P ptk skrev:
Fattar inte. Kopplar man inte bilen direkt in i uttaget (via adapter)? Varför laddbox emellan??
Det är lite en definitionsfråga. Det är mer än bara en kabel. Det kan finnas elektronik i en klump på sladden eller i en låda på väggen. Är det laddkabeln med elektronik i klump du kallar för adapter? Det brukar inte vara någon större prisskillnad mellan de två typerna.
 
Därför att laddboxen behöver prata med bilen och ställa in önskad laddström. Utan en sådan använder bilen möjligen någon förenklad laddmod med låg ström från en enda fas. Men du får kolla vad din Tesla klarar. Kanske fungerar det nöjaktigt utan laddbox.

Sladden från laddstoppet ovan har en sådan laddbox som en "klump på sladden". De finns i olika utförande, enkla och mer avancerade med trådlös styrning.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att laddboxen behöver prata med bilen och ställa in önskad laddström. Utan en sådan använder bilen möjligen någon förenklad laddmod med låg ström från en enda fas. Men du får kolla vad din Tesla klarar. Kanske fungerar det nöjaktigt utan laddbox.

Sladden från laddstoppet ovan har en sådan laddbox som en "klump på sladden". De finns i olika utförande, enkla och mer avancerade med trådlös styrning.
Fattar. Behöver man lastbalans till detta uttag också? Så huset inte överbelastas.
 
Jag tolkar det som enfas, max 3.6 kW då för ett 16 A-uttag.
P ptk skrev:
Fattar. Behöver man lastbalans till detta uttag också? Så huset inte överbelastas.
Det beror på vilken laddström du ställer in, vilken storlek på berörda säkringar du har och på övrig belastning i huset. Det måste finnas ledigt utrymme! Dvs du måste skaffa ledigt utrymme, säkra upp om det behövs. En lastbalansering gör inte det åt dig utan den försöker bara hitta och nyttja eventuellt ledigt utrymme med resultatet att bilen kanske inte blir laddad när du ska ha den på morgonen.

En laddklump på sladden (eller en laddbox) kan också ladda med trefas, så ställer du 6 A då har du sannolikt så mycket ledigt utrymme per fas, och du kommer många mil med 3x6 A under kanske 8-10 timmar på natten. UMC-adaptern ovan är enfasig så riskerar att spränga en säkring.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som enfas, max 3.6 kW då för ett 16 A-uttag.
Det stämmer, jag hakade på trenden att slarvigt avrunda det till 4.
 
Jag tror jag fått en affärsidé!

Många som skall köpa elbil har ju inte en susning om faser , ampere kabelarea etc.
Inget konstigt med det igentligen, eftersom folk utan rätt utbildning inte skall mecka el.
Det konstiga blir junär man köpt din sin bil som kostar400k+ så uppstår ju en del lustiga saker. Jag besöker ibland kunder för en liten trivial sak som ett extra uttag i köket och så upptäcker man jordens jävla lösning för att ladda bilen säkringar som ryker varannan timma etc.

Så om jag nu kunde få presumtiva elbilskunder att köpa lite utbildning av mig så kanske många problem kunde undvikas.

Tänk 10 personer per utbildningspass Ett pass 3 timmar inkl snabbfika. 2 grupper per dag. Varje person betalar 1000 kr för sin laddutbildning. ( billigt ) Det blir ju faktiskt 20000 kr för ett lördagsjobb, ja minus kaffet och tilltugg.

Ovanstående är inte något påhopp på någon i denna tråd. Bara en reflektion.
 
  • Gilla
  • Haha
New_options och 3 till
  • Laddar…
P ptk skrev:
Fattar. Behöver man lastbalans till detta uttag också? Så huset inte överbelastas.
Det kan fungera på flera sätt. En laddbox med lastbalansering är en bra lösning där man inte behöver fundera så mycket. Men man kan också själv se till att inte belasta för mycket. Jag har ingen lastbalansering. Huvudsäkringarna är 20A. Jag laddar normalt på lägsta effekt och ställer bara upp den om jag behöver ladda snabbare. Det har fungerat utan problem sedan jag fick bilen i juni.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Nya Tesla levereras väl inte med en trefasladdare?

Annars finns det några som använt den s.k. Bjelkemetoden, alltså att helt enkelt köpa en laddbox, trefashandske och rätt dimensionerad kabel och göra en portabel laddbox. Säger inte att det är rätt utan det är givetvis upp till varje användare.
 
P ptk skrev:
Fattar. Behöver man lastbalans till detta uttag också? Så huset inte överbelastas.
Det var något elektrikern rekommenderade men jag har redan 20A huvudsäkring och har kunskapen att inte ladda på fulla 16A när spis och annat är igång. Än har inte en huvudsäkring rykt.
 
Jag laddar min bil i fritidshuset med en ”kabel” från laddstoppet inkopplad i ett trefasuttag via en skarvsladd. Det fungerar utmärkt och man kan begränsa laddströmmen dels via ”boxen” på kabeln eller via bilen. Inte lika smidigt som laddboxen jag har hemma men det fungerar.
Bil laddas med kabel ansluten till ett röd trefasuttag på en hög med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappitrullo och 2 till
  • Laddar…
P ptk skrev:
Det råder lite tveksamheter kring om uttaget fungerar. Kan jag på ett enkelt/billigt sätt som lekman testa uttaget? Äger inga trefasdrivna leksaker dock...
Det går ju att mäta spänningen med en multimeter. Sedan kan man mäta om det är kontakt mellan jordstift och nollstift. Om det finns en jordfelsbrytare som skyddar uttaget kan man slå ifrån den och se om kontakten bryts mellan jordstift och nollstift.

Frågan kommer ju vad som föranleder tveksamheten. Det talas ju en del om risken med att koppla in en så stor belastning som en elbilsladdare i en gammal installation i okänt skick. Om du misstänker att installationen är dålig kan det vara en bra idé att titta igenom allt. Finns det någon / några dosor / skarvar på vägen mellan central och uttag?

P ptk skrev:
Hittade denna efter mycket letande.
[länk]
Den var smidig. Det är inte helt vanligt med laddkablar som har elektroniken i en av pluggarna i stället för en klump på sladden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nja, mest att de förra ägarna inte kan minnas vad det uttaget har använts till. Fram till 20 år sen satt det en oljepanna i anslutning, kanske gick den på trefas? Uttaget ser inte riktigt 20 år gammal ut.

Jag har en multimeter liggandes. Går det att förklara närmare mellan vilka "hål" man ska mäta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.