen har godkänt installationen... Och det händer något som tex en brand... pga elkomponent.. Och familjen är i huset... är det fortfarande inga offer inblandade?

har för mig att det står att vi ska följa lagarna på forumet... Då är det inte okej med installations tips på fasta installationer.. Eller?
 
L LyckansHus skrev:
Verkligen intressant diskussion och med tanke på att två elektriker gett oss i uppdrag att förbereda vissa saker så är det hela mycket förvirrande, vi frågade ju den ena specifikt om vilka regler som gäller. Vi får se över situationen, det finns ju en hel del annat vi kan förbereda som inte har med elprylar att göra.
De elektriker som tycker det är ok att en händig kund/snickare drar slang och sätter dosor gör det nog för att det är ett tråkigt och tidskrävande jobb som oftast har en del ställtider då man ska vänta på att kunden/snickaren har fixat väggar etc. Dessutom vet man förhoppningsvis att det är olagligt, men att riskerna både att åka fast och rent elsäkerhetsmässigt är minimala, så det är en risk man kalkylerar med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är det verkligen så? :thinking:
Karln ser och läser på forum hur man skall göra trots att man inte får.. ingen har godkänt installationen... Och det händer något som tex en brand... pga elkomponent.. Och familjen är i huset... är det fortfarande inga offer inblandade?

har för mig att det står att vi ska följa lagarna på forumet... Då är det inte okej med installations tips på fasta installationer.. Eller?
Det är ju fortfarande bara hypotetiska offer. Ännu har vi inte sett några verkliga sådana, oavsett hur mycket elbranschen klagar på de hemmapulade anläggningarna.
Nästan alla bränder kopplade till el startar i apparater såsom tvättmaskiner, torktumlare, lysrörsarmaturer , kyl och frys, tv och inte minst i spis och ugn.
De fall som branden startat i själva elanläggningen så handare det oftast om riktiga gamla anläggningar (som inte har renoverats.

Det är alltså rent påhittade offer.

Källa:
https://www.elinstallatoren.se/2018/08/elfelen-bakom-svenska-bostadsbrander/
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag går ett steg längre och anser att det är en utomordentlig lösning som inte alls är "minst dålig" utan väldigt bra.

Det enda felet med lösningen är att den strikt formellt inte är tillåtet utan rentav brottslig. Med tanke på den totala frånvaron av brottsoffer struntar i alla fall jag fullkomligt i denna, för mig, helt ointressanta detalj.

Att någon någonsin skulle komma att straffas för att efter samråd/uppdrag från sin elektriker exempelvis spikat dosor ser jag som helt otänkbart. Det kommer aldrig att hända, påstår jag.
Givetvis bygger det då också på att hemmapularen är någolunda händig, påläst och/eller lättlärd för att ett sånt upplägg ska funka. Om elektrikern ska börja lära någon trögskalle från grunden så går det förmodligen snabbare och blir billigare ändå om elektrikern gör alltsammas.

Så för att återknyta till trådstarten så hade nog en dagskurs för husägare inte alls varit en så dum idé :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Det är ju fortfarande bara hypotetiska offer. Ännu har vi inte sett några verkliga sådana, oavsett hur mycket elbranschen klagar på de hemmapulade anläggningarna.
Nästan alla bränder kopplade till el startar i apparater såsom tvättmaskiner, torktumlare, lysrörsarmaturer , kyl och frys, tv och inte minst i spis och ugn.
De fall som branden startat i själva elanläggningen så handare det oftast om riktiga gamla anläggningar (som inte har renoverats.

Det är alltså rent påhittade offer.

Källa:
[länk]
möjligt.
Men varför bryta aktivt mot lagen?
 
S Stuff skrev:
De fall som branden startat i själva elanläggningen så handare det oftast om riktiga gamla anläggningar (som inte har renoverats.
Precis. Rent krasst är det bättre för elsäkerheten att man själv byter ut gamla grejer även om branschlobbyn försöker få det att låta som att det är tvärtom.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Precis. Rent krasst är det bättre för elsäkerheten att man själv byter ut gamla grejer även om branschlobbyn försöker få det att låta som att det är tvärtom.
fullt möjligt.
Men det rättfärdigar inte att bryta emot lagarna ändå eller hur?
 
Maskintok skrev:
möjligt.
Men varför bryta aktivt mot lagen?
Maskintok skrev:
fullt möjligt.
Men det rättfärdigar inte att bryta emot lagarna ändå eller hur?

Så det du oroar dig mest för är att andra bryter mot lagen?
 
A
useless useless skrev:
Så det du oroar dig mest för är att andra bryter mot lagen?
Nä varför vissa väljer att bryta emot lagarna och reglerna på forumet samtidigt och att då inte admin reagerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.