OlssonX OlssonX skrev:
Det är alltså Jordabalken kap 3 som som reglerar hur man hanterar frågor om häck (eller träd, eller annan växtlighet) i tomtgräns.
Läs lagen istället för att tycka så mycket.
Finns massor av fall att jämföra med och den stjärna som kapat häcken här åker dit oavsett vem som äger.
Tack Mr Trevlig...

Mitt inlägg var generellt och inte specifikt svar till TS, varför vissa gamla grannar är arga och kräver mycket av nya grannar.

Lugna ner dig nu...
 
A ajn82 skrev:
Så TS har mer eller mindre nu bekräftat att häcken är helt och hållet grannens, planterat 10 cm in på deras fastighet. TS får såklart klippa allt som hänger över på sin sida, men inte röra höjden eller något annat.
Ägaren måste först få chans att själv klippa det som hänger över på fel sida. Det är inte bara för TS att röja på.

TS verkar inte ha haft koll på fastighetsgräns och ägarförhållanden, men sakna uppsåt då hen var vilseledd av säljaren. Olyckligt med icke-kommunikation.
 
harry73 harry73 skrev:
Så nej, jag tycker inte att det är en självklarhet att man frågar grannen innan.
Är man nyinflyttad, har minsta normalt hyfs och är det minsta intresserad av en sund relation med grannen, så ja. Man tar upp åtgärder som man avser göra som på detta sätt väldigt konkret påverkar grannen, hur säker man än tror sig vara om hur juridiken kring planerad åtgärd ser ut.
 
  • Gilla
Byggarbobare och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är man nyinflyttad, har minsta normalt hyfs och är det minsta intresserad av en sund relation med grannen, så ja. Man tar upp åtgärder som man avser göra som på detta sätt väldigt konkret påverkar grannen, hur säker man än tror sig vara om hur juridiken kring planerad åtgärd ser ut.
Du har inte bott i Stockholm märker jag...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har inte bott i Stockholm märker jag...
Jodå, flera nätter! :rofl:

Men skämt åsido tror jag de flesta, inklusive stockholmare och TS själv, inser att det nog hade varit klokare att diskutera tänkt föryngring med grannen i förväg.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Går häcken längs 3 eller 4 sidor av ts tomt och har grannen inte samma häck längs andra sidor av hans tomtgräns, är det lätt att tro att tidigare ägare av ts hus planterade häcken och att ts bär huvudansvar för skötseln (och även bestämmer höjden)
Nu sa även säljaren av ts hus att så är fallet.
Så nej, jag tycker inte att det är en självklarhet att man frågar grannen innan.
Lantmäteriet (kolla utsatta pinnar för tomtgräns)!
El grannen, helst bägge.. om man är ens lite tveksam!

Är så synd att ens egen dumhet/lathet ska orsaka sprickor i grannskapet/grannsämjan, när det enda man behövt göra är att vara lite trevlig och fråga. Det kostar inte ens något (att fråga) - men kan i slutänden vara värt allt (sedan kanske svaret inte passar en, men det är en annan sak..)

Behövs ibland väldigt lite för att grannarna börjar snacka skit om folk bakom deras ryggar och de får oförtjänta stämplar pga missförstånd/oförstånd (hmm). Har man fru/man och barn som inte varit med ens, dras de med i fallet/skitsnacket (och i ryktenspridningen) oxå - det är inte kul!

Är själv uppvuxen i ”en byhåla” där de är experter på att snacka skit.. alltid bakom ryggen på andra! Barnen va iof rättframma.. men det var inte alltid kul! (beror ju på vilken sida man stod - om man själv var del av familjen som ”gjort fel” eller den sidan som skulle förstöra för familjen som ”gjort fel”)..

Tro är farligt på många vis.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har inte bott i Stockholm märker jag...
De är väldigt ”svåruppfostrade” på sina håll.. men inte alls omöjliga :geek:(y)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jodå, flera nätter! :rofl:

Men skämt åsido tror jag de flesta, inklusive stockholmare och TS själv, inser att det nog hade varit klokare att diskutera tänkt föryngring med grannen i förväg.
Jag har testat Stockholmsförort med strävsam övre medelklass. Låt oss säga att det inte fungerar som i liten ort Sörmland där man hälsas välkommen när man flyttar in och alla grannkonversationer går ut på att komma överens. Stockholm är det mer: "Stör mig inte" och "What's in it for me?". Inte att folk är otrevliga men de är kontaktundvikande och kalla.

