A
R RoAd skrev:
Bara om det gått att undvika på något sätt. Går rötterna rakt in i ett blivande poolområde och det inte går att undvika att trädet tar skada när de avlägsnas så finns det förstås inget underlag för ersättning.

Det lät tidigare idag som att du nu insett det?
Nja nog går det att undvika allt...
 
Det är väl inte långsökt att det skulle finnas träd invid en gräns där om man skulle kapa rötterna rätt av skulle skapa en möjlighet för trädet att blåsa omkull samma kväll.

Alla dessa problem skulle kunna undvikas med lite planering och samtal grannar imellan.

Men som vanligt blandas det mellan "tuta och kör"/"gnälliga grannar" och "1% advokater".

/ATW
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vi sitter med liknande situation så jag vet exakt vad ett poolbygge invid tomtgränsen med div bångstyriga ungar och slappa föräldrar som kör "låt gå"-princioen (bara glada att de är utanför deras bostad och röjer), gamla fina träd vars rötter blivit avhuggna osv. Det finns flera sidor av detta med "poolbygge" och inte fel att resa detta. Det kan vara ett helvete för grannar om folk bara stövlar på efter vad som i princip är tillåtet, bygglovsfritt.
Det bästa är väl att du hålla dina växter (inkl. dess rötter) på din tomt och grannen anlägger sin pool på sin tomt. Då blir det ju aldrig en diskussion om vad som är rätt eller fel och man kommer aldrig behöva röra varandras egendom.
 
Ja har man möjligheten så finns det ju många anledningar till varför man inte ska anlägga en pool under grannens träd. Ingen/mindre sol, satans massa löv/barr i polen, risk att rötter paja polen osv. Jag redogör för hur jag tolkar lagen, inte hur jag skulle göra om jag byggde pool eller vad jag tycker är allmänt hyfs.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja har man möjligheten så finns det ju många anledningar till varför man inte ska anlägga en pool under grannens träd. Ingen/mindre sol, satans massa löv/barr i polen, risk att rötter paja polen osv. Jag redogör för hur jag tolkar lagen, inte hur jag skulle göra om jag byggde pool eller vad jag tycker är allmänt hyfs.
Sen ska väl då kanske inte grannen anlägga ett träd precis vid tomtgräns. Då kommer ju dessa frågor antagligen upp när grenar och/eller rötter letar sig in över grannens tomt.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nja nog går det att undvika allt...
Ok, så det går i alla lägen att undvika att ett träd tar skada om man kapar rötter? Hur?
 
A
R RoAd skrev:
Ok, så det går i alla lägen att undvika att ett träd tar skada om man kapar rötter? Hur?
hänsyn.
samt att ha kunskap.. har man inte den får man skaffa..
 
M Maledictus skrev:
Sen ska väl då kanske inte grannen anlägga ett träd precis vid tomtgräns. Då kommer ju dessa frågor antagligen upp när grenar och/eller rötter letar sig in över grannens tomt.
Så är det ju absolut men jag tror sälla träden i dessa sammanhang är nyplanterade frukt/dekorationsträd utan det rör sig nog om större självsådda(?) träd som bara vuxit sig stora under lång tid. Har några sådana själv på tomten och grannen har några på sin sida. Har ett som jag ville ta ner för att vara snäll mot grannen (en tall som börjar bli på gränsen så stor att den blir farlig att ta ner själv) men grannen ville att jag låter den stå för de vill inte har mer insyn från flerbostadshusen som ligger ett stenkast bort. Så alla sorter finns men förespråkar givetvis att man är öppen för samspel, det här trädet står några dm från staketet mellan oss men det är på min norrsida så mig gör det varken bu eller bä så jag kan låta det stå om de vill ha det så. Han å sin sida har gett mig fria tyglar att kapa kvistar och grenar på en stor tall som växer på hans sida om staketet vilket har ca 40% av alla grenar över på min sida. Skall väl sägas att vi båda har i krokarna 1,5kkvm tomt var så det finns plats för både oss och träd.
 
R
Maskintok skrev:
hänsyn.
samt att ha kunskap.. har man inte den får man skaffa..
Så om någon med kunskap kapar en rot så blir det aldrig någon skada på trädet, men om någon utan gör det på samma ställe så kan det bli det? Känner trädet av kompetensen eller hur fungerar det rent vetenskapligt? ;)
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Så om någon med kunskap kapar en rot så blir det aldrig någon skada på trädet, men om någon utan gör det på samma ställe så kan det bli det? Känner trädet av kompetensen eller hur fungerar det rent vetenskapligt? ;)
Nej men jag undrar om inte lagen göra det =) Blir väl nästan tvärt om, den som inte har någon kunskap kommer undan då skrivelsen ".. befaras medföra skada.." är lite subjektiv för den som inte har koll befarar nog att kapa lite rötter är väl inte något problem trädet har ju fler, medans den som vet att det kan komma röta i trädet om man kapar stora rötter då måste låta ägaren få chansen först. ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så är det ju absolut men jag tror sälla träden i dessa sammanhang är nyplanterade frukt/dekorationsträd utan det rör sig nog om större självsådda(?) träd som bara vuxit sig stora under lång tid. Har några sådana själv på tomten och grannen har några på sin sida. Har ett som jag ville ta ner för att vara snäll mot grannen (en tall som börjar bli på gränsen så stor att den blir farlig att ta ner själv) men grannen ville att jag låter den stå för de vill inte har mer insyn från flerbostadshusen som ligger ett stenkast bort. Så alla sorter finns men förespråkar givetvis att man är öppen för samspel, det här trädet står några dm från staketet mellan oss men det är på min norrsida så mig gör det varken bu eller bä så jag kan låta det stå om de vill ha det så. Han å sin sida har gett mig fria tyglar att kapa kvistar och grenar på en stor tall som växer på hans sida om staketet vilket har ca 40% av alla grenar över på min sida. Skall väl sägas att vi båda har i krokarna 1,5kkvm tomt var så det finns plats för både oss och träd.
Det spelar ju egentligen ingen roll om det är planterat eller självsått, ena markägaren har låtit det växa upp det.

