canmichael canmichael skrev:
du har nog rätt att vi alla nästan googlat på priser jag har hittat för tom 195000 kr men det var nog bara ett undantag jag skulle aldrig i mitt liv köpa dyra gillar att byta ut nu och då:cool:
Jag struntade i att googla för även om det skulle finnas finns det hundratals andra saker jag hellre söker efter. Folk lägger pengar på så mycket roliga saker idag som säkert kan se exklusiva ut men om jag lånar någons toa och det hänger ett draperi för 10k skulle jag inte veta det. Snarare undrat varför det inte är glasvägg
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så är det såklart, men just duschdraperier är svåra att hålla rent, möglar lätt och har begränsad livslängd.

Det är nog fräschare att köpa begagnade underkläder, men det gör man inte heller.
Duschdraperier blir bara mögliga om det är dålig ventilation i rummet. Kolla upp fläktsystemet !! Och draperierna går jättebra att tvätta i maskin, om ni inte använder tyngdtäcken som draperi!
 
Cheesen Cheesen skrev:
När vi köpte vår förra bostadsrätt så undrade säljaren om vi ville betala för hatthylla i oljad ek med tillhörande krokuppsättning. För 500:-... Eller om han skulle återmontera den fula som tydligen satt där när dom köpte. Jag som tyckte att hatthylla var oerhört malplacerad och inte alls passade in i hallen i övrigt och tänkt tillverka en ny sa bara kort montera gärna upp den gamla.

När vi fick tillträde så satt ekhyllan där likafullt då den enligt uppgift var fastmålad och inte gick att ta ned... Eftersom vi hade fler renoveringsprojekt såsom kök och alla rum så fick hyllan vänta... Upptäckte efter några månader, när vi hade gäster, att klåparen som monterat hyllan använt skruvar som var så korta att dom bara nådde in i gipset och när vi använde hyllan ordentligt lastad så ramlade den plötsligt ned.. knappt ett märke på väggen och ingen i bekantskapskretsen kunde förstå hur hyllan kunde sitta fast på väggen över huvud taget.

Hyllan med krokar passade ju inte in i lägenheten så den blev sedermera förpassad till stugan där den fortfarande är otroligt fin... Hyllan som var lämnad i förrådet sålde jag till en granne för femhundringen året efter då denne ville ha två likadana.

Kan ju nämna att säljaren försökte sälja mer än bara hatthyllan... Tyckte dock att det bara var sniket och underligt.
Hatthylla tillhör annars den kategori av prylar som skall medfölja vid köpet, jämte spis, toalettstol mm. oavsett vem som monterat den. (Om inget annat avtalats)

Sen tycker jag det känns sjukt sniket att försöka ta betalt för prylar för några tusenlappar som man ändå inte vill ha, I samband med en affär för miljonbelopp. Själv har jag lämnat kvar möbler (innan avstämning givetvis), och när vi flyttade till hus så fick vi både trädgårdsredskap, verktyg, virke och gamla designlampor på köpet.

Pay it forward :)
 
  • Gilla
ninbeg-7 och 4 till
  • Laddar…
harry73
I Holland finns det med en lista i prospektet där man rum för rum radar upp vad som stannar kvar, vad säljaren kan tänka sälja till köparen och vad som inte följer med.
Kan absolut tänka mig att göra en likadan lista den dagen vi säljer.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
harry73
Primus falk Primus falk skrev:
Duschdraperier blir bara mögliga om det är dålig ventilation i rummet. Kolla upp fläktsystemet !! Och draperierna går jättebra att tvätta i maskin, om ni inte använder tyngdtäcken som draperi!
Jag har inga duschdraperier, så oroa dig inte för mig. Men min erfarenhet är att duschdraperier som hänger i ett badkar kan bli äckliga när de hänger mot insidan av badkaret och typiskt inte torkar efter användning
 
Keiller Keiller skrev:
Trollar TS eller trollar säljaren av dessa duschdraperier? 10.000 låter ju helt sjukt och om det skulle finnas så dyra duschdraperier är jag övertygad om att de inte är så värst mycket snyggare än ett 99-kronors från Ikea.

Jag brukar för övrigt slänga gamla duschdraperier när jag flyttar. Sånt vill man ha nytt och fräscht i det nya boendet.
Som med allt som är designer märken så betalar du för märket, och så klart för designen. Visst, de kanske inte egentligen är snyggare än ikeas, eller i bättre kvalitet men det är "Dulche Banana" som gjort den.
 
B
Vad jag förstår så räknad det som lösöre, men jag blev ändå nyfiken på om det ens fanns så dyra duschdraperier - och det fanns det! Hittade t o m dyrare! På Amazon fanns det draperier som kostade 13 000 kr. Och de var inte ens speciella (enligt mig och min smak). Att någon skulle vilja spendera så mycket pengar på något som troligen ändå måste/bör bytas inom några år, förvånar mig. Samtidigt kan jag förstå köparen om dessa draperier är speciella och anpassade till lägenheten.

