En pampig sommarstuga. Skulle gärna se den i någorlunda färdigt skick.

Men jag tror SVT borde ha låtit den här och några andra av årets husdrömmar ligga på is och inte sändas förrän om ett på eller ett par år. Det är i mitt tycke roligare tv om man får se det färdiga resultatet i samma avsnitt som det påbörjas.

Verkar för övrigt som att pandemin satt käppar i hjulen för en del som inte hunnit färdigt med sina projekt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
med tanke på att det såg ut som nästan alla väggar gav vika, sprack eller blev buckliga, så gör det det inget om de isolerar ytterväggarna. Elsystemet var säkert också obsolet och då kan man ju ta detta på samma gång.
 
N
M maria01 skrev:
huset skulle dom ha blästrat istället
Blästra!!! Ha, det blir fult med alla ränder mellan årsringarna.
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
med tanke på att det såg ut som nästan alla väggar gav vika, sprack eller blev buckliga, så gör det det inget om de isolerar ytterväggarna. Elsystemet var säkert också obsolet och då kan man ju ta detta på samma gång.
Jag fick känslan av att det i stor utsträckning handlade om pappspända vägar som brukar ha en tendens att spricka/buckla sig även om man inte flyttar huset. Att "isolera ytterväggarna" (jag antar att du menar invändigt) är ett STOOORT ingrepp som nog inte är aktuellt med tanke på att allt listverk, fönstersmygar och dörrar påverkas.
 
  • Gilla
Linnea86 och 2 till
  • Laddar…
Vi har sett alla säsonger av Husdrömmer sedan starten och det här var faktiskt det överlägset tristaste avsnittet. Ger avsnittet en Gert av tio möjliga. Till och med dottern på 12 år som älskar programmet suckade djupt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Blästra!!! Ha, det blir fult med alla ränder mellan årsringarna.
har man erfaren blästrare så blir det inte så vart med på 2 hus utan problem
 
Keiller Keiller skrev:
En pampig sommarstuga. Skulle gärna se den i någorlunda färdigt skick.

Men jag tror SVT borde ha låtit den här och några andra av årets husdrömmar ligga på is och inte sändas förrän om ett på eller ett par år. Det är i mitt tycke roligare tv om man får se det färdiga resultatet i samma avsnitt som det påbörjas.

Verkar för övrigt som att pandemin satt käppar i hjulen för en del som inte hunnit färdigt med sina projekt.
problemet är väll att hitta svenskar som först vill vara med och bygger eller renoverar intressanta hus det är ont om båda i sverige
 
Stackare, folk har gått in i väggen för mindre.
Respekt till henne för att hon orkar.
 
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Alla som klagar på att det är halvfärdiga hus denna säsongen- har ni glömt att det varit en pandemi?
Jag vet inte exakt hur produktionen av programmet går till men säg att de skall ha 10 avsnitt = 10 byggprojekt. Eftersom några alltid blir sena så kanske de startar typ 14 -15 nya inspelningar om året. Då brukar det lösa sig med att några blir sena för det finns några från förra säsongen som blir klara och så går de omlott.
Men, nu när allt blev försenat i två år så är det väl inte konstigt om det inte finns färdiga hus att visa? Om alla projekt som de börjat filma tar fyra år istället för planerade två (redaktionsplanerade, ägarna själva brukar ju alltid planera några månader :rolleyes:) så tar ju de färdiga husen slut till sist.
Visst är det så. Men istället för att försöka skrapa ihop smulorna så hade det för produktionens skulll varit bättre att skjuta på hela säsongen ett år, just med hänsyn till pandemin. Vissa hus blev ju faktiskt klara eller nästan klara men då också jättetråkigt att efter-bilderna filmades i december-januari-februari för att kunna visas nu. De som hade fina planer för trädgård och växthus fick man ju se vid sämsta möjliga årstid
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett lite småtråkigt avsnitt, inte på grund av själva projektet utan hur man filmade avsnittet. Jag hade hur mycket frågor som helst som det inte gavs svar på, och tanten själv talade i gåtor och gav väl inte så mycket detaljerad info. Varför ville inte flyttfirman rikta färdigt huset? Det ingick ju i offerten... det sades det ju klart och tydligt i början.

Får man flytta in i ett ofärdigt flyttat hus, räknas inte det som ett nybygge där kommunen måste ge godkännande? Elsystemet sades det ingenting om. Det hade varit trevligt att få lite mer info om "bygden" där huset placerades. Listerlandet är stort... varför valde man just denna plats?

