A
Isakare Isakare skrev:
Avjoniserat vatten ska det tydligen vara i Adblue.
Ska nog köpa på mig några dunkar om jag hittar till firmabilen, det går åt en 10 liters dunk i månaden.
i benämning som avmineraliserat vatten..
För att slippa problem som salter och mineraler skapar..
urinsyra som man brukar kalla Adblue...
 
Maskintok skrev:
åhå.. Så JD har fel... jaha..
Så 50 Tim av studier för att bli säljare av JD och de har ingen aning.. jaja..

Jag håller dig som det du höll mig..

Varför höjde JD bartrycket i common railsystemet?
Varför har de inte adblue på traktorer med högre motorstyrka än 250 hk?
trots att konkurrenterna har det...

Jo just det.. finare munstycken och högre tryck i systemet.
samt att deras motorer drar mindre diesel än konkurrenterna... pga detta..
Jag tror inte JD har fel. De verkar använda samma teknik som alla andra. Vissa valde egr , andra scr. Senare behövdes båda teknikerna.
 
A
B Bjober skrev:
Jag tror inte JD har fel. De verkar använda samma teknik som alla andra. Vissa valde egr , andra scr. Senare behövdes båda teknikerna.
Nej detta finns inte i dessa motorer.
Det är och var den första diesel motorn av modern godkänd standard som inte behövde någon typ av tillsats för att ha rena avgasvärden.

Tack vare höjt bartryck i common railsystemet.

det du listat här är för konkurrenterna..
MF, Claas, NH, case mfl..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
JD 9230 var först ut med detta system..
2018 kom JD som första i Europa med 6250R serien som inte behövde ha Adblue..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Det blir intressant om det blir att finnas dåligt med Adblue...då är det nog delete som gäller.

Den som finns borde reserveras för yrkestrafiken vid ev brist
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Motorer för EU Steg 5-applikationer
Motorteknik för Steg 5
PowerTech EWX
EWX-motorer är kompakta, kraftfulla, kostnadseffektiva och enkla att installera utan att kräva nedkylda EGR eller SCR. Våra okomplicerade PowerTech EWX 2,9 liters- och 4,5 liters-motorer har topplock med två ventiler, högtrycks common-rail bränslesystem och elektroniska reglage med fullständiga befogenheter. De använder enkel turboaggregat med wastegate för att bibehålla övergående respons och toppåtdragningsmoment under alla arbetsförhållanden.

Dessa motorer sitter i R serie maskiner
förutom 5R serien..
 
nino nino skrev:
Så mycket?
Fick uppfattningen att man kunde åka 1000 mil eller mer på en tank? Bmw 520d
Min senaste, en Transit Custom 170 hk verkar gå på Adblue, jag har tappat räkningen på hur många dunkar jag hällt i, kört 3.600 mil på 10 månader. Jag har dock aldrig fyllt tanken full, utan bara hällt i 10or.
Förra bilen var en lika dan med 130 hk, var betydligt snålare med Adblue, men drog en dl diesel mer per mil.
 
A
skoge skoge skrev:
Det blir intressant om det blir att finnas dåligt med Adblue...då är det nog delete som gäller.

Den som finns borde reserveras för yrkestrafiken vid ev brist
Ja det blir nog så..
Vad ska vi göra?
åka på batteri?
 
hsd
Finns på andra ställen :
Yara är en av världens största producenter av urea. Vi har 30 fabriker över hela världen, inkluderat våra huvudanläggningar i Le Havre i Frankrike, Sluiskil i Nederländerna och Brünsbuttel i Tyskland. Vår unika produktionsbas garanterar att vi kan leverera teknisk urea till hela världen, för alla typer av industrier.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Man får väl tacka sin lyckliga stjärna för att man köpte en dieselbil utan adblue... :D
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Min senaste, en Transit Custom 170 hk verkar gå på Adblue, jag har tappat räkningen på hur många dunkar jag hällt i, kört 3.600 mil på 10 månader. Jag har dock aldrig fyllt tanken full, utan bara hällt i 10or.
Förra bilen var en lika dan med 130 hk, var betydligt snålare med Adblue, men drog en dl diesel mer per mil.
https://www.asmotorteknik.se/

De löser problemet
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Brist på kablage från Ukraina stoppar produktionen av lastbilar – Tidningen Proffs – En RIKTIG Lastbilstidning
[länk]

illa...
Såg en artikel om att det gäller även Vw, mercedes och porsche.

Vissa bilhallar är nästan helt tomma på bilar dessutom i sverige. Fick höra att en hedin nästan var helt tom. Så de som säljer bilmärken knytna till den delen lär ha enorma problem.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Brist på kablage från Ukraina stoppar produktionen av lastbilar – Tidningen Proffs – En RIKTIG Lastbilstidning
[länk]

illa...
Ja, MAN erbjuder avbokning av beställd bil
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja, MAN erbjuder avbokning av beställd bil
aj fan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.