Vill ni absolut ha dem, försök att hitta ett pris som gör att båda blir nöjda. Kolla dock att de går att tvätta och att de inte faller i bitar vid tvätt. En del klarar inte tvätt så bra, medan andra börjar läcka efter tvätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Hatthylla tillhör annars den kategori av prylar som skall medfölja vid köpet, jämte spis, toalettstol mm. oavsett vem som monterat den. (Om inget annat avtalats)

Sen tycker jag det känns sjukt sniket att försöka ta betalt för prylar för några tusenlappar som man ändå inte vill ha, I samband med en affär för miljonbelopp. Själv har jag lämnat kvar möbler (innan avstämning givetvis), och när vi flyttade till hus så fick vi både trädgårdsredskap, verktyg, virke och gamla designlampor på köpet.

Pay it forward :)
Vid köpeavtal av BR lägenhet mellan privatpersoner gäller Köplagen.
Köpet avser del i BR förening bestående av förevisad fungerande lägenhet i förevisat skick med fungerande
nödvändig utrustning . Duschdraperiet är nödvändig utrustning för att duschen skall kunna användas
vilket säljaren bekräftat genom att sätta upp det och förevisa det. Köparen har inte haft någon anledning
till att misstänka att draperiet inte skulle ingå i den visade lägenheten . Draperiet kan betecknas som ett
funktionsnödvändigt tillbehör som tillhör lägenheten och skall ingå i köpet.
Om draperiet inte skall ingå i köpet , skall det villkoras i avtalet/prospektet eller tas bort innan visning .
Köparen köper och betalar för vad hen blivit visad .
Om säljaren fortsatt vill ha sitt draperi , låt dem hämta det men samtidigt åtgärda eventuella synliga skruvhål
på ett fackmässigt sätt . Skruvhålen i duschutrymmet ingick inte i köpet.
 
  • Gilla
Niklasgustaf
  • Laddar…
Mats-S
F FilippaAnna skrev:
Dessa draperier är väldigt fina och enligt säljaren kostar 10 000 kr styck
OMFG du skämtar väl?
Bilder på rariteterna ASAP Tack!
 
Blir också väldigt nyfiken på lägenheten? Hur stor, vilket område och vad kostade den? Hade säljarna bara dyra designmöbler? Duschdraperi skulle ju vara något av det sista jag lägger pengar på så om det är en bostad med ikea-möbler eller säkra designmöbler (menar då sådana som många vet vad de är och som inte kostar åen halv årslön, typ lamino, Carl malmsten etc.) då skulle jag gissa att säljaren drar en rövare om draperierna. I min förrställningsvärld ser jag inte duschdraperi för den summan i en bostad som kostar mindre än 50 m. Och i en bostad som kostar så mycket föreställer jag mig glasvägg.
 
här nere tar man med sig allt om inte köparen vill köpa los saker först och det görs svart

när jag säger allt så menar jag allt polaren köpte hus där säljaren hade tagit med toaletstolen och ersatt med en gammal för att polaren hade sagt nej till att köpa loss den som satt när jag köpte mitt hade dom monterat av kranarna i duchen

flyttstädning det vet dom inte ens vad det är
 
Kan det vara så att draperistången är inblandad?

Att ett draperi räknas som lösöre är solklart. Men när det gäller en fast monterad draperistång är jag inte lika säker.

Handtillverkad draperistång 9kkr, fanns även dyrare.
https://www.smarthem.se/draperistang-sanova-nelus/

Min tolkning är att en sådan draperistång skall ingå i lägenheten men att draperiet inte gör det.

S Spikin skrev:
Skruvhålen i duschutrymmet ingick inte i köpet.
Lite osäker på badrum pga. av att det är våtrum men skruvhål i andra delar av lägenheten behöver ej åtgärdas av säljare, det räknas som normalt slitage.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Kalendern
Trådskaparen har fått bra med svar redan så nu, snälla upp med bild!!
 
S Spikin skrev:
Vid köpeavtal av BR lägenhet mellan privatpersoner gäller Köplagen.
Köpet avser del i BR förening bestående av förevisad fungerande lägenhet i förevisat skick med fungerande
nödvändig utrustning . Duschdraperiet är nödvändig utrustning för att duschen skall kunna användas
vilket säljaren bekräftat genom att sätta upp det och förevisa det. Köparen har inte haft någon anledning
till att misstänka att draperiet inte skulle ingå i den visade lägenheten . Draperiet kan betecknas som ett
funktionsnödvändigt tillbehör som tillhör lägenheten och skall ingå i köpet.
Om draperiet inte skall ingå i köpet , skall det villkoras i avtalet/prospektet eller tas bort innan visning .
Köparen köper och betalar för vad hen blivit visad .
Om säljaren fortsatt vill ha sitt draperi , låt dem hämta det men samtidigt åtgärda eventuella synliga skruvhål
på ett fackmässigt sätt . Skruvhålen i duschutrymmet ingick inte i köpet.
Då ingen bostadsrättslägenhet som jag känner till upplåtits med duschdraperi redan installerat faller nog din teori direkt. Dessutom går det definitivt att duscha utan draperi.
 
  • Gilla
Lindalolsson och 3 till
  • Laddar…
A
TS har lämnat
Hon fick fram det hon ville
5sidor med skit
 
  • Gilla
ninbeg-7 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.