A
T TypRätt skrev:
Anser att du misstolkar/fel applicerar dessa två stycken som du citerar. Detta gäller otvivelaktligen om trädet i sin helhet står på din fastighet men då det finns en paragraf som precis behandlar frågan när rötter och grenar går över och inkräktar på någon annans fastighet så är det den som gäller här, alltså att man får (precis som du själv skrivit i andra inlägg) kapa rötter och grenar som blir problem för den fastighetsägaren hos vilket de inkräktar. Det står ingenstans på vilket sätt som ägaren till trädet först skall ges möjlighet att själv kapa rötter och grenar, så med detta så menar jag att det ända som helt kan sägas vara fel är om TS i detta fall i god tid innan skopan var på plats gjorde det tydlig att han ville omförsörja kapningen. Men det finns inte något som säger att grannen skall stå för extra kostnader kring detta så om TS vill göra en arkeologisk utgrävning för att försiktigt närma sig rötterna så har han nog enbart rätt till detta om det kan göras utan att påverka grannens tidsplan för poolbygget samt står för alla kostnader själv. Självklart är det väl bäst om detta kan göras i samförstånd men jag tror du är fel ute med att grannen behöver visa särskilt stor hänsyn till dessa rötter eller för den sakens skull riskerar någon form av påföljd.
Att agera med uppsåt i detta fall skulle vara om han påstår sig behöva gräva en grop mitt bredvid trädet utan att kunna klargöra vilket syfte gropen har, dvs gropen är där för att döda trädet.
Oaktsamhet i detta fall torde vara om grävaren kör skopan rakt i stammen så det blir ett förödande jack i stammen, eller barken slits av. Alternativ om rötterna kapas onödigt nära dvs gräver bort mer av rötterna än det som nödvändigtvis krävs för att på rimligt sätt anlägga polen där den skall vara.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden.

Du tycker det verkar vara svårt för grannen att meddela sin avsikt i frågan?
när man ändå skall meddela att poolbygge kommer att ske, kanske detta vore en smart sak att informera om.. ett brev räcker.. Eller sms... hemskt svårt... Eller inte..
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller inte med i sakfrågan. Om det rör sig om rötter som är fingertjocka så går det som du korrekt skriver att kapa med sekatör. Men ett sedan länge etablerat träd (inga ungträd) med tjocka rötter kommer att röta om du kapar dessa tjocka rötter, såg eller ej. Och tall kom upp som ett träd som tål större rotskador p g a bildning av kådved. För mig är det oklart om det finns studier som verkligen visar detta eller om det mer är tro. Men även ett träd som rötar via rotsystemet kan leva många år innan det syns ordentligt på det.
Nej inte rotskador utan när man kapar gren..
vilket du tog som exempel tidigare.
Den är dock inte lika känslig som en gran eller björk då den har sin pålrot.
gran och björk har ytliga rötter och är ganska känsliga även en gräsklippare kan orsaka skada och ge röta... Det är detta som gör att ridning inte är att föredra i skogsmark då hovarna kan skada rötterna hos vissa trädslag... Så jag ser mycket av det vissa kallar för okunskap.. det kallar jag ignorans inför skador man vållar....
 
R
[QUOTE="Maskintok, post: 4704819, member: 433451]
när man ändå skall meddela att poolbygge kommer att ske[/QUOTE]

Vad har du fått för dig nu? Grannar behöver förstås inte informeras om ett kommande poolbygge.
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Du tycker det verkar vara svårt för grannen att meddela sin avsikt i frågan?
när man ändå skall meddela att poolbygge kommer att ske, kanske detta vore en smart sak att informera om.. ett brev räcker.. Eller sms... hemskt svårt... Eller inte..
Det räcker med ett kort ord: "Nu blir det poolgrävning här." Och sen inte hindra grannen från att ta bort rötterna från sitt träd även på din fastighet. Då har grannen beretts tillfälle att själv utföra åtgärden.