Det är ju kanonbra att det funkar med nuvarande granne men så behöver det ju inte vara ifall det flyttar in en annan granne sedan.
 
A
R RoAd skrev:
Så om någon med kunskap kapar en rot så blir det aldrig någon skada på trädet, men om någon utan gör det på samma ställe så kan det bli det? Känner trädet av kompetensen eller hur fungerar det rent vetenskapligt? ;)
Den som har kunskap kapar inga rötter den väljer att ändra riktningen på roten eller om det är alldeles nödvändigt så kapar man av de finare och mindre rötterna..
Att kapa en grov rot är att skada trädet..
vilket även en okunnig bör veta... annars så ska de inte vara i närheten av växtlighet...
 
R
Maskintok skrev:
Den som har kunskap kapar inga rötter den väljer att ändra riktningen på roten eller om det är alldeles nödvändigt så kapar man av de finare och mindre rötterna..
Kan du ge någon källa till att man ändrar riktning på trädrötter? Jag kan inte hitta någon sådan information, och det låter helt orimligt (eller t.o.m. omöjligt).

Du menar alltså att ett "proffs" försiktigt skulle gräva upp hela roten och förlägga den på annat ställe? Det kan ju röra sig om många kvadratmeter som mer eller mindre arkeologiskt behöver grävas ut. Är det ens möjligt att böja en tjock rot i en helt annan riktning utan att den skadas?

Har inte trädet dessutom vanligtvis rötter åt flera håll? Så hur undviker du att skada de andra när du ska gräva ner den flyttade roten? Ska den flyttade roten "flätas" in med de andra eller hur gör man rent praktiskt? Måste trädet stadgas när detta sker? En stor del av rotsystemet kommer ju vara frilagt i denna operation.

Jag betvivlar allt detta starkt.

Maskintok skrev:
Att kapa en grov rot är att skada trädet..
vilket även en okunnig bör veta... annars så ska de inte vara i närheten av växtlighet...
Ja det var min poäng. Att om roten måste kapas så skadar det trädet. Oavsett vem som gör det.

Och om roten går där poolen ska vara så hävdar jag att den måste det. I.a.f. tills du visar några belägg för ovanstående "rotflyttarteori" ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den som har kunskap kapar inga rötter den väljer att ändra riktningen på roten eller om det är alldeles nödvändigt så kapar man av de finare och mindre rötterna..
Att kapa en grov rot är att skada trädet..
vilket även en okunnig bör veta... annars så ska de inte vara i närheten av växtlighet...
Jag tror den okunnige delar din uppfattning här och det är därför de försöker göra sig av med rötterna (de vill inte vara i närheten av växtlighet) :crysmile:
 
Maskintok skrev:
grannen blir ersättningsskyldig.
Man får inte avlägsna rötter om det skadar trädet.
Här är jag rätt säker på att du har fel.
Felet grannen har gjort är att inte först be TS kapa rötterna som var i vägen för hans pool. Resultatet hade dock sannolikt blivit det samma.
Antingen så hade inte TS gjort det skyndsamt och då får grannen göra det själv på egen bekostnad, efter egen förmåga på bästa sätt . Eller så hade TS gått ut och gjort det på det sätt han föredrar, men fortsatt krav att alla rötter avlägsnas som är i vägen för grannen. Det är hans rättighet de kapas bort om de är en olägenhet. Även om det innebär att trädet dör.

I denna fråga så handlar ett ansvar möjligen utifrån om utfallet skulle blivit annorlunda om det var TS som kom med sågen. Om han kan visa det så kan det gott finans ett skadeståndsanspråk. Exemplevis gäller det att bevisa att trädet mår dåligt pga av att dessa rötter kapats, och att de bevisligen hade kunnat kapas på annat sätt som inte skadat trädet, men frilagts lika mycket som grannen ansett sig behöva på sin mark.

Däremot har han absolut ingen rätt att ta ner trädet. Det är helt solklart TS träd. Går han på det på hans tomtsida, vare sig det är sjukt eller friskt så har han gjort ett betydligt större övertramp som det nog hade varit betydligt lättare att få rätt för i i ett skadeståndsmål.

Min slutsats, Lekmannamässig skall tillägas. TS har inget att hämta för att han kapat rötterna oavsett om trädet överlever, ser sjukt ut eller dör. Du kan ju alltid göra en anmälan då han glömt underrätta dig, i någon underlig tro att trädet är hans nerifrån räknat. Högst osannolikt att det kommer förändra något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.