J Jehu skrev:
Om man inte själv vill sätta sig in i fakta, vilket kräver en ganska stor ansträngning och helst förkunskaper i relevant vetenskap så kan man inte inte mycket bidra i en diskussion, annat än att hänvisa till auktoritet.
Det är ganska få som orkar göra den ansträngningen.
Tyvärr är det många som sprider desinformation på sociala medier, trots att korrekt information oftast är lätt att hitta.
Och journalister briljerar ofta i okunskap. Tyvärr.
Men i den här tråden var det ju faktiskt någon som presenterade trovärdig information om hur det ser ut med försäkring vid nukleära olyckshändelser.
I regeringens förordning från 2021 uppfattar jag det som att att ett kärnkraftverk ska ha en försäkring per reaktor på 1200 miljoner euro. Övriga kärntekniska anläggningar 700 miljoner euro.
[länk]
Riksgälden är ansvarig för att övervaka försäkringsläget
[länk]
Preskriptionstiden för personskador har höjts till 30 år.
Min hemförsäkring tar inte upp nukleära skador.
Kan man tillverka en smutsig bomb med hjälp av ett solarium?
 
M Mamma Fin skrev:
Gärna förklara. Du har ju haft fel i allt du påstår.
"Du har ju haft fel i allt du påstår."

Jasså? har jag, om du vet de så väl kan du förkalara hur bananera bir radioaktiva.
 
BirgitS
M Mattias Svederberg skrev:
"Du har ju haft fel i allt du påstår."

Jasså? har jag, om du vet de så väl kan du förkalara hur bananera bir radioaktiva.
För att de tar upp radioaktivt kalium från marken. Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så är andelen radioaktivt kalium av allt kalium i bananer samma andel som i naturen och samma andel som i människokroppen.
 
Korrekt. Radioaktivitet finns överallt och allt liv har levt med det sen begynnelsen.
En banan runt 15 Becquerel (sönderfall per minut) och en människa cirka 8000 Bq.

Det var först 1946 som den blev farlig då Muller fick nobelpriset för sitt påstående att alla stråldoser >0 ger cancer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Joseph_Muller
En villfarelse vi lever med än idag som gjort oss onödigt rädda och kärnkraften onödigt dyr. Och den lilla mängden avfall onödigt svårhanterlig.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att de tar upp radioaktivt kalium från marken. Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så är andelen radioaktivt kalium av allt kalium i bananer samma andel som i naturen och samma andel som i människokroppen.
Det är förvisso sant att andelen radioaktivt kalium är ungefär de samma i marken som i bananer, men det är betydligt högre koncentraion av kalium, därför är bananer väldigt mycket mer radiaktiva än marken de kommer från.

Men de besvarar fortfarande inte frågan om hur Kaliumet blir radioaktivt, för det är inte magik som gör kalium radioaktivt.
 
BirgitS
M Mattias Svederberg skrev:
Det är förvisso sant att andelen radioaktivt kalium är ungefär de samma i marken som i bananer, men det är betydligt högre koncentraion av kalium, därför är bananer väldigt mycket mer radiaktiva än marken de kommer från.
Olika växter är olika bra på att ta upp olika ämnen i jorden.
 
J Jehu skrev:
Bildas naturligt och utgör 0,012% av allt kalium.
[länk]
Bananer innehåller mycket kalium.
BirgitS BirgitS skrev:
Olika växter är olika bra på att ta upp olika ämnen i jorden.
Fortfarande ingen som svarat på HUR de bildas.
 
BirgitS
M Mattias Svederberg skrev:
Fortfarande ingen som svarat på HUR de bildas.
Varför tror du att det skiljer sig från hur andra grundämnen bildas eller från hur kalium-39 och kalium-41 bildas?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Korrekt. Radioaktivitet finns överallt och allt liv har levt med det sen begynnelsen.
En banan runt 15 Becquerel (sönderfall per minut) och en människa cirka 8000 Bq.

Det var först 1946 som den blev farlig då Muller fick nobelpriset för sitt påstående att alla stråldoser >0 ger cancer. [länk]
En villfarelse vi lever med än idag som gjort oss onödigt rädda och kärnkraften onödigt dyr. Och den lilla mängden avfall onödigt svårhanterlig.
Det är ju sant att det inte finns något biologiskt tröskelvärde där strålning blir skadligt. Även minimala doser är skadliga. Men på klinisk makronivå är det inte relevant.
 
S Sir Duke skrev:
Det är ju sant att det inte finns något biologiskt tröskelvärde där strålning blir skadligt. Även minimala doser är skadliga. Men på klinisk makronivå är det inte relevant.
Det har aldrig kunnat visas att lågdosstrålning
skulle vara skadlig. Det finns faktiskt starkare bevis för att den skulle vara hälsofrämjande. Därför finns det radonterapi, i t ex Tyskland, Ukraina och Japan.
M Mattias Svederberg skrev:
Fortfarande ingen som svarat på HUR de bildas.
Wikipedia svarar till 90% genom sönderfallande Kalcium 40 och från Argon 40.
Hur grundämnena bildas finns det utmärkta videos om på youtube. I stjärnor och supernovor.
 
BirgitS
J Jehu skrev:
Wikipedia svarar till 90% genom sönderfallande Kalcium 40 och från Argon 40.
Jag fick intrycket av att det var tvärtom, dvs. att kalium-40 kan sönderfalla till de två ämnena.
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Wikipedia svarar till 90% genom sönderfallande Kalcium 40 och från Argon 40. Hur grundämnena bildas finns det utmärkta videos om på youtube. I stjärnor och supernovor[/QUOTE skrev:
Tror du missuppfattade det, det är alltså Argon 40 som bildas av Kalcium 40, inte tvärt om.

"Hur grundämnena bildas finns det utmärkta videos om på youtube"
Aha.. okej, tror du missuppfattat det här sorry. Jag undrar inte hur Kalcium blir radioaktivt, jag bad någon annan förklara de eftersom de var så bensäker på att jag hade fel.

I övrigt, påståendet I stjärnor och Supernovor är inte svaret på hur isotoper skapas, utan bara på hur grundämnen skapas. Den huvudsakliga metoden som grundämnen skapas genom Fusion skulle i teorin (endotermisk lik så exotermisk) bara skapa grundämnen i en specifik isotop av varje grundämne. Och om man går efter den teorin skulle Kalium 38 dominera och inte kalium 39 som gör det.

Förklaringen att grundämnena skapas i Stjärnor som exploderar ut via supernovor fungerar bara som en översiktlig förklaring om man ska förklara hur grundämnena blir till, om man även ter hänsyn till isotoper blir det betydligt mer komplicerat.

okej, super OT.. borde nog sluta nu
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Olika växter är olika bra på att ta upp olika ämnen i jorden.
Svampar är förklaringen till radioaktiviteten i vildsvin.
 
J Jehu skrev:
Korrekt. Radioaktivitet finns överallt och allt liv har levt med det sen begynnelsen.
En banan runt 15 Becquerel (sönderfall per minut) och en människa cirka 8000 Bq.

Det var först 1946 som den blev farlig då Muller fick nobelpriset för sitt påstående att alla stråldoser >0 ger cancer. [länk]
En villfarelse vi lever med än idag som gjort oss onödigt rädda och kärnkraften onödigt dyr. Och den lilla mängden avfall onödigt svårhanterlig.
Försöker du sälja ett radon hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.