Hej
Vad är er erfarenhet av Skårebos lastbalanserare Enegic? Jag har haft den i två veckor men hade konstanta problem så jag har nu kopplat bort den och kör nu bara Easee appen vilket fungerar perfekt.
Problemet verkar ligga med i att Enegic appen inte lyckas skicka rätt instruktioner till laddboxen?!
 
R Rolle85 skrev:
Hej
Vad är er erfarenhet av Skårebos lastbalanserare Enegic? Jag har haft den i två veckor men hade konstanta problem så jag har nu kopplat bort den och kör nu bara Easee appen vilket fungerar perfekt.
Problemet verkar ligga med i att Enegic appen inte lyckas skicka rätt instruktioner till laddboxen?!


Hej jag har haft den installerad i tre månader utan problem. Vad är det för problem du får? Micke
 
Hur sätter du schema
 
Skärmdump av Easee laddningsapp visar 0.0 kW laddning och ett felmeddelande om att schemafunktionen inte stöds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rolle85 skrev:
Hur sätter du schema
Ah schema sätter man väl via Easee appen men nu insåg jag att det fungerar. Kommer ihåg att jag frågade installatören om det när han satte igång boxen och fick då besked om att det var på gång.. men uppenbarligen är det inte fixat.
 
Precis, då har du samma problem som alla andra…
Man vill ju ladda när elen är som billigast på natten och när man inte använder så mycket el..
 
Inte lika bra längre då antar jag ☺️
 
R Rolle85 skrev:
Inte lika bra längre då antar jag ☺️
Nej inte riktigt Men jag har inte timpris så antar att det spelar någon större roll men irriterande att dom inte fixar det.
 
Jo om man vill ladda på natten och undvika effekttoppar
 
Har du bra Wi-Fi-täckning där Enegic sitter? Är faserna i rätt ordning så L1 i Enegic motsvarar L1 i Easee o.s.v.?

Jag fick själv Easee + Enegic installerad nyligen. Installatören lyckades koppla Enegics sensorer runt fel ledare så bara garagets elförbrukning mäts. Jag fick själv öppna upp kapslingen och kolla hur han hade kopplat och förklara för honom varför det är fel. :rolleyes:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Allt var rätt kopplat och Enegicdosan satt 3 meter från routern så bra förutsättningar. Vissa dagar funkade den, andra inte. Enegic sa till mig sist att den har problem med bilar såsom BMW, Kia och Polestar 2…
Verkar nästan som att så fort Easee gör en mjukvaruuppdatering så blir det problem med Engicen.

Det som gjorde mig riktigt irriterad var också att ingen informerade mig när jag köpte "Skårebos" laddbox och lastbalanserare att jag inte skulle kunna använda Easee appen då jag använder Enegic som operatör. Dvs Easee appen är bortkopplad när man använder Enegics lastbalanserare och det var jag inte alls beredd på och de vill man veta som kund innan!
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Allt var rätt kopplat och Enegicdosan satt 3 meter från routern så bra förutsättningar. Vissa dagar funkade den, andra inte. Enegic sa till mig sist att den har problem med bilar såsom BMW, Kia och Polestar 2…
Verkar nästan som att så fort Easee gör en mjukvaruuppdatering så blir det problem med Engicen.

Det som gjorde mig riktigt irriterad var också att ingen informerade mig när jag köpte "Skårebos" laddbox och lastbalanserare att jag inte skulle kunna använda Easee appen då jag använder Enegic som operatör. Dvs Easee appen är bortkopplad när man använder Enegics lastbalanserare och det var jag inte alls beredd på och de vill man veta som kund innan!
Ja, vissa funktioner verkar avstängda när den är kopplad mot Enegic. Har du testat att ta bort operatören? Det verkar gå på https://easee.cloud om du loggar in och kollar under Mina webbplatser > Operatör och trycker på krysset. Har inte testat själv dock.

Så uselt, för övrigt, att de har översatt "site" till "webbplats" på webben istället för "anläggning" som det korrekt heter i appen. :oops:
 
  • Gilla
Rolle85
  • Laddar…
Jag har monterat bort Enegic lastbalanserare, den gav bara massa problem så nu kör jag med Easee laddbox enbart och då kör jag med Easee appen fullt ut och den är jättebra!
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Finns det bilar där man inte kan planera tid för laddning i bilens infotainment?

Vad gav Enegic för problem?
 
frågan är hur många har timdebitering eller vid effekttoppar? För min del har jag samma taxa hela dygnet och ingen effekt taxa. Så för min del finns det ingen nytta.
 
Nyttan med en lastbalanserare är att man slipper bränna huvudsäkringen om man belastar en fas för mkt, då styr balanseraren ner bilens strömförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.