Även min del av Sörmland befolkas nu av folk med denna kultur. Över 20 tomter har nu sålts i mitt grannskap för nybyggnation. Nästan uteslutande folk från Stockholm flyttar dit och bygger. Inte en enda av dessa nya familjer som ska göra ett stor investering har knackat på min dörr, pratat med mig när jag är i trädgården eller ringt mig och ställt frågor om området. Det första man hör av dem är när de vill göra en avvikelse från detaljplanen och kommunen då skickar ut grannehörande.

Detta är den urbana svensken, skild från den där rationella sociala agenten som du beskriver.
 
  • Ledsen
Byggarbobare och 1 till
  • Laddar…
TS bör i framtiden klippa sin halva av häcken och låta grannen klippa sin halva, om nu denne skulle vilja det. Det kanske inte blir så snyggt men det är åtminstone rättvist om nu häcken står mitt på tomtgränsen och därigenom positivt för grannsämjan.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
pratat med mig när jag är i trädgården
Hur reagerar de när du tilltalar dem när ni ses i trädgården? Förvåning? Skräck? Ilska? Eller? Och vad sa de när du levererade välkomstpajen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Hur reagerar de när du tilltalar dem när ni ses i trädgården? Förvåning? Skräck? Ilska? Eller? Och vad sa de när du levererade välkomstpajen?
De flesta ser förvånade ut och verkar bli lite stressade av kontakt. Ungefär som man är en telefonsäljare eller nåt.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De flesta ser förvånade ut och verkar bli lite stressade av kontakt.
Vid första kontakten med tidigare stadsbor kan det vara bra att lämna hagelbrakaren hemma, har jag hört.
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De flesta ser förvånade ut och verkar bli lite stressade av kontakt. Ungefär som man är en telefonsäljare eller nåt.
Så är det, man får kämpa hårt för att vissa ska ”tina upp” och inte se på en som en galning.. kämpade (ej i Sthlm) i tre år innan jag fick några grannar att självmant börja heja och se glada ut!

I usa (Washington dc) var det också en utmaning! Där pratas det inte på tunnelbanan, bussar osv. Jag hejar och pratar med alla :) blev lite kulturkrock, men efter några veckor började de hejja på mig på morgonen och ett par månader senare ”pratade” vissa tom med mig!(y)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
harry73
Snigla Snigla skrev:
Lantmäteriet (kolla utsatta pinnar för tomtgräns)!
El grannen, helst bägge.. om man är ens lite tveksam!

Är så synd att ens egen dumhet/lathet ska orsaka sprickor i grannskapet/grannsämjan, när det enda man behövt göra är att vara lite trevlig och fråga. Det kostar inte ens något (att fråga) - men kan i slutänden vara värt allt (sedan kanske svaret inte passar en, men det är en annan sak..)

Behövs ibland väldigt lite för att grannarna börjar snacka skit om folk bakom deras ryggar och de får oförtjänta stämplar pga missförstånd/oförstånd (hmm). Har man fru/man och barn som inte varit med ens, dras de med i fallet/skitsnacket (och i ryktenspridningen) oxå - det är inte kul!

Är själv uppvuxen i ”en byhåla” där de är experter på att snacka skit.. alltid bakom ryggen på andra! Barnen va iof rättframma.. men det var inte alltid kul! (beror ju på vilken sida man stod - om man själv var del av familjen som ”gjort fel” eller den sidan som skulle förstöra för familjen som ”gjort fel”)..

Tro är farligt på många vis.
Att värna om grannsämjan är inte samma sak som att krypa för grannen. Köper jag en fastighet, är det min fastighet och är det jag som bestämmer över den (inom lagens ramar såklart). Det finns ingen extra bestämmelserätt för den som bor längst i ett område och så ska det inte heller vara.

Visst är det alltid bra att vara lyhört och ta hänsyn till grannarna, men till slut tar man sitt eget beslut.

I TS fall ser jag problemet som att grannen säger att det är hans häck, medan jag tror att det i bästa fall är delad egendom, och att grannen kommer och börjar hota med orimliga skadestånd, ta bort häcken och allt möjligt.
Där behöver man reparera grannförhållandet, men inte genom att ge grannen hela handen, men genom göra tydligt vad grannen får bestämma över och vad han inte får bestämma över.
Och här kan jag tänka mig (beroende på hur situationen ser ut i verkligheten hos TS) att rätt inställning är att häcken går rund hela min tomt och delar bara gräns med din fastighet, så min häck och jag bestämmer höjden.

Vill grannen inte ha häcken, kan han ta bort allt som växer på hans fastighet, vill grannen ha mer insynsskydd, kan grannen plantera/bygga något på sin fastighet.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bli glad om grannen ville sköta häcken själv.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.