R RoAd skrev:
Kan du ge någon källa till att man ändrar riktning på trädrötter? Jag kan inte hitta någon sådan information, och det låter helt orimligt (eller t.o.m. omöjligt).

Du menar alltså att ett "proffs" försiktigt skulle gräva upp hela roten och förlägga den på annat ställe? Det kan ju röra sig om många kvadratmeter som mer eller mindre arkeologiskt behöver grävas ut. Är det ens möjligt att böja en tjock rot i en helt annan riktning utan att den skadas?

Har inte trädet dessutom vanligtvis rötter åt flera håll? Så hur undviker du att skada de andra när du ska gräva ner den flyttade roten? Ska den flyttade roten "flätas" in med de andra eller hur gör man rent praktiskt? Måste trädet stadgas när detta sker? En stor del av rotsystemet kommer ju vara frilagt i denna operation.

Jag betvivlar allt detta starkt.



Ja det var min poäng. Att om roten måste kapas så skadar det trädet. Oavsett vem som gör det.

Och om roten går där poolen ska vara så hävdar jag att den måste det. I.a.f. tills du visar några belägg för ovanstående "rotflyttarteori" ;)
Lägg därtill att grannen inte behöver tillåta TS att komma in på tomten och gräva. Så lite moment 22. Sen oavsett sakfrågan så låter ovan åtgärd som en osannolikt dyr historia, om än möjlig. som i så fall hade varit på TS bekostnad.
 
M mojjen skrev:
Lägg därtill att grannen inte behöver tillåta TS att komma in på tomten och gräva. Så lite moment 22. Sen oavsett sakfrågan så låter ovan åtgärd som en osannolikt dyr historia, om än möjlig. som i så fall hade varit på TS bekostnad.
Det måste han nog absolut tillåta annars får man ett solklart case mot sig då det är helt uppenbart att ägaren inte gets möjlighet att kapa rötterna själv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det måste han nog absolut tillåta annars får man ett solklart case mot sig då det är helt uppenbart att ägaren inte gets möjlighet att kapa rötterna själv.
Kapa ja. Men inte gräva upp tomten för något invasivt försök att leda om rötter.
 
Lite off topic men studerade i detalj medans markarbetare ”dammsög” upp all jord kring rötterna på en stor ek som växte längs en cykel och gångväg där det skulle läggas rör och ledningar. Här sög något som såg ut som en slamsugsbil bort marken så att rötterna inte skadades och sedan las rören på plats med trädet placerat mitt på en sektion så det skulle vara maximalt långt till skarvar från rötterna. Så nog går det att göra åtgärder men det är nog inte realistiskt att begära utan något man får räkna med kan hända på träd som växer nära tomtgränsen.
 
A
M mojjen skrev:
Här är jag rätt säker på att du har fel.
Felet grannen har gjort är att inte först be TS kapa rötterna som var i vägen för hans pool. Resultatet hade dock sannolikt blivit det samma.
Antingen så hade inte TS gjort det skyndsamt och då får grannen göra det själv på egen bekostnad, efter egen förmåga på bästa sätt . Eller så hade TS gått ut och gjort det på det sätt han föredrar, men fortsatt krav att alla rötter avlägsnas som är i vägen för grannen. Det är hans rättighet de kapas bort om de är en olägenhet. Även om det innebär att trädet dör.

I denna fråga så handlar ett ansvar möjligen utifrån om utfallet skulle blivit annorlunda om det var TS som kom med sågen. Om han kan visa det så kan det gott finans ett skadeståndsanspråk. Exemplevis gäller det att bevisa att trädet mår dåligt pga av att dessa rötter kapats, och att de bevisligen hade kunnat kapas på annat sätt som inte skadat trädet, men frilagts lika mycket som grannen ansett sig behöva på sin mark.

Däremot har han absolut ingen rätt att ta ner trädet. Det är helt solklart TS träd. Går han på det på hans tomtsida, vare sig det är sjukt eller friskt så har han gjort ett betydligt större övertramp som det nog hade varit betydligt lättare att få rätt för i i ett skadeståndsmål.

Min slutsats, Lekmannamässig skall tillägas. TS har inget att hämta för att han kapat rötterna oavsett om trädet överlever, ser sjukt ut eller dör. Du kan ju alltid göra en anmälan då han glömt underrätta dig, i någon underlig tro att trädet är hans nerifrån räknat. Högst osannolikt att det kommer förändra något.