Hur hade tanten från början tänkt göra med skrapningen? Hoppades hon bara att det skulle lösa sig? Tror inte en duktig målare kan skrapa snabbare än en amatör med lite övning, eller? Alla som har någon sorts hum om hus vet att skrapa färg är nog bland det tristaste och tråkigaste man kan göra. Visst, går lite lättare med värmelampa eller kemikalier, men kul är det inte, speciellt inte upp mot höjderna när man måste köpa/hyra skylift.

Ett otroligt stort projekt för två personer. Var hon pensionär eller hur mycket tid fanns det att lägga egentligen? Var sonen vuxen eller gick han i skolan? Hur mycket hade han tänkt bygga? Kunde han bygga? Kunde tanten bygga?

Känns mer som om detta avsnitt hade gjort sig bättre i "Arga Snickaren" än i "Husdrömmar"...

Vi gillade verkligen huset, riktigt fint!
/S
 
  • Gilla
RosannaEL och 4 till
  • Laddar…
F
"Husdrömmar" som titel på programmet kan inte vara mer spot on än i detta avsnitt, hur mycket jag än vill ha sympati med henne och att hon räddar en vacker gammal fastighet från rivning så går det ändå inte att komma ifrån att det med stor sannolikhet också är där det brustit med hantverkaren. Drömmen har krockat med verkligheten och vad som är praktiskt genomförbart.

Får jag tillåtas spekulera så har man inte tillräckligt noga pratat om att inte kommer att vara möjligt att flytta varenda sten till exakt samma ställe som innan, att man måste använda sig av leca-block på ställen där det inte syns etc. Att det faktiskt i praktiken är omöjligt att återställa, att man måste ta vissa avsteg och använda sig av modernt effektivt byggnadssätt, att vissa saker bara är möjligt i husdrömmar.

Det faktum att stenen till grunden skulle med, att den lokala målaren inte ville ta på sig annat än att måla, att bekanta jobbade ivrigt ett par dagar med att skrapa färg men sedan försvann. Hennes drömmar och vision är just hennes, inte de anhörigas.

Gert var inne på det med ett par väl avvägda försiktiga kommentarer under programmets gång. Men det slutade med att till och med programmet lyfte upp en digitaliserad dröm om hur trädgård och allt skulle kunna se ut. Allt baserat på drömmar och visioner.

Som någon annan skrev så "hoppas jag också att jag har fel", men för hennes skull hoppas jag att hon sänker ribban och blir mer realistisk. Det är bättre att bli färdig än att tro att varje liten detalj ska kunna återställas till 100 procent.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Jag slogs av hur ostrukturerat dom jobbade med fasaden. Mycket smartare att ta en sida/bit i taget, skrapa och måla klart innan man går vidare och börjar skrapa nästa del. Jag har gjort samma "resa" med total nedskrapning av 150 års lager av färg, och även om mitt hus inte alls har lika mycket snickarglädje så är det många, många timmar (jag har inte räknat!) nedlagda under flera år på detta projekt. Då är det otroligt tillfredsställande att se att delar av fasaden faktiskt blir klara - även när det är enormt mycket kvar att göra.

[länk]
Precis min tanke. Varför inte göra i ordning en sida i taget. Så får man lite lön för mödan. Fint hus annars.
 
B Blåsalvia skrev:
Precis min tanke. Varför inte göra i ordning en sida i taget. Så får man lite lön för mödan. Fint hus annars.
De har väl tänkt att hyra ställning och ta allt högt upp. Men det kommer ju kosta multum i den här takten. Kanske byggahusforum medlemmar ska rycka ut och komma förbi en helg med några hundra händer och skrapor? Vore en sjysst surprise!
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Det finns visst byggnadsvårdsstudenter som som ställer upp på sommaren med utfodring som betalmedel? Var det inte en familj som byggde ett ekohus för ett antal år sedan och fick hjälp?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Englas-fönster. Hu tycker lite synd om dem hur vackert det än är att skåda genom dem. Har bott i LA och Sydney, varma platser båda men har aldrig frusit så mycket inomhus vintertid i våra hus med englas-fönster. Det jag minns är att man värmde rummen man var i, kök och vardagsrum och sen på kvällskvisten satte man på värmen i sovrummen och drog ned i kök, vardagsrum. Blev automatiskt att man umgicks mycket
daddydj daddydj skrev:
De har väl tänkt att hyra ställning och ta allt högt upp. Men det kommer ju kosta multum i den här takten. Kanske byggahusforum medlemmar ska rycka ut och komma förbi en helg med några hundra händer och skrapor? Vore en sjysst surprise!
Aha, så klart det är så de tänkt. Man skrapar så långt man når... Ja skulle vara en fin gest. Jag gillar inte att skrapa färg så när jag valde färg till huset blev det tjärvitriol ;-) Men glad att det finns hus i alla möjliga färger och kulörer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.