Microkatten Microkatten skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill åtgärda. Vill du isolera eller vindtäta? Vill du ha timret synligt inifrån eller vill du tapetsera/måla på slät yta? .
Jag har kommit till den nivån att man skippar att ha timret synligt. Så tänker tapetsera i slutändan men se till att det är varmt, med isolering. Timmarväggarna i sig isolerar väl en bra del.
Folk har bott där förut, det enda jag har gjort är att tagit bort tapeten ett par lager och rivit fram till själva träväggen.

Men om jag nu isolerar och sätter upp OSB skiva, måste jag även dreva?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du ska ha huset värmt behöver det vara vindtätt, förhydringspapp, asfaboard eller liknande på utsidan under panelen rekommenderas. Saknas utvändig panelning eller om fasaden inte ska åtgärdas är det drevning och lerklining som är det rätta för timmerhus
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du ska ha huset värmt behöver det vara vindtätt, förhydringspapp, asfaboard eller liknande på utsidan under panelen rekommenderas. Saknas utvändig panelning eller om fasaden inte ska åtgärdas är det drevning och lerklining som är det rätta för timmerhus
Det finns bara en yttervägg i sig, detta är en "studio/lägenhet". Det är ett enda rum med tillhörande vedspis. Den enda möjligheten att det blåser är så klart från den väggen, men som tidigare sagt så har folk redan bott i denna lägenhet i 50 talet.

Den enda skillnad jag har gjort är at jag har rivit bort tapeten (som var ca 5-7 olika lager) 1-2 centimeter, vilket jag inte tror gör så mycket.

Det finns något som "smular" som ser ut som mossa, bland träväggen, antar att detta är någon slags av drevning. Denna smular ordentligt och ser inte ut att göra så stor nytta.

Riva bort befintlig "mossa" (eller ha kvar??) och dreva ordentligt på ytterväggen, sedan montera reglar i timmerväggen, med tillhörande isolering samt en OSB skiva utanpå. Detta bör ju göra sitt tänker jag?
För ska jag bara dreva den väggen är det inte så farligt mycket jobb. :)

Tack för alla svar förresten, uppskattas att lära sig och få andras tankar! =)
 
Microkatten
Man använde mossa mellan stockarna för att få vindtätt, så det kan vara det du ser. Oavsett vad du gör sen så måste du först vindtäta.

Prega in lindrev i alla springor och dragställen. Mellan fönsterkarm och stock, mot golv, tak och hörn är klassiska ställen.

Lerklina är ett klassiskt sätt att ytterligare vindtäta. Man kan sedan måla eller tapetsera på lerputsen om man vill.

Eller så reglar du upp, med ev lite lin mellan, en skiva, pärlspont eller hyvlade bräder (t.ex. massivt trägolv) och målar eller tapetserar. Man kan t.ex. använda pappspänning för att tapetsera på brädor för att få en slät yta.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Lättast men jobbigast är att dreva från utsidan om det är synlig stock. Det är ett drygt jobb, men va det gjort nytta hos oss tex. Ska fortsätta mitt drevande imorgon, kommer ta hela säsongen har jag kommit fram till. Men varje meter som är väl drevad märks. Jag tror jag har skrivit detta förut, insidan hos oss har 50mm glasull, inte i hela huset men vissa väggar av någon anledning som jag bara kan gissa det. Dessa har ingen som helst problem med mögel/röta eller lukt. Även om det är en jätterisk i denna konstruktion. Kommer försöka byta ut detta till träfiber och troligtvis göra detta på samtliga väggar, vissa timmerhus klarar detta (verkar inte vara många) så vi byter bara typ av isolering. Inte öka mängden eller minska den.
Men för att bli av med vindens kyla är nog utvändig drevning modellen, så har det gjort i flera hundra år. Och folk har drevat med all möjlig typ av material, trasmattor och gamla kläder, lin och glasfiber (även om just glas och mineralull är förkastligt) så verkar många timmerhus överleva länge.
 
I vårt badrum sitter det 50mm glasull, sedan gips och tätskikt. Ingen röta där heller, trots att det är gjort på alla felaktiga sätt som går i ett timmerhus. Tror det handlar mycket om geografiskt läge i landet och närhet till sjö/hav. Sen kan olika lägen ha betydelse, våra isolerade sidor är södersidan och sydostsidan, kan vara det som gör att det håller. Finns inte en isolerad norrsida på huset.
 