Du har missat en del..

Vad kan jag göra om min granne olovligen tar bort träd och buskar på min tomt? - Skadeståndsrätt - Lawline
https://lawline.se/answers/vad-kan-...lovligen-tar-bort-trad-och-buskar-pa-min-tomt

Reglerna kring grenar och rötter som växer över tomtgränser finns i 3 kap. 2 § jordabalken. Där stadgas att om en gren eller rot tränger in på grannfastigheten, och därmed orsakar olägenhet, får fastighetsägaren ta bort dessa.

För att betraktas som en olägenhet ska missförhållandet vara av betydelse. Så kan vara fallet om en gren eller rot medför skada på fastigheten eller försvårar nyttjandet av denna. Att en gren skymmer solen på verandan, tappar sina löv på en välvårdad gräsmatta eller att en rot kryper in under plattor och därigenom ändrar läget på dessa anses utgöra olägenheter.

Om gren eller en rot istället sticker in på en mer vildvuxen del av tomten är detta knappast att betrakta som en olägenhet för fastighetsägaren. Tilläggas bör att det i lagen enbart talas om gren och rot. En stam som tränger in över tomtgränsen får inte avlägsnas. Man får som granne inte heller ta bort rötter eller grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Detta är då att likställa med att trädet tagits bort helt.

Ägaren till den tomt där trädet står ska dock förts själv ges möjlighet att vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne. Görs dock inte detta står det grannen fritt att kapa överhängande grenar och rötter på egen bekostnad. Innan detta görs bör trädets ägare få meddelande om den åtgärd man tänker vidta.

Ingreppet måste dock göras med stor försiktighet. Skulle trädet dö som ett resultat av grannens agerande kan denne bli ersättningsskyldig. Att som granne på eget initiativ vidta åtgärder kan dessutom innebära en brottslig handling i form av egenmäktigt förfarande eller skadegörelse, som både kan innebära skadestånd samt även böter eller fängelse.
FRÅGA JURISTEN: Grannen kapar grenar på mitt träd!
https://m.dagensvimmerby.se/bloggar...-juristen-grannen-kapar-grenar-pa-mitt-trad-/

springer du på utan försiktighet och med hänsyn så har du utövat skadegörelse...
Så jo ta det lugnt och följ lagarna över detta så slipper det bli tråkigt och dyrt..

TS granne har kapat rötter, trädet håller på att dö... ta ansvar och betala, för detta.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Lite off topic men studerade i detalj medans markarbetare ”dammsög” upp all jord kring rötterna på en stor ek som växte längs en cykel och gångväg där det skulle läggas rör och ledningar. Här sög något som såg ut som en slamsugsbil bort marken så att rötterna inte skadades och sedan las rören på plats med trädet placerat mitt på en sektion så det skulle vara maximalt långt till skarvar från rötterna. Så nog går det att göra åtgärder men det är nog inte realistiskt att begära utan något man får räkna med kan hända på träd som växer nära tomtgränsen.
Skillnaden är att i det fallet kunde man behålla alla rötter. Ska man bygga en pool så är det svårt att suga bort jorden och lägga poolen mellan alla rötter.
 
  • Gilla
  • Haha
mikholkpg och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Skillnaden är att i det fallet kunde man behålla alla rötter. Ska man bygga en pool så är det svårt att suga bort jorden och lägga poolen mellan alla rötter.
Det går att påverka rötter utan att skada dem..
Och ändå bygga poolen...
Så det handlar om hänsyn och vilja...
 
R
T TypRätt skrev:
Det måste han nog absolut tillåta annars får man ett solklart case mot sig då det är helt uppenbart att ägaren inte gets möjlighet att kapa rötterna själv.
Nej, jag är inte helt säker på att man måste släppa in trädägaren för att gräva om eller kapa rötter. Det borde ju kunna ske på trädägarens sida av gränsen.
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Det går att påverka rötter utan att skada dem..
Och ändå bygga poolen...
Så det handlar om hänsyn och vilja...
Det kan du inte inte säga för du vet inte hur förhållandena ser ut. Trädet kan stå en decimeter in på ena sidan gränsen och poolen ska byggas en decimeter in på andra sidan.

Hur löser du detta?

Och jag vill som sagt se en källa på att man flyttar delar av rotsystem på träd.
 