Eller ett troligare scenario, entreprenören sätter skopan i backen och ser en massa rötter. Entreprenören bryr sig inte och gräver vidare. I efterhand får du reda på att stora rötter till grannens träd har grävts av eftersom du ser dem i schaktmassorna. Nu är den som eventuellt skulle vara skadeståndsskyldig gentemot grannen entreprenören. Du planerade ju inte att gräva av några rötter och har inte gett detta uppdrag till entreprenören, du visste inte ens att det fanns rötter från grannens träd där i jorden och har dessutom ingen aning om att trädet skadas av detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
[QUOTE="Maskintok, post: 4704819, member: 433451
när man ändå skall meddela att poolbygge kommer att ske
Vad har du fått för dig nu? Grannar behöver förstås inte informeras om ett kommande poolbygge.[/QUOTE]

Jo vid vissa byggen..
" Vissa byggnader kräver dock medgivande från grannar även om det inte erfordras bygglov, 9:4 PBL. Detta gäller t.ex. om grannarna också skulle anlägga plank invid eller tak över poolen."
från länk tidigare..
 
Maskintok skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden.

Du tycker det verkar vara svårt för grannen att meddela sin avsikt i frågan?
när man ändå skall meddela att poolbygge kommer att ske, kanske detta vore en smart sak att informera om.. ett brev räcker.. Eller sms... hemskt svårt... Eller inte..
Varför tog du inte med hela texten i paragrafen? Genom att klippa och klistra väl valda delar kan man vinkla det mesta till sin fördel...
 
  • Älska
DataJonny
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Varför tog du inte med hela texten i paragrafen? Genom att klippa och klistra väl valda delar kan man vinkla det mesta till sin fördel...
missade jag så ber jag om ursäkt.
var inte medvetet.
dock har jag länkat lagtexen tidigare i tråden.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det räcker med ett kort ord: "Nu blir det poolgrävning här." Och sen inte hindra grannen från att ta bort rötterna från sitt träd även på din fastighet. Då har grannen beretts tillfälle att själv utföra åtgärden.

Eller ett troligare scenario, entreprenören sätter skopan i backen och ser en massa rötter. Entreprenören bryr sig inte och gräver vidare. I efterhand får du reda på att stora rötter till grannens träd har grävts av eftersom du ser dem i schaktmassorna. Nu är den som eventuellt skulle vara skadeståndsskyldig gentemot grannen entreprenören. Du planerade ju inte att gräva av några rötter och har inte gett detta uppdrag till entreprenören, du visste inte ens att det fanns rötter från grannens träd där i jorden och har dessutom ingen aning om att trädet skadas av detta.
Nja entreprenören kan inte bara köra på den heller.. vad jag vet finns ingen friskrivning i detta för just dem..
utan det är samma sak här, hänsyn skall tas.
Annars så är det likgiltighetsuppsåt...
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jo vid vissa byggen..
" Vissa byggnader kräver dock medgivande från grannar även om det inte erfordras bygglov, 9:4 PBL. Detta gäller t.ex. om grannarna också skulle anlägga plank invid eller tak över poolen."
från länk tidigare..
Ja precis, poolen i sig behöver inget bygglov eller informeras till grannarna. Tack för att du belägger mitt påstående ;)
 
A
R RoAd skrev:
Jo vid vissa byggen..
" Vissa byggnader kräver dock medgivande från grannar även om det inte erfordras bygglov, 9:4 PBL. Detta gäller t.ex. om grannarna också skulle anlägga plank invid eller tak över poolen."
från länk tidigare..
Ja precis, poolen i sig behöver inget bygglov eller informeras till grannarna. Tack för att du belägger mitt påstående ;)[/QUOTE]

beror på vilken pool eller mer runt poolen som skall sättas upp..
Men kul att du fann det gynnsamt.
 
A
Du får bygga din pool utan bygglov, och därmed får du anlägga poolen nära tomtgränsen. Du får dock inte åsamka skada på din grannes fastighet eller jord, vilket ju gör att man bör lägga den en bit från tomtgränsen. För fortsatt god grannsämja, och för att inte minska värdet på din grannes tomt, så bör du dock iakta försiktighet och visa respekt för grannens situation så att inte en pool på er tomt påverkar denne negativt.

