Hej på er!

Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen

Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?

Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.

Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.

Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!

1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.

2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
 
  • Interiör av gammal Norrlandsvagn med synliga skador och riven inredning i renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av en gammal Norrlandsvagn med synliga skador och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nedgången Norrlandsvagns vägg med synliga fuktskador och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten grön vagn med rundad vägg och kaminrör på sidan, står med en stege lutad mot den på snöklädd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101 och 21 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kul projekt, har reppat några gamla husvagnar och en lite fuktskad är oftast mer än bara lokal. Tacksamt med trästomme enkelt att byta..

Som beklädnad på insidan skulle jag välja launplywood/ mahognypkywood.. samma som finns i husvagn.
Den är inte "vattentät", men sväller heller inte om den blir blöt. Och blir snygg oljad, betsad.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...plywood-lauan-meranti-36-9-mm/p-164570-164572
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Kul projekt, har reppat några gamla husvagnar och en lite fuktskad är oftast mer än bara lokal. Tacksamt med trästomme enkelt att byta..

Som beklädnad på insidan skulle jag välja launplywood/ mahognypkywood.. samma som finns i husvagn.
Den är inte "vattentät", men sväller heller inte om den blir blöt. Och blir snygg oljad, betsad.
[länk]
Jo det är rätt roligt att skrota runt med om än det blev större än vad planen var Tack för tipset! Ska genast läggas på listan för saker att kolla upp
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
PeterFalun
härligt projekt och beskrivning

vägg skulle jag testa vägg/takpanel från tex baseco/norrlandsträ. borde gå att skruva i böj med försänkt skruv och plugg

men plywood som nämnts ovan är en smart lösning
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
härligt projekt och beskrivning

vägg skulle jag testa vägg/takpanel från tex baseco/norrlandsträ. borde gå att skruva i böj med försänkt skruv och plugg

men plywood som nämnts ovan är en smart lösning
Tack för tips! Ska ta en titt och se vad man kan hitta för tjocklekar. Går träreglar i väggen som jag tänkte fastsättningen kombinerat lim och skruv
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
sen kan man ju lägga panelen kom jag på, då blir det lättare
 
  • Gilla
Dave Lister och 3 till
  • Laddar…
Ja får du tag på tunnare panel typ bastu el kaross så borde det funka liggande.. snyggt!
Fördelen med plyfan är annars att kapa till och skjuta fast (skarvarna där sätter man med fördel en t-list )
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ja får du tag på tunnare panel typ bastu el kaross så borde det funka liggande.. snyggt!
Fördelen med plyfan är annars att kapa till och skjuta fast (skarvarna där sätter man med fördel en t-list )
Känns spontant som att plyfan är tåligare men en panel ger en annan känsla på något sätt, får ta en funderare på detta
 
  • Gilla
kils och 1 till
  • Laddar…
Petfekt för jaktstuga söderöver där det finns vildsvin mm.
 
Fulkemisten
Panel blir mycket tyngre än plywood också. Även det är något att tänka på. Vad väger aset? Kul projekt.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Petfekt för jaktstuga söderöver där det finns vildsvin mm.
Absolut! Har använts som jaktstuga under ett gäng år vid älgjakten. Själv är jag ingen jägare men kommer fungera som skoterstuga vinterhalvåret bland annat
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jolofssson skrev:
Absolut! Har använts som jaktstuga under ett gäng år vid älgjakten. Själv är jag ingen jägare men kommer fungera som skoterstuga vinterhalvåret bland annat
Jag vet två som byggt om en lite mindre version som gamla Televerket använde till mobil bastu.
De fick inte bygga en strandnära byggnad på egen mark pga grannar som klagade.
Men att rulla ner en temporär mobil bastu på hjul blev godkänt av länstyrelsen.
Nu chafsade grannarna så mycket att den fick flyttas ett par ggr över sässongen men fungerar och är på plats fortfarande
.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Har en gammal husvagn jag tänkt bygga om, ramp i bakändan så man kan köra in skotern, sen "fullt" utrustad husvagn när skotern är ute.
Perfekt till tex påsken när man vill iväg men inte har boende.
Tyvärr halkar den längre och längre ner på att göra listan
 
Kul projekt har själv spenderat många luncher i såna och många kvällar med fast som bastu då
 
  • Gilla
Jolofssson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en gammal husvagn jag tänkt bygga om, ramp i bakändan så man kan köra in skotern, sen "fullt" utrustad husvagn när skotern är ute.
Perfekt till tex påsken när man vill iväg men inte har boende.
Tyvärr halkar den längre och längre ner på att göra listan
såldes såna färdiga ett tag var poppis bland cross åkarna
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.