A
R RoAd skrev:
Det kan du inte inte säga för du vet inte hur förhållandena ser ut. Trädet kan stå en decimeter in på ena sidan gränsen och poolen ska byggas en decimeter in på andra sidan.

Hur löser du detta?

Och jag vill som sagt se en källa på att man flyttar delar av rotsystem på träd.
Jodå det kan jag..

Och jo man suger bort en massa jord inunder rötterna.. Sedan så pressar man ner rötterna.
Och lägger en matta över dem och gjuter igen det mesta av hålet som skapats.
Sedan fyller man med jord.

Detta har skett på många platser där jag har varit delaktig i projekten.
Och de flesta utbildade aborister kan metoden.

Det går även att grannen lejer för nyskapning av rötter.. då ser man till att skapa rötter närmare stammen och kan då påverka dess riktning så gott det går...

Men som vanligt så tror du inte mig, då kunskap om detta ej går att läsa hur som helst..
Rotbeskärning träd - ACRE Skogstjänst
https://www.acre.se/vara-tjanster/tradvard/beskarning/rotbeskarning/
 
A
meddela trädets ägare...

"Du ska alltså först bereda grannen tillfälle att själv ta ner det som hänger/växer in på er tomt. Detta tycks du ha gjort, men utan att det gett resultat. Jag vet inte hur länge sen det är som du bad grannen ta bort träden. Men han har rätt till skälig tid för att åtgärda problemet, och där har kring 6 månader nämnts i praxis."...

praxis.. hmmm:thinking:
 
Känns inte som att vi ger TS någon mer nyttig info, sammanfattning för senkomna: Frågan är poolariserad mellan Maskintok som har grävt ner sig i att att roten till problemet är böjbart men att det var brottsligt att inte meddela TS och övriga som grenar ut sig i olika uppfattningar om att Maskintok har fel och lagen har rätt, men inte rätt paragraf. Solklart (fast inte om trädet är i vägen)
 
  • Haha
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Känns inte som att vi ger TS någon mer nyttig info, sammanfattning för senkomna: Frågan är poolariserad mellan Maskintok som har grävt ner sig i att att roten till problemet är böjbart men att det var brottsligt att inte meddela TS och övriga som grenar ut sig i olika uppfattningar om att Maskintok har fel och lagen har rätt, men inte rätt paragraf. Solklart (fast inte om trädet är i vägen)
De flesta jurister samt även advokatfirmor jag hittat länkar och texter i ämnet nämner 6 mån att TS har på sig efter att grannen meddelat om att avlägsna rötter... enligt praxis.. Men just denna praxis kan jag inte finna.. har du mer information?
eller är det praxis från fastställd från tidigare mål?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jodå det kan jag..

Och jo man suger bort en massa jord inunder rötterna.. Sedan så pressar man ner rötterna.
Och lägger en matta över dem och gjuter igen det mesta av hålet som skapats.
Sedan fyller man med jord.

Detta har skett på många platser där jag har varit delaktig i projekten.
Och de flesta utbildade aborister kan metoden.
Så en ett par decimeter från trädet är det rimligt att pressa ner ett rotsystem till mer än 2 meters djup (det är ungefär vad som krävs om du ska ha lite marginal för en pool) och förankra dem på ett sätt som inte hindrar eller försvårar poolbygget? Och detta skadar inte trädet eller dess stabilitet?

Imponerande om det är så men jag tvivlar faktiskt fortfarande.

Maskintok skrev:
Det går även att grannen lejer för nyskapning av rötter.. då ser man till att skapa rötter närmare stammen och kan då påverka dess riktning så gott det går...

Men som vanligt så tror du inte mig, då kunskap om detta ej går att läsa hur som helst..
Rotbeskärning träd - ACRE Skogstjänst
[länk]
Grannen ska inte leja någon alls, det är inte hans träd.

Men visst det där kanske hade varit en möjlighet att förbättra läget något om TS varit villig att betala för det och trädet står långt nog från poolgropen. Visste inte att man kunde påverka rotväxten på det viset så då har jag lärt mig något nytt idag också (du borde prova det någon gång ;) ).
 
Maskintok skrev:
Du får kapa rötter om det INTE skadar trädet.. Men dödar du trädet av detta så är det skadegörelse...
Men nu säger du indirekt att en markägare inte får bygga en pool om det innebär att en grannes träd skadas eller dödas. Tycker du det låter rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.