Fyller på med ytterligare märkligheter.
Gamla delen av huset har torpargrund med mullbänk, helt sluten. Den nyare delen av torpet har krypgrund som är ventilerad, i den nyare delen hittar vi mest isolering i vägg.
Gamla delen har tex inte isolerat golv alls i hallen, det är så kallt att på vintern ligger snön kvar på skorna över natten. Ingen aning om varför denna lösning valdes 1850, men funkar gör det.
Har även inredd vind som har isolerade väggar i samtliga väderstreck utan problem. Dock är taket endast isolerat med spån och div bark.
 
Norrtull Norrtull skrev:
I vårt badrum sitter det 50mm glasull, sedan gips och tätskikt. Ingen röta där heller, trots att det är gjort på alla felaktiga sätt som går i ett timmerhus. Tror det handlar mycket om geografiskt läge i landet och närhet till sjö/hav. Sen kan olika lägen ha betydelse, våra isolerade sidor är södersidan och sydostsidan, kan vara det som gör att det håller. Finns inte en isolerad norrsida på huset.
Det är inget problem när du har ett tätt tätskikt invändigt. Så det är definitivt inte ”alla felaktiga sätt”
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är helt tätt mot timret, så det finns inte någon möjlighet för fuktig luft att röra sig i timret. Dvs timmer riskerar att få röta snabbt. Men icke hos oss.
 
Du tycks inte förstå hur det funkar alls.
 
Norrtull Norrtull skrev:
så det finns inte någon möjlighet för fuktig luft att röra sig i timret.
Varför vill du att fuktig luft ska röra sig i timret? Varifrån kommer den fuktiga luften?
 
Öm jag nu missförstått allt. Så är ialf det jag fått lära mig att täta material inte ska sättas direkt mot timmer på insidan, inte heller material som håller kvar vatten/hög fukt tex glasull eller mineralull. Vårt badrum har en reglar på timret sen kommer en gipsskiva med tätskikt direkt på. Som jag förstått detta är det helt fel. Det finns ingen väg för fuktiga sommarluften att ta vägen.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tycks inte förstå hur det funkar alls.
Berätta gärna hur det ska vara. Jag vill försöka lära mig, som jag ser vårt hus är det ett mirakel att vi inte har röta runt om hela huset. Det är lösningar blandade runt om på hela huset. Inget verkar vara konsekvent hos oss.
 
useless useless skrev:
Varför vill du att fuktig luft ska röra sig i timret? Varifrån kommer den fuktiga luften?
Sommar luft, som kyls ner när det blir kväll. Säg augusti tid.
 
vict0r vict0r skrev:
Hej,

Nuvarande projekt att renovera ett äldre rum som använts som lägenhet på 50 talet. Obebott och orört sedan dess i princip.
Vägg och golv ska bort, och bakom dessa tidningsartiklar som isolering och 7 lager med tapet så är det timmer &/träväggar som ni ser på bbilden.

Vill gärna se till att det är fullt isolerat (ingen smygdrag) men framförallt så inga möss eller dylikt dyker upp mellan springor/små mindre hål. Jag vill att det ska vara tätt som tusan!

Känns förfärligt att fläska upp en Gips/OSB/Spånskiva över det hela. Min tanke är att betsa/måla timmerväggen/träväggarna efter man sett till att det är helt tätt i varje springa?

Skulle fogskum att fungera att täta allt med, eller finns det något annat alternativ? Och därefter måla något "träfärgat" gentemot timmarpanelen, eller sticker fogen ut för mycket tro?

Tar gärna tips och trix här.

Vill ha det hemmamysigt, men absolut fräscht och optimerat för boende med. :)
Mvh Amatör


Dreva glipor med lindrev, ev Vindduk, reglar, träfiberisolering, osb klart.
Alternativt så lerklinar du, det är allra trevligast för innomhusklimatet.
Använd dig av material som kan andas och transportera fukt tillsammans med huset.

I springor vid möte golv/vägg kan man ha perlite tex för att motverka drag.

Skulle skippa allt fogskum, plast och glasfiber
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.