Generellt om bygglov
Pool är inte med i de åtgärder som rör plan- och bygglagen. En anmälan kan dock behöva göras då man ansluter poolen med vatten- och avloppsnätet. I varje fall kommer din kommun bedöma enskilt om det behövs. Det är bra att ta kontakt med din kommun så kan det svara på frågor gällande ditt fall det vill säga om det behövs marklov, bygglov eller göras en anmäla. Krav på bygglov varierar beroende på vilken kommun du bor dig i. Alla kommuner måste dock följa plan- och bygglagen, men den kan tolkas olika. Därför blir det olika regler gällande bygglov i varje kommun. Skälet till varför du söker bygglov är att det oftast ett lagkrav. Det som ingår vid bedömning av bygglov är marken ska utnyttjas till de mest lämpliga. Det ska se snyggt ut, gärna miljövänligt och ska även vara säkert.

Altan och staket- bygglov
Dock- höga konstruktioner, även om det gäller för staket, och som är större än normal höjd på ett staket, är bygglovspliktiga. Du får inte sätta upp hur höga staket som helst på tomten. Kolla det med din byggnadsnämnd i kommunen för vad som gäller just där du bor. Bygglov kan möjligen också behövas om du bygger nära tomtgräns. Tänk därför igenom vilket insynsskydd du vill ha i närheten av din pool.

Ansvar och säkerhet
Säkerheten är viktig när det kommer till pooler. Det kan vara få allvarliga konsekvenser om grannars barn, som inte är vana vid pooler, smiter över på din tomt och badar eller faller i poolen utan din vetskap. Du måste därför skydda din pool – och det gäller ju såklart om den ligger i tomtgräns eller nära tomtgräns likaväl som den inte
gör det.

En pool har vassa kanter och ett djup som är farligt för små barn. Du som poolägare har därför ett ansvar. Både bygglagstiftningen och ordningslagen säger tydligt att där ska finnas ett ordentligt säkerhetsskydd och uppmärksammar skyddet mot drunkningsolyckor för barn. Bygglagstiftningen rör pooler på privatägda tomter. Ordningslagen rör alla bassänger, fasta, lösa på tomtmak och allmän plats. Det är alltså ägaren själv som ansvarar för sin pool. Byggverket tipsar därför om säkerhet som staket kring poolen som ska vara minst 90cm högt så verken barn ska kunna hoppa över eller krypa under. På grinden in till poolen bör där finnas en grind som barnen inte själva kan öppna.

från länk tidigare som tydligen ingen läst...
 
Maskintok skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden.

Du tycker det verkar vara svårt för grannen att meddela sin avsikt i frågan?
när man ändå skall meddela att poolbygge kommer att ske, kanske detta vore en smart sak att informera om.. ett brev räcker.. Eller sms... hemskt svårt... Eller inte..
I paragrafen står det:

Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.


Ponera att man börjar gräva för poolen och hittar några rötter. Dock anser man inte att det befaras medföra skada av betydelse för grannen om man kapar av dom, så därför behöver man inte bereda grannen tillfälle att själv utföra åtgärden.

Har man gjort rätt eller fel då?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
I paragrafen står det:

Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.


Ponera att man börjar gräva för poolen och hittar några rötter. Dock anser man inte att det befaras medföra skada av betydelse för grannen om man kapar av dom, så därför behöver man inte bereda grannen tillfälle att själv utföra åtgärden.

Har man gjort rätt eller fel då?
finner man rötter så anser jag att grannen skall meddelas oavsett.
Om inte ägaren då vill utföra detta så kan man kapa själv.. Men vederbörande måste få säga sitt..
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Nja entreprenören kan inte bara köra på den heller.. vad jag vet finns ingen friskrivning i detta för just dem..
utan det är samma sak här, hänsyn skall tas.
Annars så är det likgiltighetsuppsåt...
Jag menade inte att det finns friskrivning. Jag menar bara att du får vända dig till din grannes entreprenör som gräver av ditt träds rötter med dina skadeståndsanspråk. Inte till din granne. Om nu inte grannen har tagit in entreprenören med uppdraget att kapa rötterna.
 
Maskintok skrev:
Men vederbörande måste få säga sitt..
Vederbörande behöver bara få säga sitt om man tror att det kommer att medföra skada av betydelse för honom om roten kapas. Det står klart och tydligt i lagtexten.

Ska man kontakta grannarna varje gång man hittar en rot i marken så lär det inte bli mycket byggt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.